Annons

Presskonferens: Hagamannen

Produkter
(logga in för att koppla)
Chet skrev:
Men rödbetan var helt enkelt att jag tycker att nya också måste få testa, då pressjobbet kan kräver lite social kompetens också, för att närma sig tillfällena. Det är ju mycket bekvämare att göra ett jobb, nör du har några uppdrag i ryggen.

Jag håller helt med. jag har inget emot amatörer så länge de sköter sig. Och jag blir ännu surare om kollegor missköter sig.

De flesta pressfotografer har nog hängt på som nybörjare en gång.

froderberg skrev:
Jag håller helt med. jag har inget emot amatörer så länge de sköter sig. Och jag blir ännu surare om kollegor missköter sig.

Bra att vi kom överens....

Visst måste det vara meriterande med initiativförmåga och beslutsamhet.

Mårtens bilder är då inga nybörjar eller amatörbilder.
Faktiskt rena proffsbilder.
Han kanske dock inte fick betalt för sina bilder.
Mvh-Anders

Chano skrev:
Mårtens bilder är då inga nybörjar eller amatörbilder.
Faktiskt rena proffsbilder.

Proffs eller amatör har inget med kvalitet på bilder. Finns yrkesfotografer som verkligen inte anstränger sig det minsta och som skulle ta mycket sämre bilder än Mårten.

froderberg skrev:
Proffs eller amatör har inget med kvalitet på bilder. Finns yrkesfotografer som verkligen inte anstränger sig det minsta och som skulle ta mycket sämre bilder än Mårten.

Håller med. Jag förstår hur du menar. Inget ont menat mot dig eller någon annan som lever på sitt fotande.
En del jobbar för en bild...en del jobbar verkligen för en bild....en del jobbar för pengar och en bra bild...en del bara för pengar...ibland får man ingen bra bild...fast man vill...men man är ändå den utsände....man vet att man kan...och där var en som kunde bättre...fick bilden...åtminstone en bättre bild den här gången....nästa gång fick jag bilden....o s v..Grattis till alla...en dag på jobbet oavsett vilken gren man sitter på.
Här råkar en som inte får betalt för sin bild ha tagit jävligt bra bilder en dag ...Grattis.
Mvh/-Anders

Till att börja med vill jag bara säga att jag endast kan tala för mig själv och för det som hände på denna presskonferens. Jag vet som sagt inte hur det brukar funka, och om det alltid fungerar på det här viset.

Joel Marklund skrev:
Jag förstår mycket väl pressens muttrande. Som pressfotografer är vi där för att göra ett jobb, inte för att ha roligt. Om en bunt människor som inte är inbjudna tar plats från oss och därmed antingen hindrar eller besvärar vårt arbete förstår jag irritationen.

På denna presskonferens var det precis tvärtemot det du beskriver. Polisen var mycket noga med var folk skulle placera sig, men många pressfotografer var ändå och trampade runt på helt andra ställen. Så fort en klivit över gränsen så gjorde många andra samma sak.

Detta berodde inte på att "amatörer" tog plats. Jag stod själv långt fram, men många andra stod bakom både fotografer och reportrar och plåtade på långt håll. "Eliten" stod längst fram och trampade runt lite som man ville.

Jag vill dock påpeka att stämningen var mycket god under presskonferensen, och den som påpekade att "vemsomhelst verkar få komma in" var en reporter och inte fotograf. Mellan fotograferna märkte jag inga problem alls, och det visades stor respekt. Precis som det ska vara!

Sen vet jag inte vilka som var "inbjudna" till det hela. Jag ringde polisen innan och kollade läget, och fick veta att jag kunde åka dit och höra med ansvariga där. När jag kom dit var det inga problem att få komma in.

fortsättning följer...

Re: Re: Presskonferens: Hagamannen

Eeros skrev:
Det här förstod jag inte riktigt vad du försökte berätta här. Var presskonferensen inne i en pub?

P.S. Fina bilder!

Nej nej, den var på polishuset. Och deras spriförråd var inte inblandat. ;)

Det jag menade var att det minglades friskt, och då speciellt bland de lite yngre (25-35 år uppskattningsvis). Det kändes som att folk både ville skaffa kontakter, men också "stoltsera" med vilken tidning man representerade. Lite av en statusgrej.

Söderhamns-fotograf skrev:
Jag kan förstå att pressfotograferna blev lite buttra. Har man en uppdragsgivare ska man självklart vara på plats och ta fina bilder åt sin redaktör. Vill man bara ha roligt och vara med de stora grabbarna tycker jag nog man ska respektera tidningsfolket och låta de göra sitt jobb ostört.

/ Jens@

Fanns säkert folk som var där för att enbart ha roligt, även om det inte var speciellt många. Jag var där för att fota, och när jag fotar har jag oftast roligt.

Sen vill jag tacka för alla positiva kommentarer! Är dock lite förvånad att det inte är fler av oss medlemmar som verkar ha varit där. :)

froderberg skrev:

Här är jag helt säker på att man tar sig långt med sunt förnuft. Det fungerade iaf väldigt bra igår.

Arne S skrev:

Lite seriöst:

Nyfiken fråga till Magnus m.fl: Är det ofta ett problem för er yrkesfotografer att "vi" amatörer tar plats? Diskuterar vi i så fall ett växande problem, eller hur ser det ut?

Det är inget jätteproblem ännu. Men håller på att växa. Främst gäller detta på stora konserter, där fotografer försöker bluffa sig in med falska presskort, säger sig komma från tidningar som aldrig publicerat eller tänkt publicera någon bild överhuvudtaget.

Jag kan tillägga att de allra flesta konsertarrangörer numer efter årskiftet satt ganska hårda krav för att man skall få komma in på en konsert och fotografera. Dessa krav är bland annat :

- krav på ett SiS godkänt presskort från BLF, SFF, SJF, PFK eller tidning,byrå,tv,radio.
- förackriditerad (som person, tidning eller byrå)

Det finns en del "glada amatörer", som gärna direkt vill uppnå samma status som oss etablerade, yrkesverksamma fotografer. Ta inte illa upp ni glada amatörer. Sträva i stället efter samma status - fast kräv det inte per omgående.

Jag tycker det är jätteskoj att så många fotograferar. Fler och fler icke yrkesarbetande fotografer har idag råd med nästan samma, fina, utrustning som en yrkesfotograf, då priserna är hyffsat låga, för en riktigt fin utrustning. Det är då jättesvårt att avgöra om denna person är yrkesarbetande eller inte.

Jag är en glad amatör som även fått ackreditering av arrangörer då jag frågat och berättat vem jag är och att jag har ambitionen att ha fotande som mitt yrke i framtiden.

Jag upplevde inte alls Holländares inlägg som osakligt eller nedvärderande mot oss amatörfotografer. Tvärtom, den innehöll sakliga inlägg och råd. Däremot fick jag en ytterst olustig känsla i maggropen av Riebbes svarsinlägg.

Eeros skrev:
Jag är en glad amatör som även fått ackreditering av arrangörer då jag frågat och berättat vem jag är och att jag har ambitionen att ha fotande som mitt yrke i framtiden.

Jag upplevde inte alls Holländares inlägg som osakligt eller nedvärderande mot oss amatörfotografer. Tvärtom, den innehöll sakliga inlägg och råd. Däremot fick jag en ytterst olustig känsla i maggropen av Riebbes svarsinlägg.

Då får jag be om usäkt.
Mvh/-Anders

Joel Marklund skrev:
Det finns en anledning till det. Dina inlägg är helt ogrundade och direkta påhopp. Hoppas mod kollar in denna tråd.

Jag kan anta att några frilansare vill få mig avstängd. Grattis.
Jag är själv frilansare. Men jag nedvärderar aldrig en annan fotograf.
Mvh/-Anders

ANNONS
Götaplatsens Foto