Annons

Presets i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Tallrot

Avslutat medlemskap
Jag har precis tagit steget över till Mac och ska komma igång med mitt gamla Lightroom i det för mig nya operativsystemet.
Det har funkat bra att komma igång men jag har inte orkat komma underfund med hur jag ska lägga in Presets för min kamera.
Jag hade det i Windows och var helnöjd, men nu orkar jag inte lista ut var jag ska lägga filerna i Macen.

Är det någon som klarar att förklara hur jag lägger in dem?

Jag har precis tagit steget över till Mac och ska komma igång med mitt gamla Lightroom i det för mig nya operativsystemet.
Det har funkat bra att komma igång men jag har inte orkat komma underfund med hur jag ska lägga in Presets för min kamera.
Jag hade det i Windows och var helnöjd, men nu orkar jag inte lista ut var jag ska lägga filerna i Macen.

Är det någon som klarar att förklara hur jag lägger in dem?

De presets som jag laddat ned installeras när man dubbelklickar på dem. De har filändelsen .lrtemplate. Svårare än så är det inte.

Du talar om Camera Profiles eller presets? Det är två skilda saker.

Som sagt kommer många presets i .lrtemplate som bara är att dubbelklicka på, men om du behöver lägga in manuellt så finns de i:

/Home/User/Library/Application Support/Adobe/Lightroom/

där "User" är ditt användarnamn på datorn. I Ligthroom-mappen där finns flertalet mappar med bra namn för de olika presets de representerar.

Om det gäller kameraprofilerna som finns på Adobe Labs (http://labs.adobe.com/wiki/index.php/DNG_Profiles#Downloads_and_Installation) så kommer de i en snygg installerare numer. Se till att du laddar ner de senaste (beta 2).

Om du använder LR 3 beta 2, så finns de senaste profilerna redan där, precis som i PS CS5 och nya Camera RAW.

ANNONS
Götaplatsens Foto