Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PMA 2005, någon som tror på en 10D mkII ...

Produkter
(logga in för att koppla)
Mattias Lundkvist skrev:
Jag hoppas att det kommer lite intressanta objektiv...

Canon måste komma med bättre vidvinklar om de inte vill att 1Ds-ägarna ska byta till digitalt mellanformat

Även inom konsumentområdet lär det väl hända saker. Fler digital-gluggar för de olika sensorformaten kommer säkert.

Aviator skrev:
Intressant att man kan tycka så olika... jag resonerade helt tvärtom, jag gillar greppet på den nya 33:an.

ps. Det kan vara att det analoga vs. digitala var lite med i bilden, men en sak är säker, sökaren på 20D:n var en leksak i jämförelse..
Jag hade faktiskt förväntat mig att 33v skulle vara något i närheten av 20D i byggkvalitet, inte alls som den plastiga lilla saken som jag fick i händerna.

Greppet är på 33v är enligt min mening på tok för litet.

Sökaren är större än på 20D, japp, skam vore annars då den använder småbild och inte 1.6x sensor.

sagan skrev:
Den uppfyller inte mina krav idag, så det lär den nog inte göra om 10 år heller.
Det vore gött om Canons nästa proffskamera blev en RIKTIG systemkamera med bland annat utbytbar CCD, och varför inte utbytbar sökare...?
(optisk/LCD) om det gick att lösa på nåt sätt.
Exempelvis en högupplöst svartvitsensor vore väl kalas?

Linmajon skrev:
Det vore gött om Canons nästa proffskamera blev en RIKTIG systemkamera med bland annat utbytbar CCD, och varför inte utbytbar sökare...?
(optisk/LCD) om det gick att lösa på nåt sätt.
Exempelvis en högupplöst svartvitsensor vore väl kalas?

Utbytbar sökare är inte så otroligt efterfrågat, det är mer efterfrågat me dbra tätning och avancerade funtioner. T o m Nikon har ju plockat bort denna funktion i F6 och D2.

En särskilt svartsensor lär ju inte skilja sig från en färg. Sensorn måste ju ändå kunna läsa alla motivetsfärger. Den enda skillnaden är hur man använder signalerna från sensorn.

sagan skrev:
Vad är det som saknas frånsett tätning?

Spotmätning
Plus-minus tre stegs exponeringsskala i sökaren
Stor och ljus sökare
Spotmätning
Spotmätning
Konstruktion som en mindre stridsvagn (utöver ubåtskvaliteterna)
Spotmätning
Sökartäckning och precision vad gäller vad som visas jämfört med vad som registreras (20D är ju skev eller något...)
Spotmätning

Sen har jag för mig att den saknar spotmätning också, vilket ju är aningen anmärkningsvärt för att inte säga skamlöst på ett hus för 14000 kr.

Sade jag förresten att den saknar spotmätning och att den dessutom även saknar spotmätning? ;-)

Ledsen om jag drygar mig över detta men jag har så fruktansvärt svårt trivas med Canons beslut att spotmätning är något som bara proffs behöver. Speciellt som Minolta klämmer in det på sina hus som ligger i samma prisklass som EOS 300.

Och ja, jag har använt en 300 i flera år och vet att utsnittsmätningen funkar men jag vet också att sedan jag skaffade 3:an så känner jag mig halvt blind och (jämförelsevis) osäker på exponeringen när jag byter tillbaka till 300:an. Men den funkar iofs. hyfsat som telekamera...

För att undvika att befästa denna diskussions öde som Vs.-tråd så kan jag säga att jag vet att du inte tycker att det spelar någon roll eftersom man har histogram osv...

Hursomhelst är det en helt del som saknas ur ren användarvänlighetssynpunkt.

LeadHead skrev:
Ledsen om jag drygar mig över detta men jag har så fruktansvärt svårt trivas med Canons beslut att spotmätning är något som bara proffs behöver.
Erik, köp en lös spotmätare så kommer din förundran att övergå till att gälla varför man överhuvudtaget stoppar in ljusmätare i kamerahus. Jag tyckte också att det var synd att inte alla hus hade spotmätare förut men nu förstår jag inte ens hur man orkade använda inbyggd spotmätning förut. Det är ju ett himla bök med komponera-lossa-mät-komponera om när man använder stativ.

froderberg skrev:
Inte konstigt att Nikon levererar sin D2X till butikerna den 25:e. D2X lär ju bli ett bra dragplåater i Nikons monter. För nån D200 är väl hopplöst att hoppas på...

Är det hopplöst att tro på D200? Eller....
Är det någon som hört rykten på senaste tiden?

jimh skrev:
Erik, köp en lös spotmätare så kommer din förundran att övergå till att gälla varför man överhuvudtaget stoppar in ljusmätare i kamerahus.

Jag har en lös spotmätare. Den är dock lite lika snabbjobbad. Funkar som du säger bra när kameran sitter på stativ.

Iaf. min Sekonic ger heller inte samma lättöverskådliga information om huruvida det jag mäter mot, med nuvarande exponeringsvärden blir medeltonat, ljust, vitt, svart, mörkt, lite ljusare mörkt osv.

Men nu tänker jag inte säga mer om detta här (tvi, tvi, ta i trä).

Ledsen om jag drygar mig över detta men jag har så fruktansvärt svårt trivas med Canons beslut att spotmätning är något som bara proffs behöver. Speciellt som Minolta klämmer in det på sina hus som ligger i samma prisklass som EOS 300.
Problemet är att 20D och liknande ligger i en klass mellan 30/33 och 3 rent husmässigt, sen kostar den digitala biten. Så att jämföra analogt och digitalt rent prismässigt är som att jämföra kokosnötter och krusbär.

Men visst, jag vill också ha spotmätning att tillgå, så det är inte det som är grejen.

Då tycker jag faktiskt att en 100% sökare är klart viktigare, storleken i sig skulle jag gärna se en större, men den lär ju faktiskt bli mörkare då om du den fortfarande ska överenstämma med sensorns storlek och inte vara avmaskad.
Iofs passar det mig bättre då ljusnivåer alldrig har varit något problem, bara storlek.

För övrigt så låter det iofs som du vill ha en kamera ur 1D serien till priset av en 20D, vilket inte går ihop. Men visst, det vore trevligt även om det är orealistiskt.

Om man räknar på att den digitala delen av en 20D kostar 10.000 kr medan resten med mekanik och vanlig hederlig kameraelektronik (ljusmätning, autofokus) står för ca 4000 kr. Kostnaden för att lägga till spotmätning vore troligen i princip obefintlig eftersom det redan finns så små segment i flerfältsmätningen. Det vore isf. om det gav precisionsproblem.

Steget upp till övrig byggkvalitet av EOS 3:s klass går på ca 8000 kr. Förmodligen kan man komma ner lägre då det totalt sett högre priset ändå borde ge möjlighet till hyfsad mariginal samt om man ser till att 20D kanske ändå redan är lite mer påkostad (slutaren?) än 30/33 och att man slipper en del mekanik som säkert håller uppe priset på filmversionen.

En EOS 3D med samma digitala funktioner (och 1.6x sensor) som 20D borde alltså gå på dygt 20.000 kr.

Frågan är då hur mycket steget upp till 1.3x sensor borde kosta?

LeadHead skrev:
Frågan är då hur mycket steget upp till 1.3x sensor borde kosta?
Prisskillnaden mellan EOS 1v och Eos 3 är ju ca 9000 kr.
Om EOS 1D mkII kostar runt 40000 borde alltså 3D kosta runt 30000. Men det stämmer kanske inte, man borde nog räkna relativa marginaler. Så kanske 20-25000 kr vore en rimlig nivå, eller?

froderberg skrev:

En särskilt svartsensor lär ju inte skilja sig från en färg. Sensorn måste ju ändå kunna läsa alla motivetsfärger. Den enda skillnaden är hur man använder signalerna från sensorn.
En svartvitsensor skulle inte behöva ett färgfilter framför varje pixle och kanske inte heller ett passfilter. Det skulle kunna ge grymt skarpa sv/v bilder a'la Foveon.

Nu??

JimSlim skrev:
Tänk vad underbart för en Pentax älskare som mig om dom kunde uppgradera Pentax 67II till 67III med möjlighet till digitalbakstycke!

Mamiya har ju RZ67IID nu

Mamiyan är försenad och kommer nog som tidigast efter sommaren enl deras yrkessäljare.

Har priset nyligen sänkts på 20D i USA?

Den ser ut att kosta runt $1300-$1350 nu. Den har väl tidigare legat ganska stilla på $1500?

Är det en anpassning för ny modell (3D?) eller bara anpassning mot ökad konkurrens?

müsli skrev:
Prisskillnaden mellan EOS 1v och Eos 3 är ju ca 9000 kr.
Om EOS 1D mkII kostar runt 40000 borde alltså 3D kosta runt 30000. Men det stämmer kanske inte, man borde nog räkna relativa marginaler. Så kanske 20-25000 kr vore en rimlig nivå, eller?

När det gäller Canons konsumentkameror så bestämmer de först vad modellen får kosta sedan konstruerar de kameran. Däför har 20D en liten skärm och klen sökare.

Det har gått för lång tid sedan Eos 3 för bara dra direkta paralleller - det kan ske en del förskjutningar i modellpositioneringen. Exempelvis så ersatte Eos 3 föregångaren Eos 5 men kostade det dubbla.

Det gemensamma för Eos 3 och 5 är att de båda var testbänk inför kommande proffsmodeller. Om det kommer nya proffskameror 2006 med helt ny konstruktion av kamerahus med nytt AF-system, ny sökare och nytt batterisystem så är det läge för en förmodell under 2005 och kanske blir namnet 2D eller 3D.

Jag är övertygad om att det är många som skulle betala 25 000 istället för 15 000 för att få ett rejälare hus än Eos 20D. Dessutom kan en 3D få extra dragningskraft av ny high-tech.

Om priset ska vara 25 000 eller tom 30 000 så är antagligen en fullformatare utesluten (men Canon kan ju alltid överraska). Med 20D har Canon besvisat att de har en grym brusreduceringsteknik så en 12MP sensor med 1,3x vore ju inte omöjlig.

Mot detta talar att det blir svårt för Canon att satsa på tre sensorstorlekar. Det vore trist med en 1,6x-sensor. I så fall kanske Canon lyckas med 10MP - för det krävs lite extra pixlar för att motivera priset. 1,6-alternativet skulle tal för fler kvalitetsobjekitv i EF-S-serien.

Det har stått stilla mycket på kamerahusfronten hos Canon de senaste åren. 20Dn bygger på D30 som i sin tur bygger på Eos 30 och Eos 1D-serien bygger ju på Eos 3. Dags för nytt alltså.

Tanken på ett supermodernt hus med fantastisk autofokus i en fullstor sökare och en massa andra finnesser lockar mig verkligen.

müsli skrev:
Är det en anpassning för ny modell (3D?) eller bara anpassning mot ökad konkurrens?

Ingen aning, men jag kan spekulera.

Canons marginaler ökar hela tiden i takt med att produktionen effektiviseras. Med ett sänkt pris kan kunder lättare motivera merkostnaden mot D70 som bara har 6MP. Kunder räknar nästan bara megapixlar.

Olympus E-300 säljs riktigt billigt och nya Canon Eos 300D kommer antagligen kosta lika lite. Med ett sänkt pris på 20D behålls prisdiffen mellan 20D och 300D - steget får inte vara för stort för att kunden ska lägga upp mer åengar för ett metallhus.

ANNONS
Götaplatsens Foto