Annons

Pris för ett Instagram-videoklipp

Produkter
(logga in för att koppla)

Phunkey

Aktiv medlem
Hej!
Det är ett företag som vill nyttja min video, från mitt instagram-kontot. Och har gått via deras kontakter inom medie/reklam, som i sin tur kontaktat mig för att få använda sig av mitt videoklipp till deras kampanj.

De vill få rätten att använda den i 3 månader.

Först var det 60GBP. Jag sa att jag ville fundera. Så nu kom hon med ett bud igen på 100GBP.

Vad är rimligt tycker ni?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vad är rimligt?

Det beror ju på!
- lever du på ditt fotograferande?
- hur stort är företaget som vill använda klippet
- hur kommer de använda det.
Mm mm mm mm
 

Phunkey

Aktiv medlem
Svar:
- Nej jag lever inte på mitt fotograferande.
- Det visar sig vara för en Facebook-sida med 9,6 miljoner följare.
- We would be using your video on a non-exclusive basis for a maximum of 3 months on one of our brands Facebook page.


De verkar alltså ha laddat ner den och skickat till de ansvariga för facebook-sidan. Vad jag kan läsa på mitt mail. Nu är det kontraktpåskrivning och sedan betalning på den summan jag begär.
 

tumlaren

Aktiv medlem
Hej!
Det är ett företag som vill nyttja min video, från mitt instagram-kontot. Och har gått via deras kontakter inom medie/reklam, som i sin tur kontaktat mig för att få använda sig av mitt videoklipp till deras kampanj.

De vill få rätten att använda den i 3 månader.

Först var det 60GBP. Jag sa att jag ville fundera. Så nu kom hon med ett bud igen på 100GBP.

Vad är rimligt tycker ni?

Den enda som kan svara på den frågan är du. Konstig fråga, det är som att fråga någon annan firma vad jag skall ha betalt för tjänsten.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Den enda som kan svara på den frågan är du. Konstig fråga, det är som att fråga någon annan firma vad jag skall ha betalt för tjänsten.
Det är ok om du inte vet.

Det är ett öppet forum och tänkte först att jag kunde bolla med någon som är lite mer insatt i hur det ser ut idag. Som ovan svar så lever jag inte på detta.
 

tumlaren

Aktiv medlem
Det är ok om du inte vet.

Det är ett öppet forum och tänkte först att jag kunde bolla med någon som är lite mer insatt i hur det ser ut idag. Som ovan svar så lever jag inte på detta.
Jag vet att det är ett öppet forum, men jag frågar inte ett annat företag vad jag skall ta betalt, det ende som vet detta är du. Även om jag inte lever av varan/tjänsten så det bara jag som vet vad jag vill tjäna, så det är bara du som vet priset. Det är bara du som vad filmen har kostat dig i tid och pengar. Tror nog ingen annan kan svara på denna fråga än du, hur mycket pengar vill tjäna på filmen? Det kan bara du svara på.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hundra pund är inte mycket pengar. De kan du nog både ha och mista. Men så klart smickrande att de har hittat och vill använda just ditt klipp.

Jag skulle ta reda på mer vad det är de marknadsför innan jag skulle acceptera avtalet. Det kan ju vara vad som helst som inte jag (du) vill befatta mig med.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Jag vet att det är ett öppet forum, men jag frågar inte ett annat företag vad jag skall ta betalt, det ende som vet detta är du. Även om jag inte lever av varan/tjänsten så det bara jag som vet vad jag vill tjäna, så det är bara du som vet priset. Det är bara du som vad filmen har kostat dig i tid och pengar. Tror nog ingen annan kan svara på denna fråga än du, hur mycket pengar vill tjäna på filmen? Det kan bara du svara på.
Gäsp. Dina inlägg tillför absolut ingenting.

Förstå det här. Det hade varit stor skillnad om jag på uppdrag, filmar eller fotar åt någon. Då vet _jag_ vad jag ska ta för i pris. Nu är det någon som har hittat och är intresserad utav att få använda den, med min tillåtelse och pris.

Jag tänkte att om det är någon som har råkat ut för något liknande och har erfarenhet, då är det på en av sveriges största fotoforum som kan hjälpa mig.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Hundra pund är inte mycket pengar. De kan du nog både ha och mista. Men så klart smickrande att de har hittat och vill använda just ditt klipp.

Jag skulle ta reda på mer vad det är de marknadsför innan jag skulle acceptera avtalet. Det kan ju vara vad som helst som inte jag (du) vill befatta mig med.
Ja, lite så tycker jag också. Jag svarade henne att jag återkommer efter helgen. Hoppas att jag då har blivit klokare. Men tack för input.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag frågade min bättre halva som kan detta och hon tyckte - utan att veta mera om materialet - att det lät rimligt då det var en tidsbegränsad tid och rätt kort sådan.

Du kan alltid kolla med johner.se och se vad de tar för liknande material.
 

Phunkey

Aktiv medlem
Jag frågade min bättre halva som kan detta och hon tyckte - utan att veta mera om materialet - att det lät rimligt då det var en tidsbegränsad tid och rätt kort sådan.

Du kan alltid kolla med johner.se och se vad de tar för liknande material.
Sant. Egentligen är jag glad överhuvudtaget att det har uppmärksammats. Samtidigt är det lite så att man inte vill sälja sig för ”billigt”, särskilt om det finns en tredje part som i detta fall kan ta en rejäl summa i mellanskillnad. Utan mitt vetskap.

Det jag även har med i beräkningen, är de nästan 10 miljoner följare. Vad dessa kan generera fram när de klickar på reklam och sånt. Nu svamlar jag men ni förstår säkert. ”Alla vill ha en del av kakan.”
 
ANNONS