Annons

Prickar på objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en Canon EOS 400D med ett tillhörande standard objektiv på 18-55.

De senaste dagarna har jag upptäckt att det har kommit några prickar. Det är svårt att säga vart, för det vet jag inte. Jag ser dem på sensorn och det gör så att bilderna blir ofokuserade eftersom de fokuserar på prickarna. Men jag har inte sett prickarna på några av bilderna efteråt. Jag har tagit ut objektivet och putsat såväl insidan som utsidan med prickarna försvinner inte. Det är jätte frustrerande och jag måste verkligen få bort dem! De finns bara på de objektivet och inte på andra.

All hjälp vore tacksamt!

// Rebecka Bergvall

Va? Hur kan du se prickarna på sensorn om du inte ser dem på bilderna efteråt? Var är det du tittar egentligen, när du ser dem på sensorn?

Vad är felet med att rekomendera att använda dpp? Det funkar ju sjukt bra att ta bort dammet med,bara att ta en bild av en vit yta och sedan så fixar programmet allt åt dig.

Vad är felet med att rekomendera att använda dpp? Det funkar ju sjukt bra att ta bort dammet med,bara att ta en bild av en vit yta och sedan så fixar programmet allt åt dig.

Och de som använder Nikon gör...... hur?
Varför hålla på och göra saker digitalt när det som egentligen behövs är att "analogt" eller fysiskt eller vad du vill kalla det för, göra saker rätt från början? Göra rent sina saker.

Vet inte om du läste det, men hela bilden blir oskarp skriver trådskaparen. Mappar du det med en vit bild oxå? Har vi en gång för alla löst problemet med oskarpa bilder, må tro??

Tror det här är ett canonforum så er nikotinister struntar jag i.

Nikotinister??? Är det här ett sluta-röka-forum??
Isåfall vill jag göra ett Kanonforum oxå.

Så skit på optik och sensor är ett Canonfenomen???
Nu får du ta och vara aningens mer resonlig. Varför är det så illa att göra rent prylarna riktigt istället för att måste hålla på med att maska och mappa digitalt?

Hej!
Jag har en Canon EOS 400D med ett tillhörande standard objektiv på 18-55.

De senaste dagarna har jag upptäckt att det har kommit några prickar. Det är svårt att säga vart, för det vet jag inte. Jag ser dem på sensorn och det gör så att bilderna blir ofokuserade eftersom de fokuserar på prickarna. Men jag har inte sett prickarna på några av bilderna efteråt. Jag har tagit ut objektivet och putsat såväl insidan som utsidan med prickarna försvinner inte. Det är jätte frustrerande och jag måste verkligen få bort dem! De finns bara på de objektivet och inte på andra.

All hjälp vore tacksamt!

// Rebecka Bergvall

För att liksom försöka börja om här så har jag en fråga?

Du skriver att du ser dem på sensorn men inte sett dem på bilderna du tagit. Menar du att att ser prickarna när du kollar genom sökaren men bilderna är rena?

Jag tänker att du kanske har lite skräp på spegeln eller mattskivan fast då borde visserligen prickarna synas i sökaren när du använder andra objektiv, för jag upplever att du har putsat objektivet utan att sett prickarna på det, uppfattar jag fel..?

Ta av objektivet och kolla om spegeln är ren och titta upp i själva taket på insidan där mattskivan sitter, ta en blåsbälg och prova blås lite där.

Om du har skit på själva sensorn så kollar du det genom att ställa kameran på AV, ställa bländarvärdet så högt det går och ta en bild tex ett tomt vitt fönster på datorn, typ Word eller Anteckningar i windows.

För att liksom försöka börja om här så har jag en fråga?

Du skriver att du ser dem på sensorn men inte sett dem på bilderna du tagit. Menar du att att ser prickarna när du kollar genom sökaren men bilderna är rena?

Jag tänker att du kanske har lite skräp på spegeln eller mattskivan fast då borde visserligen prickarna synas i sökaren när du använder andra objektiv, för jag upplever att du har putsat objektivet utan att sett prickarna på det, uppfattar jag fel..?

Ta av objektivet och kolla om spegeln är ren och titta upp i själva taket på insidan där mattskivan sitter, ta en blåsbälg och prova blås lite där.

Om du har skit på själva sensorn så kollar du det genom att ställa kameran på AV, ställa bländarvärdet så högt det går och ta en bild tex ett tomt vitt fönster på datorn, typ Word eller Anteckningar i windows.

Jag håller helt med, ni har varit fel ute tidigare. Det är väl uppenbart att Rebecka helt enkelt sett skit i sökaren av damm som ligger på fokuseringsskivan eller på spegeln. Tipset är helt enkelt att köpa en liten lufttuta och blåsa rent. Funkar väldigt bra med en madrasspump också faktiskt, förutsatt att den är ren och fin.

Nikotinister??? Är det här ett sluta-röka-forum??
Isåfall vill jag göra ett Kanonforum oxå.

Så skit på optik och sensor är ett Canonfenomen???
Nu får du ta och vara aningens mer resonlig. Varför är det så illa att göra rent prylarna riktigt istället för att måste hålla på med att maska och mappa digitalt?

"Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen,"

Tolkar det som om det bara pratas om canon här.

"Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen,"

Brukar inte gnälla speciellt ofta, men det är ofta en forumtråd övergår i en duell mellan två skribenter på FS forum.
Tråkigt för den som startar tråden, som i detta fallet har ett problem och söker lite hjälp.

Nej, jag pekar inte ut er båda som duellerat i denna tråd, det finns många som beter sig som alfahannar här!
/L

Men herr Gyllander hade rätt i att "alla" som är relevanta i den här tråden, dvs alla som har en 400D (som ju tråden handlar om, titta högst upp) har DPP, alltså Canons Digital Photo Professional. Programmet medföljer när man köper kameran, så har man inte slarvat bort DVD:n har man DPP.

Har man slarvat bort skivan så kan man enkelt tanka hem programmet på canons webbplats.

Well, well...
Då var vi här igen då....

Gör som ni vill. Rengör eller mappa.
Det finns ju alltid mer än ett sätt att göra saker på, men tänk på att ett sätt är mer rätt än de andra....
Vill man förlita sig på det digitala så för all del, gör det, fast jag tycker att likheten med att måla om bilen för att den är skitig ligger ganska nära till hands.

Nikon, Olympus, Pentax, KM, Sony, Hasselblad, Mamiya, Leica, Holga, Lomo, Diana, Fuji, Casio, HP, Samsung, Panasonic, Kodak, Voigtländer, Zeiss. Så... En del glömda, men ni fattar nog. ;)

Att framhäva är väl ändå att tala bättre om något än det man just pratar om, och den där punkten kommer sig av att det käftas mellan Canon och Nikon.
Jag har inte framhävt något, jag har ställt en fråga om hur andra kameraägare ska agera. jag vet inte vad DU tycker, men jag tycker att det är en ganska relevant fråga, då det inte enbart är Canon-folk som läser det här.

Nikon, Olympus, Pentax, KM, Sony, Hasselblad, Mamiya, Leica, Holga, Lomo, Diana, Fuji, Casio, HP, Samsung, Panasonic, Kodak, Voigtländer, Zeiss. Så... En del glömda, men ni fattar nog. ;)

Att framhäva är väl ändå att tala bättre om något än det man just pratar om, och den där punkten kommer sig av att det käftas mellan Canon och Nikon.
Jag har inte framhävt något, jag har ställt en fråga om hur andra kameraägare ska agera. jag vet inte vad DU tycker, men jag tycker att det är en ganska relevant fråga, då det inte enbart är Canon-folk som läser det här.
Du har nog större del i käftandet i det här fallet än herr Gyllander. Han föreslog en lösning och du högg direkt för att du inte tyckte att det var en bra lösning.
Alla gör väl som de vill, så varför är DPP-lösningen en dålig sådan? Motivera det istället för att hacka på personen som föreslog den.

Tillägg: Jag vet inte om jag är ensam om det, men jag tolkar dina många frågetecken i rad i tidigare inlägg som en slags "upprördhet i text". Du kanske inte alls är upprörd?

Du har nog större del i käftandet i det här fallet än herr Gyllander. Han föreslog en lösning och du högg direkt för att du inte tyckte att det var en bra lösning.
Alla gör väl som de vill, så varför är DPP-lösningen en dålig sådan? Motivera det istället för att hacka på personen som föreslog den.

Tillägg: Jag vet inte om jag är ensam om det, men jag tolkar dina många frågetecken i rad i tidigare inlägg som en slags "upprördhet i text". Du kanske inte alls är upprörd?

Om du lär dig läsa lite bättre så har jag gett motivering minst två gånger till varför jag föredrar min lösning, men jag tar det igen:
Att lösa något på digital väg, som uppstått fysiskt är inte det rätta sättet att lösa det på. Felet kvarstår, medans man lägger på en fix för att det ska se rätt ut eller verkar fungera rätt. Enda sättet att verkligen åtgärda felet är att fysiskt rätta till det. Därav liknelsen att man målar ny färg på en bil som är skitig. Det ser hyggligt ut, men under den nya färgen finns felet kvar.

Beträffande min del i käftandet så står jag till 100% för det. Det har till och med startas nya forumtrådar den här veckan där det debatteras om hurvida tonen här på FS är otrevlig eller inte. Jag förespråkar min sida och det är andra helt fritt att tala för sin sida. Jag är beredd på att jag får mothugg, men jag kan motivera allt som jag säger, vilket många gånger är mer än vad en del andra kan. Ogenomtänkta inlägg finns det alltför många av här på FS.

I och med att trådskaparen har fått minst 5 olika idéer im vad göra åt sitt problem så kanske det är dags att avsluta flödet av råd? Den som vill fortsätta debattera mitt uppträdande är välkommen att göra det i min gästbok eller på mail.

Att lösa något på digital väg, som uppstått fysiskt är inte det rätta sättet att lösa det på.
Här har vi anledningen till mitt föregående inlägg. Du tror att det bara finns ett "rätt" sätt att lösa problemet. Att fixa skiten på digital väg funkar säkert utmärkt om man inte orkar svabba sensorn titt som tätt. Rent tekniskt håller jag med dig, men din argumentation är undermålig.

Själv gör jag aldrig ren sensorn eftersom jag aldrig bländar ner nämnvärt;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto