Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prickar på objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)
Att lösa något digitalt istället för makeaniskt analogt tycker jag går att jämföra med medicinering mot operation. Sålänge man bara har lite pnt i knät behöver man ej operera utan piller funkar men om det strejkar totalt så skall man givetvis operera istället för att knapra piller.

Så några få fläckar kan man mappa bort enkelt men när det ej går att mappa bort så skaffar man sig swabs och vätska eller kryper till korset/verkstan.

Hej!
Jag har en Canon EOS 400D med ett tillhörande standard objektiv på 18-55.

De senaste dagarna har jag upptäckt att det har kommit några prickar. Det är svårt att säga vart, för det vet jag inte. Jag ser dem på sensorn och det gör så att bilderna blir ofokuserade eftersom de fokuserar på prickarna. Men jag har inte sett prickarna på några av bilderna efteråt. Jag har tagit ut objektivet och putsat såväl insidan som utsidan med prickarna försvinner inte. Det är jätte frustrerande och jag måste verkligen få bort dem! De finns bara på de objektivet och inte på andra.

All hjälp vore tacksamt!

// Rebecka Bergvall

Hej Rebecka, Jag tror att herrarna håller på att debattera fel sak. Att du som nybörjare uttrycker dig lite oprecist är nog skälet. Inte lätt med alla termer i början.
Jag tyder det som du ser fläckar i sökarbilden men inte i dina bilder.
I så fall sitter dammet på spegeln eller mattskivan uppe i spegelhuset.
Du kan försöka blåsa bort detta med en blåsbälg. Finns att köpa i fotoaffären för någon hundralapp. T.ex. Rocket Blower.
Smuts och damm på sensorn syns bara i bilderna och aldrig i sökaren.
Bästa sättet att kolla är att blända ner objektivet så mycket det går och fota av en blå himmel. Sedan kolla om man ser små oskarpa fläckar i den annars jämnblå ytan.
Smuts på objektivet ser man egentligen aldrig i kamerans sökare eller i bilderna. De ligger för långt från kamerans skärpeplan för att märkas. Ett objektiv kan vara riktigt dammigt eller repigt innan det märks i bilderna.

Tack! Du är den första som kan ge mig ett enklet svar som jag faktiskt kan fatta! Tyvärr var jag dum nog att ta en putsduk och försöka ta bort det, det blev bara värre, men som du säger, det syns inte så mycket på bilderna. Nu är det bara svårt med autofokus, så jag får väll köra manuelt ett tag framåt tills jag kan lösa det där med smutset. Men när du säger det där med lång slutartid och fläkar, det har jag med.- Får mörka fläckar på många ställen med lång slutartiv, hur fixar jag detta?

Hej Rebecka, Jag tror att herrarna håller på att debattera fel sak. Att du som nybörjare uttrycker dig lite oprecist är nog skälet. Inte lätt med alla termer i början.
Jag tyder det som du ser fläckar i sökarbilden men inte i dina bilder.
I så fall sitter dammet på spegeln eller mattskivan uppe i spegelhuset.
Du kan försöka blåsa bort detta med en blåsbälg. Finns att köpa i fotoaffären för någon hundralapp. T.ex. Rocket Blower.
Smuts och damm på sensorn syns bara i bilderna och aldrig i sökaren.
Bästa sättet att kolla är att blända ner objektivet så mycket det går och fota av en blå himmel. Sedan kolla om man ser små oskarpa fläckar i den annars jämnblå ytan.
Smuts på objektivet ser man egentligen aldrig i kamerans sökare eller i bilderna. De ligger för långt från kamerans skärpeplan för att märkas. Ett objektiv kan vara riktigt dammigt eller repigt innan det märks i bilderna.

Det är inte den långa slutartiden som gör att fläckar syns, det är en liten bländare. Men är det ljust där du fotograferar följs de två åt, förstås.

Om du har smuts på sensorn får du rengöra den. Det finns ett sätt att frilägga sensorn, via kamerans menysystem, så att man kommer åt att blåsa rent. Börja med att blåsa med en "rocket blower" eller någon liknande blåsmojäng, innan du börjar peta på sensorn.
Sensorns yta är ganska känslig, så pilla på den är inte det första du ska göra. Dock är den enligt min erfarenhet inte lika känslig som mattskivan, så om du varit på den med en putsduk, eller snart sagt vilken sorts mekanisk kontakt som helst, så blev det förmodligen inte bra. Men det är ju för sent att upplysa om det nu, förstås.

Hjälper inte blåsandet finns det en flock olika sorters rengöringsmojänger att köpa från välsorterade handlare.

Mycket kan man som sagt fixa på elektronisk väg nuförtiden, men den skit som inte finns i kameran behöver man ju inte ta bort på annat sätt heller.
Fortfarande vore det dock bra om du kan klargöra om dessa prickar du ser överhuvudtaget syns alls i bilderna eller ej? Du skriver att den "syns inte så mycket", men menar du det ordagrant? Att jag är petig är bara för att det är helt olika orsaker och metoder för att fixa problemet, beroende på om du verkligen ser just de prickar du kan se i sökaren på bilden också, eller ej.

När jag läste ditt svar tror jag att du har två problem.
De första är smuts på spegel och kanske också mattskivan. Det syns i sökaren när du tittar genom kameran och skall ta bilden. DEt ser bara du och inte sensorn. Ljuset till sensorn går från objektivet rakt in till sensorn som sitter en bit bakom spegeln.
Som du vet blir det svart just när du tar bilden och det är för att spegeln måste fällas upp för att ljuset från objektivet skall kunna nå fram till sensorn.

Det du ser i dina bilder är däremot smuts på sensorn eller för att vara exakt glasfiltret som sitter just framför. Att du ser dessa fläckar vid bilder tagna med lång slutartid beror på att du får lång slutartid på grund av att du har liten bländare. (Gäller inte nattfoto förstås)
Slutartiden i sig spelar ingen roll bara bländaren.
Om du fotar himlen en klar solig dag med ISO 400 och bländare 22 så har du kanske en slutartid på 1/1000 sekund men du kommer fortfarande se fläckarna.
Du kan försöka blåsa bort det också med en blåsbälg.
Lyckas du inte med det så skall du nog lämna in den för rengöring eller låta någon i bekantskapskretsen som har gjort det förr sköta det åt dig.

Tack! Okej, nu kan jag vara klarspråkig.

Jag har inte gjort något med sensorn utan det var spegeln och grejen vid sidan av det, så själva bilden blir bra, men blir svårt med autofokus eftersom mattskivan är skitig. Hur fixar jag det?

Du kan doppa mattskivan i svart färg och ändå skall autofokusen funka. För "ljustrålarna" till autofokusen går ej upp till mattskivan, de går istället igenom spegeln till en annan spegel och rätt ner till autofokusens egna sensor. Lite damm på spegeln borde inte ställa till det för autofokusen.

Men det gör den! Jag ser dammet när jag tittar i kameran, det blir inte med på bilderna, men fokusen sätter sig på dammet istället för miljön utanför kameran.

Kan du ta bort objektivet och ta ett kort så man kan se hur dammigt det är där inne?

Gå till apoteket och fråga efter revaxör och säg att du bara vill ha gummitutan. Sedan så tar du och blåser rent med den.

inte jag, kameran. när man kör autofokus fokuserar den sällan utan blir suddig för att dammet stör

Det är första gången jag hör om att en kamera inte fokuserar p.g.a. damm. Robin har helt rätt att ljuset/bilden går rakt igenom den halvtransparenta spegeln och vinklas sedan ner med hjälp av ytterligare en spegel till AF enheten som sitter i botten på kameran bakom spegeln.
Det skall duktigt mycket damm till för att störa detta. Troligen möjligt, men inte så sannolikt. Har du kollat alla andra felkällor?

Om det är så dammigt där inne måste det ju synas bara man tittar in i kameran. Du råkar inte ha en kamera till, så att du kan ta en bild in i spegelhuset och lägga upp här?

Damm på spegeln bör inte synas i sökaren eftersom det ligger långt utanför okularets fokus (som ju finns på mattskivan). Däremot kan det vara både damm på spegeln, mattskivan och även på själva AF-modulen i botten av kamerahuset. Lyft spegeln försiktigt med något mjukt och blås rent där nere så kanske det fixar sig.

ANNONS
Götaplatsens Foto