Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Pressa T-Max med Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Är de någon som prövat pressa T-max med Rodinal?
Jag har en T-max 100 som jag måste pressa till 800 och jag har letat efter tider på nätet men har inte hittat något riktigt bra svar.

Tips vore hjälp!

Mvh
//Tobias

Varför pressa en lågkänsliga film när det finns 400:a filmer att pressa ett steg?

Förövrigt använder jag rodinal till Tmax 100 i vanliga fall...

Jag skulle nog inte råda dig till att använda Rodinal till att pressa tmax i 3 steg.

Använd isåfall TMax framkallaren. Då är det 11 3/4 minuter i 24 grader.

Annars håller jag med Linus. Bättre att använda 400 istället.

Prövade en gång T-max 400/1600 i rodinal och resultatet blev klart godkänt . Jag brukar alltid skriva ner tider o spädningar när jag prövar ngt nytt men det gjorde jag tydligen inte då och har inte använt kombinationen sedan dess. Jag brukar
plussa på ca 70-80% ( från det jag är nöjd med
då jag exponerar efter 400 ) om jag skall pressa två steg o inte har ngn tid att gå efter . Bäst är naturligtvis att ta en provrulle först och kallibrera . Tiderna som anges i bruksangivningen
som följer med rodinal ger contrast y-65 vilket blir för hårt för min smak , så man skall kanske
inte öka tiden alltför mycket från den angivna
vid iso400 . Bäst är det att inte späda för mycket utan använd 1:25

Tyvärr kan jag inte använda min flatbäddsscanner ( programvarukonflikt , tror jag ) så jag kan inte
lägga upp några bilder på färdiga kopior och med negativscannern blir det inte bra, men jag kan ju säj att det blir , inte så förvånande , härligt KORNIGT

Tack. Det misstänkte jag ju och det är det jag vill. Får väl helt enkelt testa då. Börjar nog med en Tri-x som pressats 1-2 steg.
/Lotta

Jag prövade framkalla Tmax400:an 13,5 min, men negativen blev lite för ljusa. Ska jag öka eller sänka framkallaningstiden?

Rodinal är ingen bra framkallare till T-Max filmerna och defenitivt inte när man pressar filmen. Ger ett väldigt grovt korn o känsligheten blir inte så hög som med FX-39 eller T-Max framkallare. Du får ett bättre resultat om du kör T-Max 400 istället för T-Max 100 om du ska exponera efter 1600. Tri-X är en bättre fil om man ska pressa den. (Mer teckning i lågdagrarna).

Hej , håller med om att Tri-x är en bättre film att pressa med tanke på teckningen i lågdagrar ,
men är man mer ute efter kornet så ger Tmax filmerna en annan struktur , kanske man prioiterar
det framför teckningen i skuggor . Min erfarenhet
att rodinal ger ett bra känslighets utnyttjande ,
däremot om man vill ha väldigt kontrastrika neg. är t.e.x Tmax framkallare bättre .

Bengt, jag har nog en annan uppfattning, nämligen att Rodinal lämpar sig bättre till både lågkänsliga filmer och till traditionella svartvita filmer (Alltså ej T-Max eller Ilford Delta). Är dock ingen expert på området så jag kan ha fel.

T-Max framkallaren, X-tol (finns den kvar?) och FX-39 är mycket bra då man pressar filmen.

Kör fortfarande en del filmer med Rodinal, främst då till Agfa APX 100 (tidigare också Agfa APX25 som nu har utgått) men även provat att pressa Tri-X och framkallat med Rodinol. Kornet blir väldigt distinkt o skarpt MEN rejält grovt.

matnyttige skrev:
Bengt, jag har nog en annan uppfattning, nämligen att Rodinal lämpar sig bättre till både lågkänsliga filmer och till traditionella svartvita filmer (Alltså ej T-Max eller Ilford Delta). Är dock ingen expert på området så jag kan ha fel.

T-Max framkallaren, X-tol (finns den kvar?) och FX-39 är mycket bra då man pressar filmen.

Kör fortfarande en del filmer med Rodinal, främst då till Agfa APX 100 (tidigare också Agfa APX25 som nu har utgått) men även provat att pressa Tri-X och framkallat med Rodinol. Kornet blir väldigt distinkt o skarpt MEN rejält grovt.

Hej Mats ! Anledningen till att JAG har använder
rodinal med högkänsliga filmer ( har t.o.m. använt den ihop med Delta 3200 ) är just att
att jag ,IBLAND , vill ha just grovt korn , men jag har även använt den till Delta 100 ( mellanformat ) och det har , tycker jag , blivit utmärt resultat , god teckning vacker gråskala
och väldigt skarpt . Jag använder förövrigt en mängd olika filmer / framkallare och försöker använda den kombination som jag tror skulle passa det bildresultat jag vill ha , fast det är klart,
ibland önskar man att man inte skulle "klydda till
det så".

ANNONS
Götaplatsens Foto