Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

pressfotografernas objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jag kikar ofta på pressfotografernas utrustning när det är presskonferens och dyl. Vilka objektiv är populärast egentligen 70-200 IS? Jag ser också ofta svarta L objektiv men kan inte riktigt identifiera vilka det är, någon här som har bättre koll?

/L

Skulle gissa på 2st. 1D mkII (eller 2st. 1Ds mkII), en med 16-35/2.8 och den andra men 70-200/2.8 IS är vanligast. Det är vad jag har sett att dom stora tidningarna använder iaf.

Lokaltidningarna använder oftast billigare saker. Brukar mest se 300D eller 350D med antingen kitobjektivet eller någon billig sigma eller tamron normalzoom.

1D MkII är den i särklass vanligaste modellen, men även 1Ds/MkII förekommer. Oftast 16-35/2.8L, 24/28-70/2.8L och 70-200/2.8L/IS.

Jag vart själv förvånad när jag var och plåtade Motocross VM i Uddevalla med fotografer från hela världen. Det verkade som om 17-40:n var vanligare än 16-35:an.. Kan ej svara på varför då de ej hade snålat på utrustningen direkt.. (300mm 2,8 L IS USM var inte helt ovanligt)...

Kamerorna de använde (mestadels 1D MarkII) såg rätt välanvända ut också.

- Johan

Jeppe skrev:
1D MkII är den i särklass vanligaste modellen, men även 1Ds/MkII förekommer. Oftast 16-35/2.8L, 24/28-70/2.8L och 70-200/2.8L/IS.
Stämmer mycket väl om det är en anställd eller en heltidsarbetane fotograf. En del frilands har billigare hus med en 24-70/2.8.

Själv kör jag ofta en 1dmk2n med 16-35/2,8 eller 24-70/2,8 och en 5D med 70-200/2.8IS. 5D är riktigt skoj på natten då det blir nästan brusfria bilder med iso 3200 och 1/15 går bra att använda med 70-200/2,8 IS. Så blixt är inte så ofta man behöver. Det händer lite då och då att man släpar fram 300/2,8IS när polisen har spärrat av och man inte får komma nära.

Det som är ett klart minus med 5D är att det har mycket sämre autovitballans en 1D kamerorna. När jag fotograferar Nyhetsbilder kör jag 100% jpeg. Bildbehandling gör jag i en pocketPC och sickar bilderna via 3G telefon, så dom är ofta på redaktionerna 10-20 minuter efter att jag tagit dom.

Senast ändrad:
Pontus, måste vara lite nyfiken tror jag.. :)

Hur klarar pocketpcn det rent prestandamässigt? Och vad finns det för lämplig mjukvara?
Måste väl vara gränsfall på småjobbigt att redigera en bild i hyfsad storlek på en så liten skärm, eller?

nordin skrev:
Pontus, måste vara lite nyfiken tror jag.. :)

Hur klarar pocketpcn det rent prestandamässigt? Och vad finns det för lämplig mjukvara?
Måste väl vara gränsfall på småjobbigt att redigera en bild i hyfsad storlek på en så liten skärm, eller?

Det går utmärkt att göra det man behöver på 640x480 pixlar som det är på skärmen. Man brukar justera nivåer och skriva i IPTC fälten. En 8 mp bild är inga problem, den går lite tungt med 12,8 mp. kör ofta 5D på M, der räcker gott till pressbilder. Det finns ett specialprogram för just pressfoto med mail och ftp inbyggt som heter PocketPhojo.

Jag fotade Vansbrosimningen åt regionaltidningen i söndags, och med i pressbåten fanns en "riktig" fotograf som tydligen jobbade åt Scanpix.
Varför får de inte sitt namn som byline, utan bara "Scanpix"?
Han hade två st 1Ds II eller vad de heter (alltså värsta värsta) och gluggarna han använde var 14, 70-200 IS och 300 2,8. 300:at var otroligt välanvänt, nästan all färg var avskrapad och med massor av silvertejp m.m.
Varför tejpar de på dessa gluggar?
Han sträckte sig långt utanför den obefintliga relingen med 14-millimetern utan att ha något att hålla sig i.. Det där kan bli dyrt tänkte jag.
Synd att jag var så uppslukad av mitt eget uppdrag, annars hade det blivit en grym bild till tråden "fotografer in action"
Killen var iaf väldigt trevlig, skojfrisk och hjälpsam, även mot en sådan halvamatör som mig.

Ska försöka sammanfatta, det var många frågor. Ibland skriver tidnigarna bara scanpix och ibland även namnet. Den riktiga bylinen ska vara Scanpix/Potnus Altin som exempel. Men jag bråkar inte om det. Man får ju betalt endå.

Tejp, en del brukar tejpa på gluggarna för att skydda dom, det skyddar både färgen och så skyyadr det när man dänger i dom i något. Det härnder ju då och då....
Det är ofta exterm vidvinkel eller tele som gäller för pressfoto. Med en 14mm och FF sensor så måste man ju hänga ut för att få en bild, annars blir det ju bara en prick på bilden ;-)

Det är inte vanligt med 2 st 1DsII det vanligaste är en av varje, för ibland så måste man ju ha en snabb kamera och det är ju inte 1Ds.

Jag tittade inte så jättenoga på kamerorna, det var iaf av "den stora modellen"
Men av slutarljudet att döma var det 8,5 fps. Och jag som tyckte att min 20D lät fränt.. (FÖR fränt i känsliga miljöer..)

Dez skrev:
Jag tittade inte så jättenoga på kamerorna, det var iaf av "den stora modellen"
Men av slutarljudet att döma var det 8,5 fps. Och jag som tyckte att min 20D lät fränt.. (FÖR fränt i känsliga miljöer..)

Jo det låter mer troligt att det var 2 st 1dmk2. Det är nästan standard. Men det är stor skillnad att jobba med ett profshus en en vanlig kamera. Jag har en 1dmk2n och en 5D. Man upplaver verkligen skillnaden. Det finns bara en anledning att jag har en 5D och det är bildkavalliten. Säger som Magnus Frödeberg, så fort det kommer en 1D kamera med samma sensor som i 5D så åker 5D ut.

Först hade jag en 300D och var helt överväldigad av den. Sen köpte jag 20D som totalt sopade banan med 300:an. Vid nästa steg blir det väl samma sak igen. Använder 300:an som kalaskamera nuförtiden, men jösses vad seg och långsam den är, det märkte jag i helgen..
Tror inte jag ska pröva någon proffskamera än på länge, för då duger väl inget annat..

Jeppe har besvarat din fråga om objektiven bra. Egentligen är 1DMkII och L-gluggar "overkill" till presstryck. Men det handlar om prylarnas hållbarhet också. En 5-spaltig bild (25cm bred) i färg som täcker hela sidbredden i en tabloid behöver endast 180 dpi. D v s 2 megapixel. Uppackad storlek 5-6 MB endast. Ofta körd i mellankvalitet jpeg. 1DMkII har 4ggr den upplösningen. Oftast garderar man sig med 200dpi och 30 cm som motsvarar 3,7 mp vilket överrider kraven i vanlig dagspress. Däremot ska ju BILDEN vara bra. Räcker med en gammal Nikon D1 eller Canon 1D och ljusstark optik för att kunna plåta i befintligt ljus (ex hockey). 1DMkII lämnar ju då mycket beskärsmån o det är bra. Veckopress på glättat papper kräver högre dpi. Ljusstarka, hållbara optiker/kameror ett måste då inga ursäkter, utom eget dödsfall, finns för att komma hem bildlös.Den seriöse kör jpeg+raw simultant. Rawbilden kan arkiveras för framtida bruk/önskad upplösning. Lite kuriosa från en som plåtat dagspress i 25 år

Jag hade ett Sigma 70-200 2,8 som började krångla lagom till helgens simning. Inte ens ett år gammalt. Som tur var kunde jag hyra ett gammalt 80-200 2,8 L. Vilken glugg!
Nu har jag beställt ett 70-200 2,8 L IS för dyra pengar. Aldrig mera lågpris.
Hade gluggen pajjat i skarpt läge hade jag nog slängt mig framför tåget hellre än att inte kunna leverera bilder.

Senast ändrad:
Pontus Altin skrev:Stämmer mycket väl om det är en anställd eller en heltidsarbetane fotograf. En del frilands har billigare hus med en 24-70/2.8.

De frilansar jag känner (medlemmar i journalistförbundet) må vara ganska fattiga, men anser sig absolut inte ha råd med att köra med billigare (=mindre hållbara) hus och endast en optik. De har ännu större krav på sig att verkligen leverera för att anlitas och få ihop till det dagliga brödet. På olycksplatser, rockkonserter och andra ställen med mycket trängsel i kanske kärvt, regnigt klimat gäller att grejorna verkligen håller för tuffa tag. Annars håller jag med dig. Fast då gäller det nog lite snällare bevakningar som familjefester, årsmöten eller solskensreportage.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto