Nej! För att simulera en analog 85/1,8 används lämpligast ett 50/1,4 på digital. Varför?
1) Du vill ha motsvarande arbetsavstånd vilket är avgörande för hur perspektivet uppfattas. Har du samma bränvidd på digital som på analog måste du backa för att få motsvarande utsnitt, och då förändras perspektivet.
2) Den något kortare brännvidden på objektivet kompenseras genom den lite högre ljusstyrkan (50/1,4). Edit (för att få motsvarande kort skärpedjup)
Sedan är det ju en smaksak vilken bränvidd man föredrar. På analog använde jag allt mellan 35 till 200. Kruxet är väl lite att man i vissa lägen vill ha kort skärpedjup och därmed en lugn bakgrund. Vill man ta "halvkroppsporträtt till ansiktsporträtt" tycker jag att 85-135mm fungerar bra på analog. Problemet med att använda 50/1,8 på digital tycker jag är att man bör blända ner åtminstone 1 till 1,5 bländarsteg för att få riktigt skarpa bilder. Tror (men vet ej) att 60/2,8 är löjligt skarpt redan på full bländaröppning. Därmed skulle detta kunna vara ett bra alternativ om man även vill ha macro.
Till lite längre brännvidder på digital fungerar nog 85/1,8 ganska bra eftersom skärpan är fullt tillräcklig redan på full öppning (om än inte perfekt). På så vis går det att utnyttja den stora maximala bländaröppningen fullt ut för att få kort skärpedjup. Har faktiskt beställt ett nyligen och mellanringar till. Då funkar det till macro också. Kanske kunde valt en akromat försättslins till (t ex 250D eller 500D) men då är filterstorleken lite begränsande och man även vill ha lite macro till 70-200 zoomen. Med mellanringarna är det lätt att växla mellan objektiv.