Kameran är ju vädertätad så jag tror inte att pommacen kommit särskilt långt ned och jag tror inte att vattnet från en fuktig trasa skulle göra det heller.
Är den? Det vågar väl inte ens Canon säja numera...
Men även jag har för mig att jag strax efter att den hade kommit ut läste någonting från Canon där de talade om "vädertätning", och att den skulle vara provad för att tåla xx mm regnvatten under en eller två timmar. Lät ju mycket vetenskapligt och förtroendefullt. Men verkligheten har visat något helt annat. Det enda man kan säga någorlunda säkert är väl att det finns gummitätningar runt batteri- och minneskortsfacken (men kanske inte så mycket mer) ...
Det finns ju så gott om erfarenheter av hur denna kamera lagt av i fuktigt väder, både här på Fotosidan och på andra sajter. Tror att det stora kacklet startade med Michael Reichmanns Antarktis-expedition i början av år 2009. Då la 25% av 5D MkII-kamerorna av (samt en 1D och en 1Ds). Inga Nikon-hus la av, men ett objektiv. Inga Sonyprylar la av (fast det var i och för sig bara 2 st A900 med på expeditionen 2009). Men MR skriver i alla fall: "Both of the cameras
{A900} and all lenses performed flawlessly, without any hiccups, in all sorts of weather and shooting conditions."
I recensionerna om 5D MkII här på Fotosidan är nog det allra vanligaste klagomålet där just detta att den INTE är vädertätad!
Nu är det i och för sig så att massor av folk genom åren har använt icke vädertätade kameror och objektiv i alla möjliga väder utan att det har gett några problem (inklusive jag själv). Så även om jag därför anser att behovet av vädertätning är klart överskattat, så bör man självfallet göra det bästa för att skydda sin utrustning. Speciellt om det visar sig att en viss kameramodell (som 5D) utmärker sig genom att vara mycket känsligare för fukt och vatten än de flesta andra av marknadens kameror, så är det förstås tillrådligt att vara försiktig.
5D verkar ju inte klara av regn ens när man klär in den i Kata-skydd!
Reichmann skrev: "Of particular concern were two
{5D MkII} cameras which stopped working while completely protected within Kata rain covers during a light rain ashore. They came back to life the following day though and were mostly fine for the rest of the trip, but one died permenently just before the end of our voyage."
Slutsats: Bästa sättet att undvika problem är förstås att känna till vilka speciella svagheter ens olika grejer har. Har man möjlighet att förbereda sig med tanke på detta så kan man undvika många problem. Dock inte alla kanske, inte Pommac-överraskningar som i det här fallet... Tycker f.ö. att det är skamligt att bara spruta ut Pommac på detta vis - den i mitt tycke absolut förnämligaste av alla läskedrycker - Coca Cola, Sprite, Pepsi, etc., släng er i väggen!
Till sist, jag skulle definitivt avråda från att blaska på med våta torktrasor e.d. Att ringa supporten innan du gör någonting mera anser även jag vara det bästa förslaget.
.