Annons

Pogram för skärmdumpar?

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Någon som vet några bra, fria program för att ta skärmdumpar i Windows?

Helst av den sort så man får med muspekaren med nedfällda menyer.
 
Ja, det var dumt, pekaren kommer inte med....Finns det speciella program för dumpar? I värsta fall kan du ju klistra in pekaren. Det blir ju inte jobbigt förrän du har 40-50 dumpar att göra;-)
 

Bilagor

  • dump.jpg
    dump.jpg
    35.4 KB · Visningar: 884
Har inte testat några fria program, men du kan gå in på DOWNLOAD.COM och söka på CAPTURE.

Annars kan jag rekomendera Corel Capture som följer med Corel Draw paketet. Själv har jag version 10, och det finns en massa inställningar du kan göra. Bland annat om du vill ha med muspekaren eller inte, samt vilken typ av pekare det ska vara - programmet byter alltså ut muspekaren i skärmdumpen till en som är vald av dig.
Låt säga att du tar en dump av hela bildytan på skärmen, då går det även att få programmet att automatiskt ändra storleken på den bilden, t.ex. att förminska den 50%.
Det finns en mängd funktioner i Corel Capture, men att köpa CorelDraw för bara det programmet är nog lite dyrt.

Kanske finns det något bra fritt program, som sagt; gå in på Download.Com och sök.



Mvh

Thommy Johansson
 
hmmmm varför inte bara använda tangenten printscreen ?????

visst du får inte med markören men den finns redan i datorn......

sen är det bara att öppna lämpligt program för bilder o klistra in. den hamnar med andra ord i utklippshanteraren
 
Gratisprogrammet IrfanView har också funktionen Capture under options. Snabbkommando ctrl+F11.
Man kan välja om man vill ha med muspekare mm
 
print screen och alt+print screen räcker inte.

Jag behöver även kunna få en beskuren skärmdump, just nu använder jag Zap Grab men den tar inte med pekaren.

Tack för tipsen, men var hittar jag muspekaren i datorn? Dold någonstans djupt nere i någon windowsmapp?
 
Jag tror att Microsoft har något som kan användas för videoinspelning av skärmen. Kolla upp på deras site för windows media.

Jag kan dock inte lova att det finns eller fungerar, men jag har något minne av att jag sätt det.
 
HyperSnap DX

Det finns en applikation som heter HyperSnap DX som används för att ta skärmdumpar. Det är riktigt bra och kostar inte många kronor. Inte helt gratis, bara nästa ;-)

Ladda ner en testversion från:

http://www.hypersnap.com/
 
Programmet SPX Instant Screen Capture är ett hyffsat bra program. Finns för gratis nerladdning på download.com

Det har många olika capture modes, bland andra helskärm, fönster, men även selection, och till och med free form selection. Du kan med andra ord "rita" ut ett område som du capturar.

Jag är ganska säker på att du kan få med muspekaren ifall du vill.
 
Mikael, jag vet inte om du löst problemet ännu.
Hur som helst, om du söker efter markören så kan du hitta den i filen shell32.dll.

Pröva att byta ikon på någon fil på desktopen och bläddra fram till (på min dator) C:\WINNT\system32\shell32.dll

där finns lite smått och gott, som kan kopieras över till PS tex.
/j.
 
Nu var det ju inte riktigt detta tråden gällde men om man går in på Egenskaper för mus via Kontrollpanelen kan man där ta en skärmdump av pekaren för att sedan använda till dina andra skärmdumpar.
 
Jösses vad tips, tackar.

Zap Grab som jag använder är Ok men jag skall prova en del andra.
Samt dumpa muspekaren och göra den genomskinlig innan jag klixtrar in den på nytt lager.

Jag skriver en del instruktioner i olika saker som Photoshop, Illustrator, Acrobat, färghantering så det blir en del dumpar peridovis.
 
Re: Print Screen i Mac??

Xappoline skrev:
Hej,
Någon som vet hur man gör Print Screen på en Mac (iBook)??

/Caroline

Shift +äpple +3 för hela skärmytan.

Eller shift +äpple +4 för valda delar.
Om du trycker på de tre sistnämnda och släpper upp shift- och äppleknappen och endast håller ner 4'an så kan du markera exakt det du vill.

Att du måste markera genom att klicka och hålla ner musknappen hoppas jag du förstod. :)
 
ANNONS