Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Powershot G5 och studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelleijon.se

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en enklare digitalkamera och behöver använda mina studioblixtar med den ibland. Antar att det inte finns någon blixtsync kontakt. Går det att sätta på en hotshoe? Någon som har tips?

/Mikael

Kan inte just den kameran, men jag har för mig att du kan ha en vanligt Canon blixt på den och jag vet att 300D funkar med en hotshoe så det borde inte va något problem. Fast jag kommer inte att ta gift på det...

defiant skrev:
Kan inte just den kameran, men jag har för mig att du kan ha en vanligt Canon blixt på den och jag vet att 300D funkar med en hotshoe så det borde inte va något problem. Fast jag kommer inte att ta gift på det...
Har en G3 som jag använt med studioljus, satte en hotshoe i blixtkontakten och sedan synksladden i den, fungerar perfekt.

Ett potentiellt problem är spänningen som i vissa blixtar är hög. Det undviker man med en infraröd mojäng. Jag har köpt min från Photax.

ANNONS
Götaplatsens Foto