Annons

Polarisationsfilter eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)

Utvandraren

Aktiv medlem
Jag slutade använde polarisationsfilter på den gamla inte så goda analoga tiden då jag övergick till Velvia och ibland E100VS. Polarisationfiltret gick inte så bra ihop med den starka färgmättnaden, himlen blev ofta onaturligt djupblå.

Dock kanske det vore en idé att skaffa ett nu, då jag enbart fotograferar digitalt. De flesta verkar rekommendera ett sådant, men finns det något negativt att säga? Främst skulle det användas i landskapsbilder för att ta bort reflexer från träd och annat.
 
Polfilter kan vara bra ibland, men det finns vissa problem tycker jag.

Om man använder vidvinkel så gäller det att tänka på vilken vinkel mot solen man har, om det är en sned vinkel så blir det ena hörnet betydligt mörkare än andra så det ser onaturligt ut.

Det andra är som du påpekar att det kan bli för blått. Så man får vara försiktig med hur mycket "effekt" man får, men det brukar vara svårt att se i sökaren så det måste man få en känsla för.
 
Makten skrev:
Man kan ju faktiskt vrida på filtret för önskad effekt;-)

Jo, men med ett riktigt vidvinkligt objektiv kan det det bli problem i alla fall, även om man vrider filtret, eller är jag ute och cyklar nu???

/PB
 
jag hade tidigare ett quantarry, tror det heter så, och det funkade bra, även om man inte hade det rätt vridet.

Senast bytade jag ut det mot ett B&W Polfilter som var ganska dyrt, och det är kalasbra, om man har det rättvridet, men bilderna blir ordentligt mjölkiga om det är felvridet, särskillt i motlljus sitioationer

Rätt anv. tycker jag det är ett klart plus, färgerna blir renare.
 
pbodin skrev:
Jo, men med ett riktigt vidvinkligt objektiv kan det det bli problem i alla fall, även om man vrider filtret, eller är jag ute och cyklar nu???

/PB

Det behöver inte vara särskilt mycket vidvinkel för att ska bli problem. Här är ett exempel med en 20-35 monterad på en D70.
 

Bilagor

  • ronneby_0054[1].jpg
    ronneby_0054[1].jpg
    44.9 KB · Visningar: 455
Ett polfilter och ett avtonat gråfilter borde vara obligatoriskt ;-) Men sedan är det klart att det inte fungerar i alla lägen. Ibland dyker det upp situationer där inget fungerar, då kan man ju ta till lite photoshop i efterhand... Själv brukar jag i säkert 50% av fallen inte maximera polfiltrets effekt. Och jag tycker digitalt är mindre känsligt än Velvia, eller dia över huvud taget, för onaturligt mörkblå himlar.
 
Jag brukar oftast använda så mycket effekt som går med polfiltret , har polfilter till både 10-22mm och 28-75mm objektiv med kamera som har bränviddsförlängning 1.6x. och som sagts innan blir det problem vid extrema vidvinklar och det ser man också både på bilden och i sökaren, därför använder jag helst 28-75mm objektivet med polfilter. Jag tycker om när det blir en djupblå himmel, kanske ser överdrivet ut eller vad tycker ni, här är en exempelbild.
 

Bilagor

  • 1_mg_7002.jpg
    1_mg_7002.jpg
    33.5 KB · Visningar: 343
här är en bild till, här är det mycket detaljer och mycket som jag tror hade blivit utfrätt utan polfilter, också taget med 28-75 objektivet. Men jag är ingen expert alls på detta utan jag tar tacksamt emot tips om polfilter.

Men som jag märkt vad gäller olika färger på himlen som effekt av polfiltret, så om man tittar med blotta ögat på himlen vid samma tillfälle så är det faktiskt olika färgnyanser av ljus och polfiltret plockar fram dem helt enkelt, det är min teori i alla fall, viss del av himlen är helt enkelt ljusare.
 

Bilagor

  • 1_mg_4896.jpg
    1_mg_4896.jpg
    40.6 KB · Visningar: 337
So be it

Då blir det nog ett polfilter i alla fall. Ett avtonat gråfilter har redan länge ingått i min arsenal. Tack för alla åsikter.
 
På mitt polfilter så ligger det en mörkare del på halva filtret vilket resulterar i att halva himmeln bli blå ifall jag glömt vrida på det. Varför ligger inte effekten över hela filtret?
(Dum fråga kanske...)
 
ne de går inte altid att ha polfilter, i viss vinkel till solen gör det ingen nytta men i andra är det tvertom, så de är bäst att prova o se om det gör bilden bättre eller ej.
 
ANNONS