Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabelt lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)

gors

Aktiv medlem
Fredde_67 skrev:
Jag räknar inte detta som en fullfjädrad Soligor-produkt. Apparaten köper de in med Soligor-logo från Nixvue Systems Pte Ltd . Nixvue är för övrigt samma företag som tillverkade Digital Wallet (vilken är ersatt av Vista samt Digital Album).

Vista har fått en ny firmware vilket gör att den kan visa Canon samt Nikon RAW-filer.
Är det någon som har koll på om Soligor-vistan kan använda Nixvue-vistans firmwareuppdateringar? Jag kunde inte hitta någon som helst mjukvarusupport på Soligors webbplats.

Jag läste någonstans att Vistan också kan visa histogram och har en hygglig zoom för att kolla skärpa (8x). Finns det någon som kan verifiera att detta gäller Soligor-vistan också?
 

StefanH

Medlem
Archos

Har haft en Archos Jukebox i snart en månad nu och är väldigt nöjd med den, just för att man kan använda den till så mycket annat än bara lagra foto.
Rekomenderas starkt.
 

Micke H

Aktiv medlem
Stefan, det gläder mig att höra!
Jag är på väg in i den "digitala världen", och funderar just på en Archos jukebox som mellanlagring men inte stött på någon som testat den... jag är ett steg närmare! Tack!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Den testas i nyaste M3 som mp3-spelare. Den var OK men det finns bättre. För mig är det viktigt att den är liten. Blir den klumpig med CF-adaptern?
 

StefanH

Medlem
Cf adaptern sätter man ju bara på när man ska tanka över bilder eller film från kameran. Det som kan vara negativt är att man inte kan kolla på RAW bilder men man får väl kika på bilderna innan man lägger över dom. Men till skillnad mot andra MP3 spelare så kan du ju även kolla på film blir över förväntan. Ljudet var ju riktigt rackigt med hörlurarna som hängde med men köpte ett par nya snäckor och då blev det helt Ok.

Bildvisningen när man plåtat med jpg komrimering är fruktansvärt långsam oxå, men det är ju bara mellanlagring ivartfall...
 

henab

Aktiv medlem
Hmm.. jag bestämde mig till slut för att skaffa mig en liten laptop (1.6kg) istället för en minihårdisk.

Anledningarna var:
+ Jag tyckte jag har nog med lagringsmedia för en dags fotande redan
+ Man kan köra photoshop.
+ Det är en riktig dator med en stor skärm.

Nackdelar:
- Dyrare & tyngre.
- Stöldrisken.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
StefanH skrev:
Cf adaptern sätter man ju bara på när man ska tanka över bilder eller film från kameran. Det som kan vara negativt är att man inte kan kolla på RAW bilder men man får väl kika på bilderna innan man lägger över dom. Men till skillnad mot andra MP3 spelare så kan du ju även kolla på film blir över förväntan. Ljudet var ju riktigt rackigt med hörlurarna som hängde med men köpte ett par nya snäckor och då blev det helt Ok.

Bildvisningen när man plåtat med jpg komrimering är fruktansvärt långsam oxå, men det är ju bara mellanlagring ivartfall...
Hej Stefan! Hur är det med batteritiden? Hur många MB kan man tanka över från CF-kortet innan batterierna tar slut? Hur lång tid tar det att ladda från kortet till den? Beror ju på hur stort kort så klart, men hur många MB i minuten klarar den? Och är det inte segt att tanka över bilderna till datorn via USB? Är du nöjd med den?
 

StefanH

Medlem
Jag har inte provat att suga ur batterierna 100% men det sägs väl att den ska klara 8 timmar Mp3 med inte allt förmycket klickande i menyer då skärmen är aktiverad. När jag skulle köpa archosen så var jag sugen på firewire som tillbehör men fanns ej då i sverige, men USB funkar alldeles utmärkt, det kanske tar 10 minuter eller nåt sånt och kopiera över mina 256 Mb från kameran. Det är ju inte så att man använder den som en extern hårddisk och jobbar imot, så det funkar bra.
Macanvändare som jag är, så det enda programet som följer med nåt liknande itunes resten av programen såsom det som skalar ner filmer etc till format som kan visas på archosen är PC baserade.
Men till macen så är det bara plugga i USB kabeln och sen har du archosen på skrivbordet lägga ner filerna precis som till vilken hd som helst.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
StefanH skrev:
Jag har inte provat att suga ur batterierna 100% men det sägs väl att den ska klara 8 timmar Mp3 med inte allt förmycket klickande i menyer då skärmen är aktiverad. När jag skulle köpa archosen så var jag sugen på firewire som tillbehör men fanns ej då i sverige, men USB funkar alldeles utmärkt, det kanske tar 10 minuter eller nåt sånt och kopiera över mina 256 Mb från kameran. Det är ju inte så att man använder den som en extern hårddisk och jobbar imot, så det funkar bra.
Macanvändare som jag är, så det enda programet som följer med nåt liknande itunes resten av programen såsom det som skalar ner filmer etc till format som kan visas på archosen är PC baserade.
Men till macen så är det bara plugga i USB kabeln och sen har du archosen på skrivbordet lägga ner filerna precis som till vilken hd som helst.
Tack för snabbt svar. Men USB blir nog lite slött. Om jag tankar över 2-3 GB vilket det lätt blir när jag plåtar, eftersom jag kör RAW, så tar det en stund att ladda ner allt. Och 256MB blir 25 bilder med D100. Inte så mycket.
Men den ska visst komma med FW, så det är ju bra.
Den här verkar ganska intressant. Kommer med FW och 30GB och man behöver ingen adapter till CF-kortet.
 

StefanH

Medlem
Jo det finns ju firewire och usb2, men scandinavian photo hade det inte när jag köpte min. Kostar nog ingen större slant och köpa till.
 

Linmajon

Aktiv medlem
X-drive verkar väldigt intressant och billig. Med HD blir det bara ett par tusingar.
Den har ingen display och det är OK, men kan man vara säker på att filerna verkligen kopierats till disken då?

Mer info www.xs-drive.com/index.htm
 
Senast ändrad:

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Så har X-driven komit. Det gick fort, ett par dagar så var den här.

Första intrycket:
1. Den går inte att färdigställa om man enbart har W2000. Hårddisken måste formatteras med en dator som har W98 eller i en Mac tydligen.


2. Den verkar smidig. Men min Digital Wallet inger mer säkerhet då jag kan se katalogerna och filerna i en display. Denna blinkar som en billig reklampelare då den jobbar.

3. Det går inta att ladad ner till den interna hårddisken då den är ansluten till datorn, utan då når man varje kortfack som separata hårddiskar i datorn. DVS man kan använda den som kortläsare för de tre formaten.

4. Har, som Calle, sök en del på nätet och hittat lite synpunkter på den, den allvarligaste är att ev kommer inte alla filer över om man inte alltid formatterar sitt kamerakort i kameran vid varje tömmning, raderar man enbart filerna så kan det bli problem.


5. Breeze:s downloader i betaversionen som nu finns på http://www.breezesys.com/G1/Downloader/index.htm stödjer X-driven. Har Ni inte provat det progammer, gär det, kalrar CF läsare, flera kameror osv.
 

Linmajon

Aktiv medlem
roinek skrev:
Hej

Så har X-driven komit. Det gick fort, ett par dagar så var den här.

Första intrycket:
1. Den går inte att färdigställa om man enbart har W2000. Hårddisken måste formatteras med en dator som har W98 eller i en Mac tydligen.

Det låter lite konstigt. Se till att den formatteras i FAT16 så borde det väl funka..?


4. Har, som Calle, sök en del på nätet och hittat lite synpunkter på den, den allvarligaste är att ev kommer inte alla filer över om man inte alltid formatterar sitt kamerakort i kameran vid varje tömmning, raderar man enbart filerna så kan det bli problem.
Det verkar också konstigt. Vilka problem kan det bli? Den gör väl en folder för bilderna för varje gång man använder den?
Väldigt synd att man har dålig koll på om bilderna har kopierats ordentligt. Låter livsfarligt för ex. långresor...
Är den helt OK beställer jag oxå en.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej Mats

Det går inte att skapa en FAT32 (som den använder) via USB i 2000, det står tillochmed i FAQ:n till den.

Det problem man haft, enligt det jag hittat, är att om CF kortet eller Microdriven blir fragmenterad i FAT:en så kan den bomma bilder. Så man bör formattera kortet i kameran istället för att bara radera bilderna. OBS att om man tar en dålig bild så skall inte heller den raderas enligt vad som skrivs. Har ju liksom inte hunnit dit ännu.

Se:
http://www.xs-drive.com/resources.htm
http://www.xs-drive.com/download.htm

Roine
 
ANNONS