Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ge fan i det bara!

Så dumt och idiotiskt. Dessutom förstör det för oss med riktiga presskort, vi som verkligen behöver dem.

I dag behöver man dessutom ackreditering på många ställen.

/M
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Det var värst vad du låter upprörd. Visst förstår jag din synpunkt. Men bara för att någon frågar vad presskort.org är så innebär det väl inte att man nödvändigtvis tycker företeelsen är bra. Det kan väl lika gärna vara tvärt om, för att varna andra för skumma saker. Eller, inte?

/AnnaKarin
 

KGS

Aktiv medlem
Med stor kamera, stativ och säker uppsyn går man in var som helst... plåtade målgången i Slottssprinten från Kungliga Hedersläktaren. Stod bredvid Calle, han hade aningen bättre fotoläge än jag, men ingen kamera...
 

Bilagor

Highweiss

Aktiv medlem
KG - passade du inte på å plåtade Carl Gustf när du en gång var på G? ;-)

Angende de där med presskort - varje gång nån missbrukar titeln "journalist", vare sig det är med ett "falskt" eller "äkta" presskort gör det livet surt för oss journalister som varje dag skall manövrera omkring i samhället. Vi är beroende av att vi tas på allvar, att folk litar på oss. Håller helt med Magnus och Ilkka.

Ett exempel från Finland: en kille som skrev för en del mer eller mindre radikala tidningar fick ett presskort från journalistförbundet. Inget fel med det. Däremot använde han presskortet för att ta sig in på en presskonferens med IMF-chefen James D. Wolfensohn. Och kastade en tårta i ansiktet på Wolfensohn. Vad hände efter det? Jo under flera månader krävdes det skild ackreditering till alla presskonferenser där ministrar och högt uppsatta gäster figurerade. Som tur blåste det förbi, nu räcker det (oftast) med att visa presskort. Men tre-fyra såna händelser på raken och presskortet har spelat ut sin roll.

Okj, kunde skriva en bok om den här problematiken - men sätter nog punkt här. You get my point.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
En fundering.

Vad rävs för att få presskort annars? Måste man vara anställd av tidning eller liknande?

Eftersom jag gillar att plåta på typ festivaler och liknande med mycket folk och scenshower så har jag gärna med mig kameran ut.

Problemet är bara att dom ofta förbjuder systemkameror på sådana områden, ett sånt här kort borde alltså kunna lösa den problematiken.

Hittils så har dom oftast antagit att jag jobbat för press när jag kommit men dom blir hårdare och hårdare med sånt.

Jag vet inte vad jag vill ha sagt egentligen, men pressleg verkar öppna många dörrar.
 

KGS

Aktiv medlem
Highweiss skrev:
KG - passade du inte på å plåtade Carl Gustf när du en gång var på G? ;-)
Såklart jag gjorde, t o m med en Dimage A2 som vid det tillfället var mycket sällsynt i Sverige...

När Knugen skulle invigningstala kom det fram några hotfulla typer o såg ut som om de tänkte köra bort mej från min fina plats, men tvärtom, de öppnade så jag fick ställa mej på spåret o komma ännu närmare *s*

/kg som inte ens kastade en semla
 

Bilagor

Rudie

Avslutat medlemskap
Daniel, för att få fota på festivaler och konserter eller liknande krävs en speciell ackreditering. Du kan inte bara visa upp ett presskort.

För att få ackreditering behöver du en tidning eller annat media som "arbetsgivare". Jag har fått det genom en nättidning med hyffsat många träffar per månad.
 

KGS

Aktiv medlem
Äsch då, en stor apparat o en säker uppsyn så går du in var du vill. Alla "riktiga" fotografer sprang runt med haklappar i olika färger. Så icke jag o min kompis. Det gick lika bra ändå ;-)

I samband med en annan aktivitet, i Blå Hallen, stängde de övervåningen, men givetvis fick jag tillträde. Jag hade både kamera och stativ...

Jag bad inte ens om det, det var en vaktis som kom fram o förklarade att jag bara kunde gå förbi alla avspärrningar om jag ville. Så då gjorde jag det. Bara för att jag kunde.

Precis som hunden som...
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Der där med presskort, är ofta uppe i diskussion.
Själv ser jag det som en "penisförlängare".

Ex jag står och plåtar E-types konsert i Skåne en gång, och har i förväg mailat dem och skrivit till dem vem jag är, och givit dem en kopia på mitt ID (inte presskort) och referenser.Inga problem med att komma in då jag lungt och vänligt medelar vem jag är och frågar vaktchefen om vad som gäller och var jag inte får gå.Får mina anvisningar och ställer mig på plats. Är där i god tid , ca 15 minuter innan då jag vet de är noga med tiderna.

3 minuter efter konserten börjat kommer en kollega (som jag avskyr) från en stor Sydlänsk tidning och går fram till ingången, går rakt fram och viftar med presskortet. Vakterna stoppar honom direkt. Mannen (bebis enligt mig dock), blir dock vansinnig och ber att få komma in, men får inte det för vakterna, då konserten har börjat. mannen blir argare och argare och skriker, och till slut kommer vaktchefen fram, förklarar lungt att ingen släpps in efter konsertens början pga säkerhetsreglerna.

Då kommer det roliga : Mannen drar upp sitt presskort och säger "jag är pressfotograf och har rätt att komma in här men det har inte han där borta , för han har inget presskort" och pekar på mig.

Svaret från vakten blir kort: " Han har kanske inget presskort, men han lyssnar i alla fall på mig när jag talar". Kollega följs ut från området av en vakt vid namn "Steve"......




Vad vill jag då säga med denna historien:

Du behöver oftats inte ett presskort för att göra ditt arbete.Det räcker ofta tt man ringer i förväg och anmäler sig, eller mailar och blir då uppskriven på "presslistan". . Presskortet är ett hjälpmedelm, inte en rättighet. Var vänlig, förklarar ditt ärende och du får komma in.Käfta inte emot, ty du är gäst, kom ihåg det.

Den danska nöjesparken tivoli har bla numera slutat acceptera presskort, med motiveringen att "det antal fria inträden på 30 000 personer (med följe 110 000) inte är i jämförelse med det antal artiklar soom publiceras. Dvs många går in gratis på presskortet. Jag tror att fler och fler kommer att följa deras exempel i framtiden.

.Bara för att man har preskort så innebär inte det att man är "seriös"


Tack för mig ///

Niklas som inte har presskort från Svenska Jounalistförbundet, men väl från Danmark,England och USA.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Niklas har rätt i att det oftast funkar bra att anmäla sig i förväg även om man inte har presskort. Det viktiga för arrangören är att de känner att de har kontroll. I Stockholm kan det dock vara lite mer besvärligt.

Jag kan förstå den pressfotograf som Niklas beskriver. Visserligen ska man inte gorma och skrika - man ska alltid uppträda hyffsat. Men han har säkert fått uppdraget sent och stressat dit. Det är ju inte alltid tidningen i förväg ens vet om de kommer att besöka konserten och ännu mindre vem som ska åka.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
"Skåningen" skrev:
Der där med presskort, är ofta uppe i diskussion.
Själv ser jag det som en "penisförlängare".
////
Niklas som inte har presskort från Svenska Jounalistförbundet, men väl från Danmark,England och USA.
Det räcker inte med en penisförlängare, du måste ha tre alltså:)
Annars stämmer det ganska bra. På konserter är det oftast viktigare att höra av sig innan och bli ackrediterad.

froderberg skrev:Men han har säkert fått uppdraget sent och stressat dit. Det är ju inte alltid tidningen i förväg ens vet om de kommer att besöka konserten och ännu mindre vem som ska åka.
Då är det nog redaktören som klantat till det. En konsert kommer inte som en blixt från klar himmel, de har föregåtts av veckor av planering. Tidningarna, oftast nöjesredaktionerna, har koll på dem och de jobben vet man oftast om ett par dagar innan.
Däremot är det inte säkert att fotografen vet att han ska plåta Britney Spears när han kommer till jobbet på morgonen, men det är oftast redaktören eller bildchef som fixar ackreditering.
 

tormig

Aktiv medlem
Vad jag förstår delas "presskort" ut av Svenska Journalistförbundet som är en fackförening. Varför skulle medlemskap i en viss fackförening medföra särskilda privilegier vid t.ex. konserter eller gratis inträde till nöjesparker?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Calle S skrev:
Då är det nog redaktören som klantat till det. En konsert kommer inte som en blixt från klar himmel, de har föregåtts av veckor av planering. Tidningarna, oftast nöjesredaktionerna, har koll på dem och de jobben vet man oftast om ett par dagar innan.
Däremot är det inte säkert att fotografen vet att han ska plåta Britney Spears när han kommer till jobbet på morgonen, men det är oftast redaktören eller bildchef som fixar ackreditering.
På välordnade tidningar så funkar det så. Men Sydsvenskan vet jag har haft många mellanchefs-problem. Själv fick jag ringa och påminna dem att komma till presskonferens för ett arrangemang för 25 000 pers. Det hade de glömt. De kom med andan i halsen.

Det händer ju också att att tidningarna imycket sent bestämmer sig för om de ska åka eller inte.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
tormig skrev:
Vad jag förstår delas "presskort" ut av Svenska Journalistförbundet som är en fackförening. Varför skulle medlemskap i en viss fackförening medföra särskilda privilegier vid t.ex. konserter eller gratis inträde till nöjesparker?
Presskortet är till för att stärka sin yrkesidentitet liksom väktare har väktar-leg.

Även medieföretag, SIF, Svenska Fotografernas förbund och Pressfotografernas klubb utfärdar presskort.

När man besöker myndigheter eller på olycksplatser kan det vara viktigt att styrka sitt yrke. För journalister är nöjesparker ibland en arbetsplats och presskortet ska bara användas när man är i tjänst.

Vad som är "i tjänst" är dock lite flytande. För en som skriva krönikor kan det vara intressant att observera folk. Att besöka museer är allmänbildande och viktigt för journalister. Men det är upp till var och en att avgöra.

Jag betalar alltid om jag inte kommer med kamera.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
froderberg skrev:På välordnade tidningar så funkar det så. Men Sydsvenskan vet jag har haft många mellanchefs-problem.
Vilken tur att vår avdelning funkar perfekt:) Inga mellanchefer lägger sig i vad vi gör, iallafall inte på daglig produktionsbasis. Därför har vi ganska bra koll eftersom vi är ett fåtal som sköter ruljansen.
 

Damocles

Aktiv medlem
Fast ibland blir det lite fånigt. Under tiden på bollagsstämmor så har det flertalet gånger kommit fotografer sent. Och vid nekande börjar dom i regel göra sig besvärliga och vifta med presskortet som om det var någon rättighet att få komma in på stämman. Helt oanmäld och utan ackreditering.

För att inte tala om hur besvärliga en del försökte göra sig på Ericsson's stämma där dom förbjudit fotografering innanför inpasseringen utan bara tillät det på presskonferansen. Då blev det liv från både den ena och den andra. Men det blir på företagets nåder. Inte mycket att göra.

Trevligste killen var en frilans från Scanpix. Han sa bara, OK, mitt fel, jag kom sent och så var det med det. Sen kom han in lite senare iaf, men hela grejen var attityden.
 
ANNONS