Annons

portabelt Led ljus, bästa möjliga.

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Är ute efter något portabelt Led ljus typ Aputures mindre. Någon som har någon erfarenhet av dessa för stillbild ute i fält?
Jag inser att det inte mäter sig med blixt eller att ljuset inte blir så mjukt heller etc. Men tänker mig att kunna ta med när jag fotar analogt på kvällen eller för att lätta upp eller ha det i väskan som ett finurligt ljus att kreativt använda i olika situationer. Behöver inte vara billigt. hellre något som verkligen funkar.
 

Turbo56

Aktiv medlem
Min erfarenhet att portabelt ljus typ Aputure är mer användbara än blixt och framför allt är de bra komplement, jag har själv en Aputure Amaran AL-MW och en Sunway FL-120.
Utomhus som upplättningsljus är de perfekta, man ser resultatet direkt i sökaren.
Amaran AL-MW är ljusstarkare och har bara dagsljus, vilket är perfekt för användning utomhus.
Sunway FL-120 är ultralätt, inte lika ljusstark men man kan ändra ljustemperaturen, vilket för det mesta inte är nödvändigt. Sunway är platt, lätt, med bra digitalt fönster och den kan fungera som Powerbank, vilket inte är helt fel.
Jag har alltid med mig en av dessa i kameraväskan.

p.s de fungerar utmärkt inomhus och med 2 st. får man mjukt och fint ljus, det går ätt mjuka upp ännu mer med en softbox eller diffusor.

Vill man leka mer kan man komplettera med en Amaran AL-MC, mest för inomhusbruk.

Lycka till
Stefan
 
Senast ändrad:

Måns H

Aktiv medlem
Ber att få låna tråden. Jag letar efter en platt liten lätt LED-ljuskälla att använda vid avfotografering av diabilder (24x36 mm) med hjälp av en portabel rigg typ diaduplikator. De ljuskällor jag är inte jämna nog, dioderna syns. Finns nån mycket liten ljuskälla med helt jämnt ljus?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Min erfarenhet att portabelt ljus typ Aputure är mer användbara än blixt och framför allt är de bra komplement, jag har själv en Aputure Amaran AL-MW och en Sunway FL-120.
Utomhus som upplättningsljus är de perfekta, man ser resultatet direkt i sökaren.
Amaran AL-MW är ljusstarkare och har bara dagsljus, vilket är perfekt för användning utomhus.
Sunway FL-120 är ultralätt, inte lika ljusstark men man kan ändra ljustemperaturen, vilket för det mesta inte är nödvändigt. Sunway är platt, lätt, med bra digitalt fönster och den kan fungera som Powerbank, vilket inte är helt fel.
Jag har alltid med mig en av dessa i kameraväskan.

p.s de fungerar utmärkt inomhus och med 2 st. får man mjukt och fint ljus, det går ätt mjuka upp ännu mer med en softbox eller diffusor.

Vill man leka mer kan man komplettera med en Amaran AL-MC, mest för inomhusbruk.

Lycka till
Stefan
Jag köpte faktiskt en Aputure AL-MW till lut och dne är riktigt bra tycker jag. Köpte med en MOMAN Min tripod som man kan fästa lite överallt och en "smallrig" kul led så jag kan fästa den uppe på kameran. slängde upp den på min Leica Q-P tex på nyårsafton och det var skitsmidigt :)
Blev helt ok ljus och ger iaf möjligheten att kunna ta bilder som typ inte skule ha gått annars. och som du säger utomhus som uppsättning är det supersmidigt ju. och dom är så små att ta med sig...riktigt riktigt bra.
 
ANNONS