Annons

Printa affisch

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hedberg

Aktiv medlem
Hej!

Undrar hur man går till väga om man vill skicka bild på utskrift i lite större format. Jag har en bild (8 mpix) som jag vill beskära och printa i 50 x 70. Hur gör man med beskärning osv innan man kan skicka den på "framkallnig" ? Jag använder photoshop.

mvh Jonas Hedberg

Det smartaste är väl att beskära bilden till rätt proportioner. En bild från en systemkamera har ofta förhållandet 2:3 mellan sidorna.

Vissa maskiner interpolerar upp bilderna till rätt storlek. Kolla med labbet om det är så annars får du interpolera själv.

Beskär bilden som vanligt med beskärverktyget i PS. Så förstorar du bara upp bilden till rätt "output"strl med det önskade antalet bildpunkter.. tex 200dpi på en större kopia som inte har minimala detaljer..

Ingen konst.

Jag rekommenderar Crimson, de är snabba och säkra! Ett säkert kort alltså;)

MVH Niclas,

Niclas, om jag förstådd dig rätt. Beskäringsverktyget, 50 cm x 70 cm , resolution 200 pix.

Sedan skicka för print?

mvh Jonas

Ja du beskär bilden som du vill haden. Detta gör du i bildens originalstorlek.

När du så är nöjd med det så kan det ofta vara värt att kolla färgerna och kontrasten.. Kanske justera lite i "nivåer"?..

(Många gör justeringar av färger, kontrast mm innan bilden slutligen beskärs).

Det sista jag gör är att jag tar på lite USM (oskarp mask) allt utifrån vad som skall göras med bilden. Men alltid så lite USM som möjligt tycker jag iaf..

Om du vill använda USM för att skärpa bilden så gör alltid detta sist.

Jag rekommenderar dig att alltid spara originalfilerna utan störa förändringar och aldrig med pålagt USM,filter.

Allt detta kallas för arbetsflöde.. Man hittar sin egen fungerande process.

Lycka till!

MVH Niclas,

Ps, till print skickar du när du känner dig nöjd. Gör kanske först en testprint i litet format där du sedan hemma jämför färger och kontrast. Så vidtar du eventuella nödvändiga förändringar.ds.

ANNONS
Götaplatsens Foto