Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pressfotografer ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dikkeman

Aktiv medlem
Tjena alla glada!

Är det någon som kan svara på varför pressfotografer trycker upp typ fisheye gluggar eller nånstans runt 15mm i ansiktet på folk, när de fotar folk på stan, ligger ofta sådana bilder under dagens fråga. En sån bild kan ju få vilken fotomodell som helst att se ut som en blåsfisk.

Mvh / Dick

Fisheye är nog inte så vanligt, men det är inte sällsynt med fotografer som tar porträtt med vidvinkel slentrianmässigt. Det är för jobbigt och backa och ta med telezoomen. Det är inte så många som har en normalzoom eller normalobjektiv som vore lämpligast i detta fall.

Om det är fisheye så är det medvetet och för att få en sammanhållen stil.

/magnus
pressfotograf

Tack för svaret magnus!

jag tog nog i när jag sa fisheye men jag tycker ändå att man får en konvex känsla av bilderna!

Fick en gång korkad fråga av GT "skall vi förbjuda..", tyckte då själv att jag gav ett smart svar, men vad hjälpte det när man på bilden såg ut som ett pucko.

Tror alltså att tanken är att om man överglänser reporterns dumfråga så korrigeras det med att man istället framställs som korkad på bilden.

Senast ändrad:
Förvånande! Jag har gjort en hel del "Vi fem" och aldrig använt annat än tele runt 80-200. Vilket jag trodde var vad som gällde för alla. Men den intervjuperson som kan fotografi kan ju faktiskt upplysa fotografen - om han/hon "trycker upp" fisheyegluggen i nyllet på en - att ett bra svar förutsätter en bra bild d v s objektivbyte.

electra skrev:
Förvånande! Jag har gjort en hel del "Vi fem" och aldrig använt annat än tele runt 80-200.

jag har aldrigt använt min 70-200-zoom till den här typen av bilder därför att man måste stå så långt bort och folk gillar inte så groteskt stora och långa teleombjektiv.

Jag brukar köra med 50:an eller 85:an.

Har tagit fråga fem-bilder med bara två fotgenlyktor som belysning mitt i natten i skogen... Blixt är ju så tråkigt

Lite av vitsen med tele är just att slippa stressa intervjupersonen genom att krypa upp i näsan på dem. Plus mumsig oskärpa på det lilla av bakgrunden som möjligen skymtar fram. Lite ljög jag faktiskt när jag skrev 80-200, dock. Testade nu och runt 105 mm är lagom för ett porträtt. Då står jag ett par meter bort.Men det viktiga är ju att alla är nöjda och resultatet blir bra.En av mina farbröder var mediaverksam på 70-talet. Och hade fotat en 90-åring. Tanten var väldigt sur över reslultatet. "Du har ju gjort mig så osnygg!!". "Nja, det är ju så där du ser ut", svarade farbrorn. Kanske blev det en prenumeration mindre...

Själv vill jag väl mena att man kan använda vidvinkelgluggen för att inte bara få folks ansikte och/eller halvfigur. Själv försöker jag ofta att få med lite miljö eller så eller prova en annan komposition. Oftast använder jag 17-35:an eller 60mm men jag har nog aldrig använt 80-200 till den typen av bilder jag heller.

Jag använder gärna ett kort tele vid porträtt för att slippa det konstiga perspektiv som blir när man vinklar kameran nedåt mot motivet.

Kanske har jag fått denna diskussion lite om bakfoten. Trodde fokus låg på just porträtten av "Vi fem"-typ. Men nu ser jag att perspektivet vidgas. Bokstavligen, eftersom vidvinklar och miljöer börjar dyka upp. Mitt sista inlägg får bli detta. Och då utgår jag från "min" tolkning:
- Viktigt är att du redan från början (jag tänker mig att du både frågar och fotar) informerar om att det även ska tas en bild. Förvånansvärt ofta är det lätt att få svar men när bild ska tas blir det lite kinkigare.
- Som en följd av detta. 20 mm, 85 mm, 80-200 eller 600 m m tror jag är likgiltigt för motivet. Det är din förmåga att få en bra relation som avgör.

ANNONS
Götaplatsens Foto