Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PMA 2005, någon som tror på en 10D mkII ...

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Jag har inte föreslagit att du ska köpa 1D Mark II heller, det är en helt onödigt dyr kamera.

Hehe,, nej när jag skrev 1DmII så tänkte jag inte på dina subjektiva krav på funkiton och behov utan förståss mina;)!
Tror du att en 1DmII är tillräcklig för dina behov om 10 år?
Om jag får gissa vilt så tror jag INte det, inte heller för mig. Hade det då inte varit dumt att köpa den idag, eftersom behovet inte finns?,,
/Niclas

Nej, men dammproblemet är vid analog fotografering i stort sett obefintligt vid exponeringen. Jag har då mig veterligen aldrig råkat ut för att det har legat ett dammkorn på filmen och genererat en prick på negativet/positivet. Sen att man får dras med det vid kopiering eller scanning är en annan sak men jag tycker att det är lite mer lättåtgärdat (Digital ICE).

LeadHead skrev:
Nej, men dammproblemet är vid analog fotografering i stort sett obefintligt vid exponeringen. Jag har då mig veterligen aldrig råkat ut för att det har legat ett dammkorn på filmen och genererat en prick på negativet/positivet. Sen att man får dras med det vid kopiering eller scanning är en annan sak men jag tycker att det är lite mer lättåtgärdat (Digital ICE).
Sen jag fixat rengöringsgrejer för sensorn så har jag rengjort senorn regelbundet, jag har inte vid ett enda tillfälle behövt redigera bort något damm från bilderna.

Re: damm

Joi skrev:
de är stora problem med dslr är att de är känsliga på damm så att det går nästan inte att byta linser ute i naturen, de låter inte bra för då kan man lika gärna ha en med fast zoom som coolpix 8800 eller liknande. Tror att Olympus har magnetiskt felt runt sensoren som låter bra men den måste oxå rensas i bland troligen.

De var väl duktigt överdrivet. Visst kan damm synas men det är ju ingen katastrof att klona bort nån fläcka ... annat var det förr med dammiga neg.

Rengör man regelbundet är dammet inte ett oöverstigligt problem.

Pressfotografer som kör med större bländaröppningar har nästan inga sådana problem, dessutom har de ju 16-35:an på en huset och 70-200:an på andra och byter sällan objektiv,

sagan skrev:
Den uppfyller inte mina krav idag, så det lär den nog inte göra om 10 år heller.

Hehe,, nej den gör nog inte det.,,

Är det bara jag som väntar på att den 100% "flytande AF,punkten" skall komma?

Den i en 100% fullformts sökare är kanske den kameran jag väntar på,,,

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Är det bara jag som väntar på att den 100% "flytande AF,punkten" skall komma?

Den i en 100% fullformts sökare är kanske den kameran jag väntar på,,,
Tycker det går väldigt bra att fotografera ändå.

sagan skrev:
Tycker det går väldigt bra att fotografera ändå.

Vad är "bra" när man har den tekniska utvecklingen i perspektivet?!

Visst fungerar det, med manuellt också, men varför nöjer du dig med det?! Nej det gör du nog inte.

Klart att det hade varit fördel med en flytande AF,punkt!

Jag tror nog att den finessen är här om inte sååå många år,,, Kanske redan om 4 år när jag köper Dslr;)! Kanske heter den EOS 1DsIV,,

sagan skrev:
Manuellt (manuell fokus) fungerar inte för mig, nope.

Har du AF på knappen för exponeringen?

Får stå för dig och många med dig Men jag skulle inte klara ens en bråkdel av mina bilder utan kombinationen AF/Manuell.

Lite Offt(r)opic detta;)

**

Gällande ämnet så håller jag med om att en EOS 3D hade varit ett spännande nytillskott. Men den måste imponera och samtidigt inte locka köparna över till snäppet dyrare hus,, svår avvägning detta.

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Gällande ämnet så håller jag med om att en EOS 3D hade varit ett spännande nytillskott.

Jo verkligen. Jag har iaf. ingen lust att betala nästan lika mycket som för ett analogt 1V-hus (nytt) och få ett hus som konstruktionsmässigt är att jämföra med ett analogt hus för under fyra tusen.

Det i 20D som gör "EOS 33V" digital betalar man alltså ca 11.000 kr för... :-/

Inte alls, 20D är betydligt bättre byggd än 33v, det är en avsevärd skillnad.

33v känns som rena leksaken vid en jämförelse.

Jag tyckte att 10D känns ungefär som en 30, men då har jag inte haft tassarna på endera kameran speciellt mycket.

Men, ok, stabilare byggd kan den väl vara. Kanske motsvarande ett analoghus för fem-sex tusen. Det saknas ändå en del...

sagan skrev:
Inte alls, 20D är betydligt bättre byggd än 33v, det är en avsevärd skillnad.

33v känns som rena leksaken vid en jämförelse.

Intressant att man kan tycka så olika... jag resonerade helt tvärtom, jag gillar greppet på den nya 33:an.

ps. Det kan vara att det analoga vs. digitala var lite med i bilden, men en sak är säker, sökaren på 20D:n var en leksak i jämförelse..

Nu har det väl glidit lite väl off topic...

Hur som helst börjar lite PMA nyheter rulla in. Än så länge har Canon släppt A510 och Konica Minolta Z5 och Z20.

ANNONS
Götaplatsens Foto