Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pommacstänk på kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

mlindkvist

Aktiv medlem
Efter prisutdelningen på STCC finalen igår fick jag några stänk av pommac på kameran.
Tänkte inte så mycket på de då, det bara var några stänk,
men nu idag går ena lilla knappen uppe till höger lite segt så och det måste vara
pytte lite pommac som hittat dit.
Nån som har nått bra tips hur man får bort de, de funkar som de ska bara en annan känsla än innan något segare och det gillar jag inte.

Kameran är Canon 5d mk2

Nån som har nått bra tips hur man får bort de, de funkar som de ska bara en annan känsla än innan något segare och det gillar jag inte.

Kameran är Canon 5d mk2

Motionera knappen. Efter några hundra operationer utspridda på några veckor så kommer du troligen att ha fått tillbaka rätt känsla.

Det bästa om man har fått in någon slags vätska är att skruva isär och borsta rent med isopropanol så fort som möjligt.

En fuktig trasa och en dyr elektronisk grej är ingen bra idé.

Pommac på en 5Dmk2!! Om det åtminstone hade varit champagne. Skämt åsido så är det sockret som är problemet och det försvinner inte av sig själv hur många gånger du kör med knappen. Du måste nog komma åt med något fuktigt som löser sockret och tar det med sig. Det är ju förbaskat trångt runt knapparna och risken är nog stor att kameran måste plockas isär för det är väl troligt att sockret finns på kontaktytorna i botten på knappen.

Kameran är ju vädertätad så jag tror inte att pommacen kommit särskilt långt ned och jag tror inte att vattnet från en fuktig trasa skulle göra det heller.

Det bästa om man har fått in någon slags vätska är att skruva isär och borsta rent med isopropanol så fort som möjligt.

En fuktig trasa och en dyr elektronisk grej är ingen bra idé.

En fuktig trasa gör ingen skada. 5D skulle nog gladeligen till och med hålla en omgång med en klen sprutkanna ifall de behövdes vill jag påstå.

Jag har jobbat med elektronik i några år och sett en hel del vätskeskador och kan bara konstatera att en fuktig trasa osv aldrig är bra. Oavsett hur vädertätad eller fukttätad grejen är!

Törs du inte göra rent den själv så är det en bra idé att lämna in den till någon som fattar att vätska/fukt/pommac + elektronik, är en jävligt dum idé.

Jag skulle iaf aldrig våga mig på att spruta vatten med en sprutkanna. Har det inte redan letat sig in vätska i elektroniken så kommer det garananterat att göra det då. Och då är det hej då allt vad garantier heter.

Jag har jobbat med elektronik i några år och sett en hel del vätskeskador och kan bara konstatera att en fuktig trasa osv aldrig är bra. Oavsett hur vädertätad eller fukttätad grejen är!

Törs du inte göra rent den själv så är det en bra idé att lämna in den till någon som fattar att vätska/fukt/pommac + elektronik, är en jävligt dum idé.

Jag skulle iaf aldrig våga mig på att spruta vatten med en sprutkanna. Har det inte redan letat sig in vätska i elektroniken så kommer det garananterat att göra det då. Och då är det hej då allt vad garantier heter.

du kan stå i ett skyfall med rätt mediokra greijer idag. Har kört mina 1d i diverse gyttjepölar, monsunregn mm, och putsat dem med rent vatten efter gyttjan. Dom tar inte stryk av det. trots att 5D inte är lika tät närapå, så kan du gått ta itu med lite fukt utan att det tränger in i greijerna. Om man med en fuktig trasa får problemet löst så föredrar jag det framför att lämna in greijerna på en dyr rengöring. If it works don't fix it :)

Kameran är ju vädertätad så jag tror inte att pommacen kommit särskilt långt ned och jag tror inte att vattnet från en fuktig trasa skulle göra det heller.
Är den? Det vågar väl inte ens Canon säja numera...

Men även jag har för mig att jag strax efter att den hade kommit ut läste någonting från Canon där de talade om "vädertätning", och att den skulle vara provad för att tåla xx mm regnvatten under en eller två timmar. Lät ju mycket vetenskapligt och förtroendefullt. Men verkligheten har visat något helt annat. Det enda man kan säga någorlunda säkert är väl att det finns gummitätningar runt batteri- och minneskortsfacken (men kanske inte så mycket mer) ...

Det finns ju så gott om erfarenheter av hur denna kamera lagt av i fuktigt väder, både här på Fotosidan och på andra sajter. Tror att det stora kacklet startade med Michael Reichmanns Antarktis-expedition i början av år 2009. Då la 25% av 5D MkII-kamerorna av (samt en 1D och en 1Ds). Inga Nikon-hus la av, men ett objektiv. Inga Sonyprylar la av (fast det var i och för sig bara 2 st A900 med på expeditionen 2009). Men MR skriver i alla fall: "Both of the cameras {A900} and all lenses performed flawlessly, without any hiccups, in all sorts of weather and shooting conditions."

I recensionerna om 5D MkII här på Fotosidan är nog det allra vanligaste klagomålet där just detta att den INTE är vädertätad!

Nu är det i och för sig så att massor av folk genom åren har använt icke vädertätade kameror och objektiv i alla möjliga väder utan att det har gett några problem (inklusive jag själv). Så även om jag därför anser att behovet av vädertätning är klart överskattat, så bör man självfallet göra det bästa för att skydda sin utrustning. Speciellt om det visar sig att en viss kameramodell (som 5D) utmärker sig genom att vara mycket känsligare för fukt och vatten än de flesta andra av marknadens kameror, så är det förstås tillrådligt att vara försiktig.

5D verkar ju inte klara av regn ens när man klär in den i Kata-skydd!

Reichmann skrev: "Of particular concern were two {5D MkII} cameras which stopped working while completely protected within Kata rain covers during a light rain ashore. They came back to life the following day though and were mostly fine for the rest of the trip, but one died permenently just before the end of our voyage."

Slutsats: Bästa sättet att undvika problem är förstås att känna till vilka speciella svagheter ens olika grejer har. Har man möjlighet att förbereda sig med tanke på detta så kan man undvika många problem. Dock inte alla kanske, inte Pommac-överraskningar som i det här fallet... Tycker f.ö. att det är skamligt att bara spruta ut Pommac på detta vis - den i mitt tycke absolut förnämligaste av alla läskedrycker - Coca Cola, Sprite, Pepsi, etc., släng er i väggen!

Till sist, jag skulle definitivt avråda från att blaska på med våta torktrasor e.d. Att ringa supporten innan du gör någonting mera anser även jag vara det bästa förslaget.
.

Senast ändrad:
du kan stå i ett skyfall med rätt mediokra greijer idag. Har kört mina 1d i diverse gyttjepölar, monsunregn mm, och putsat dem med rent vatten efter gyttjan. Dom tar inte stryk av det.
---
1D-husen skulle vara mediokra grejer? Det var ju lite originellt... :)

Även om jag i och för sig har uppfattningen att Nikons prohus tål sämre väder än Canons. Och tydligen också Sonys A7-8-900 kameror, av allt att döma (och förmodligen också den kommande A77), liksom sannolikt även Pentax dyrare hus (men där är min erfarenhet ganska liten).

---
trots att 5D inte är lika tät närapå, så kan du gått ta itu med lite fukt utan att det tränger in i greijerna. Om man med en fuktig trasa får problemet löst så föredrar jag det framför att lämna in greijerna på en dyr rengöring. If it works don't fix it :)
Det är STOR skillnad på 1D och 5D när det gäller vädertätning. Jag skulle i stort sett säga att 1D har vädertätning, men inte 5D.

Jag har också haft den ena av mina 1D-kameror i regn flera gånger utan problem (har ingen 5D).

Hursomhelst, jag skulle nog våga använda en fuktig trasa på 1D (men jag skulle börja med en torr, ifall det var vatten), men aldrig på en 5D, ifall jag skulle råka använda en sådan.
.

Senast ändrad:
1D-husen skulle vara mediokra grejer? Det var ju lite originellt... :)

Även om jag i och för sig har uppfattningen att Nikons prohus tål sämre väder än Canons. Och tydligen också Sonys A7-8-900 kameror, av allt att döma (och förmodligen också den kommande A77), liksom sannolikt även Pentax dyrare hus (men där är min erfarenhet ganska liten).

Det är STOR skillnad på 1D och 5D när det gäller vädertätning. Jag skulle i stort sett säga att 1D har vädertätning, men inte 5D.

Jag har också haft den ena av mina 1D-kameror i regn flera gånger utan problem (har ingen 5D).

Hursomhelst, jag skulle nog våga använda en fuktig trasa på 1D (men jag skulle börja med en torr, ifall det var vatten), men aldrig på en 5D, ifall jag skulle råka använda en sådan.
.

:D Menade inte alltså att 1d skulle vara medioker :D utan snarare xxxx, xxx, och xx modellerna. Använde bara 1d som exempel vad jag råkat utför. Jag kan förvisso ha fel. Visst kan det förstås vara att 5D är en helt värdelös skitgrunka ute på fältet. För visst ska man kunna hälla lite vatten på en kamera som ska användas av andra yrkesfotografer än studioprofessorer.

Minns en gång i frankrike på fotofestival när en olycklig fotograf tog av linsen på sin 50D? I det samma krockade någon glad festare i henne med sitt shampagne glas. Huset med linsen av flyger i en liten fontän som låg intill. sedan såg jag henne senare dinglandes med greijerna i solen för att torka upp skiten, men vete fan om det blev nåt mer av det huset :D

:D Menade inte alltså att 1d skulle vara medioker :D utan snarare xxxx, xxx, och xx modellerna. Använde bara 1d som exempel vad jag råkat utför.
---
Hihi! Såklart att jag förstod det, men det var för roligt för att låta blir att "förstå dig rätt"...

:---
Visst kan det förstås vara att 5D är en helt värdelös skitgrunka ute på fältet. För visst ska man kunna hälla lite vatten på en kamera som ska användas av andra yrkesfotografer än studioprofessorer.
---
"En helt värdelös skitgrunka ute på fältet" är kanske att ta i, men 5D är uppenbarligen ingen prokamera när det gäller vädertålighet.
.

Och dessa urspårade trådar...

Min reflektion är att hur mycket mer vatten man än häller ner i knappen så lär Pommacen aldrig rinna ut ur kameran. För att få till något som fungerar på längre sikt behöver man skruva isär prylarna och göra rent med t.ex. vatten, eller IPA, eller något annat som löser läskblask.

Har du aldrig plåtat i regn?

ANNONS
Götaplatsens Foto