Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PMA 2005, någon som tror på en 10D mkII ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Här är mina gissningar för 1D mark III

- 12MP
- fullformat
- 10 bilder per sekund
- AF-sensorer över hela bildytan
- Inbyggt w-lan

Introduktion våren 2006

Låter rimligt och skulle troligen vara en perfekt press/allsideskamera som räcker LÅÅÅÅNGT. Om dom bara kunda lätta lite på vikten så... Det som 1Ds mk2 tar sikte på är ju studion och mer mellanformatsgebiten och bakstycken tycker jag.

müsli skrev:
Undrar hur upplösningen då skiljer vid högre ISO-nivåer mellan 20D och 1D mkII. Man tycker ju att den storleksskillnaden borde ha lite effekt, speciellt som det bara är ett halvår mellan modellerna.

Kim har säkert siffror på detta. Annars finns de i tidningen FOTO eller kanske på dpreview.com
Edit: Har inte 1D mkII firmwaren uppdaterats nyligen med lägre brus som resultat?

Möjligen lägre brus vid långa exponeringar, men åtminstone bättre AI Servo, dubbelt så snabbb skrivning på minneskortet och snabbare uppstart.

Damocles skrev:
Låter rimligt och skulle troligen vara en perfekt press/allsideskamera som räcker LÅÅÅÅNGT. Om dom bara kunda lätta lite på vikten så... Det som 1Ds mk2 tar sikte på är ju studion och mer mellanformatsgebiten och bakstycken tycker jag.

På pappret är D2X bättre för frilansaren som gör allt från sport till reklam. Canonfotografen får ha två hus.

Utvecklingen av 1D och 1Ds går ju hand i hand så en 1Ds mark III kanske hamnar på 24MP men då krävs verkligen nya digital-gluggar.

froderberg skrev:
På pappret är D2X bättre för frilansaren som gör allt från sport till reklam. Canonfotografen får ha två hus.
Jag tvivlar på att D2X är användbar på högre ISO-tal, pixlarna är väldigt små, mindre än på olympus E-1 t.o.m.

Kort och gott så lär ju jag inte vara den enda som sitter klistrad framför skärmen inför PMA för att leta nyheter. Ska bli kul att se om Canon ger ut lite pressreleaser i lagom tid innan PMA för att få upp "hypen" lite.

Dessutom är det ju tid för en ny version av Photoshop, som återigen kommer rikta sig mer till fotografer skulle jag tro.

Fast å andra sidan så borde du ju kunna beskära tillräckligt för de allra flesta göromål utom ett helt uppslag. Om inte hade väl 1D varit utbytt för länge sedan.

Magnus
När ska du orka pallra dig in i chatten då? det är du jag och kim som skriver just nu, och två av oss sitter i chatten. ;)

Senast ändrad:
sagan skrev:
Jag tvivlar på att D2X är användbar på högre ISO-tal, pixlarna är väldigt små, mindre än på olympus E-1 t.o.m.

Deras spärr på ISO 800 är ju en indikation på det. Jag kommer att testa kameran så fort den kommer ut - ska bli mycket intressant.

Samtidigt är D2X intressant intressant i pris - särskilt om man slipper ha både 1D och 1Ds.... En del pressnissar bryr sig nog inte så mycket om bruset inte är bäst i klassen vid sportfoto.

Det finns ju något som heter "tillräckligt bra". Man måste ju relatera till priset.

Men som sagt, brusreduceringstekniken går framåt snabbt.

E-300 var intressant att testa, tyvärr får jag inte avslöja resultaten innan tidningen kommer ut.

sagan skrev:
Ja, Nikon har ju velat lite senaste åren vad gäller halvledarteknik.
D100: CCD
D2H: JFET
D70: CCD
D2X: CMOS

Så dom verkar inte fått ordning riktigt på prestandan...

Det är det enda problemet med lite halvlånga läggningstider för tidningar av magasintyp, det hinner komma massa nyheter mellan att artikeln är skriven och tidningen kommer ut.

Brusreduceringen på D2x ska bli intressant att se då dom tagit en annan väg och börjat separera delarna redan i signalvägarna från sensorn. Man kan ju alltid hoppas liksom.

Kommer det en 3D blir det lite beslutsvånda, läge att byta ut 20Dn? Vill ju ha en lättare kamera än 1D för vidvinkelzoomen....

Hittade inte mirc för mac och java versionen fick jag inte att funka. Men jag har ju ICQ...

mmm, önskelista inför PMA 2005!?

Undrar just vad Canon kommer med för grejor, vad gäller hus har det ju ventilerats en del men jag tänkte starta upp en önskelista över andra tillbehör som kan tänkas ramla in, kanske främst på objektivsidan men naturligtvis annat också. De som känner sig manade, upplysta eller allmännt sugna på diskussion kan ju komplettera med kommentarer om varför eller varför inte just ett sådant objektiv eller tillbehör borde vara på gång... Jag börjar:

1 EF 70-200/4.0L IS USM
2 EF 24-70/4.0L USM

Jag har precis bytt ut mitt 70-200/4L mot ett 70-200/2.8L IS bara på grund av IS-funktionen, kommer det ett 70-200/4L IS så kanske jag byter tillbaks igen, för att slippa vikt/storlek...

En EF 24-70/4L (för all del 24-85 eller liknande) skulle vara min ideala normalzoom, inte för tungt men utan kompromisser i vad det levererar. Håller i längden då brännviddsomfång är bra anpassad efter fullformatssensorn som hägrar inom några år.

damm

de är stora problem med dslr är att de är känsliga på damm så att det går nästan inte att byta linser ute i naturen, de låter inte bra för då kan man lika gärna ha en med fast zoom som coolpix 8800 eller liknande. Tror att Olympus har magnetiskt felt runt sensoren som låter bra men den måste oxå rensas i bland troligen.

sagan skrev:
En annan spar ju in massor av tusenlappar på att slippa betala för film och framkallning.

Om jag idag som amatör/privat-person köpte en 1DmII + nödvändiga tillbehör för skulle det ta iaf 10 år innan jag går pluss. Vet inte om det är den perfekta dealen direkt;/

Mvh Niclas,

Jag har inte föreslagit att du ska köpa 1D Mark II heller, det är en helt onödigt dyr kamera.

Re: damm

Joi skrev:
de är stora problem med dslr är att de är känsliga på damm så att det går nästan inte att byta linser ute i naturen

Jaså, det problemet har iaf jag aldrig haft. F ö drar en systemkamera inte åt sig mer damm bara för att den är digital. :)

Re: damm

Joi skrev:
de är stora problem med dslr är att de är känsliga på damm så att det går nästan inte att byta linser ute i naturen,
Det är inget problem alls, det är bara att rengöra sensorn om det kommit in damm.

De är inte känsligare för damm än analoga kameror (undantaget D-SLR med fullstor sensor, vilka drar åt sig damm extremt lätt).

Joi skrev:
Tror att Olympus har magnetiskt felt runt sensoren som låter bra men den måste oxå rensas i bland troligen.
Olympus använder sig av ultrajud för att få bort damm från sensorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto