Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
presskonferens?
- Trådstartare skurken
- Start datum
Varför skulle den vara DX?Makten skrev:
50-150/2,8 AF-S DX
Makten
Aktiv medlem
För att den annars skulle väga onödigt mycket såklart.jimh skrev:
Varför skulle den vara DX?
froderberg
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Nikon hade en presskonferens några dagar före Canon - bara kompakter visades då.
Varav en var en Canon G7-konkurrent.
http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200702/20/20070220134808_ADF580/20070220134808_ADF580.dbp.asp
harryett
Aktiv medlem
Makten skrev:
30/1,4 AF-S DX
TÄNKA sig att det skulle komma från dig martin =)
I övrigt hoppas jag på Fasta objektiv med bra byggkvalité... Jag har tröttnat på plast rakt igenom
Makten
Aktiv medlem
Bara ljud och ingen bild på den filen:-(froderberg skrev:
Varav en var en Canon G7-konkurrent.
http://kamerabild.mkf.se/ArticlePages/200702/20/20070220134808_ADF580/20070220134808_ADF580.dbp.asp
Japp. 35/2 är aningen för lång, och ett stegs bättre ljusstyrka vore inte dumt. Sigma 30/1,4 håller inte måttet när det gäller AF tyvärr.harryett skrev:
TÄNKA sig att det skulle komma från dig martin =)
I övrigt hoppas jag på Fasta objektiv med bra byggkvalité... Jag har tröttnat på plast rakt igenom
harryett
Aktiv medlem
Du missade inte så mycket bildmässigt.Makten skrev:
Bara ljud och ingen bild på den filen:-(
Hur är sigmans AF då? trög eller opålitlig?
Det finns knappast någon vikt och sannolikt inte heller någon kostnad att hämta i att skära ned bildcirkeln i en sån telezoom.Makten skrev:
För att den annars skulle väga onödigt mycket såklart.
froderberg
Aktiv medlem
Makten skrev:
Bara ljud och ingen bild på den filen:-(
Det gäller att ha rätt webbläsare.
Makten
Aktiv medlem
Både och;-) Trots HSM är den inte snabbare än 35/2. Snarare långsammare, men det är svårt att avgöra precis utan en direkt jämförelse. Sen träffade det helt åt helvete i typ 10% av alla fall.harryett skrev:
Hur är sigmans AF då? trög eller opålitlig?
Det är klart att det finns. Inte skulle t ex Sigma 50-150/2,8 vara såpass lätt om det var för FF. Ett 70-200 (oavsett märke i princip) väger ju dubbelt så mycket trots inte särskilt mycket längre brännvidd.jimh skrev:
Det finns knappast någon vikt och sannolikt inte heller någon kostnad att hämta i att skära ned bildcirkeln i en sån telezoom.
IE 6 måste väl fasen duga??froderberg skrev:
Det gäller att ha rätt webbläsare.
Kolla på Olympus telen. Flera av dem är tyngre än motsvarigheterna från Canon och Nikon. Vinsten med DX när man kör tele ligger i att man använder kortare brännvidder, inte i att de längre brännvidderna på något magiskt sätt blir lättare och billigare.Makten skrev:
Det är klart att det finns. Inte skulle t ex Sigma 50-150/2,8 vara såpass lätt om det var för FF. Ett 70-200 (oavsett märke i princip) väger ju dubbelt så mycket trots inte särskilt mycket längre brännvidd.
Ett 200/2,8 behöver 72 mm frontlins och ett 150/2,8 53 mm. Du som är ingenjör kan ju räkna på vad det betyder för volym och vikt i linser.
För att många (dock inte jag) är beredda att köpa ett med mindre bildcirkel och det sannolikt går att ta lite konstruktionsgenvägar om man prutar på bildcirkelns storlek.Makten skrev:
Då undrar jag varför inte Sigma gjorde sitt 50-150 för FF. Det verkar ju strålande korkat om det inte blir tyngre och större.
Makten
Aktiv medlem
Du menar att man kan ha hur små linser som helst oavsett bildcirkel? Det låter ju helt vrickat. Varför har då kompaktkameror enormt små objektiv även vid samma brännvidder och ljusstyrkor som motsvarande för en filmruta?jimh skrev:
För att många (dock inte jag) är beredda att köpa ett med mindre bildcirkel och det sannolikt går att ta lite konstruktionsgenvägar om man prutar på bildcirkelns storlek.
Förresten, om dessa "konstruktionsgenvägar" ska ge något så måste ju objektivet bli billigare. Och det som kostar är ju glasbitarna, så då borde man ju rimligtvis tjäna vikt.