Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pris på D100

Produkter
(logga in för att koppla)

felle

Aktiv medlem
Borde inte priset på Nikon D100 sjunka nu, när Canon 10D ligger på 15.795 och Fuji S2 PRO på 15.995? Det kan väl inte vara många som köper D100 när den är runt 4000 kr eller 25% dyrare (iallafall om man kollar på scandinavianphotos prislista)?

Å andra sidan har nikon pumpat ut sina annonser i tidningarna den senaste månaden där priset på D100 har stått utskrivet (19.995), vilket gör de mer ovilliga att ändra. Om den fortfarande säljer så finns det kanske ingen anledning att sänka priset, men frågan är om den kommer göra det länge till med den här prisskillnaden.

Jag tror att många som varit ute efter en D100 kommer hålla i pengarna efter förra veckans prisras på 10D och S2.

Köp den, det är okej. Det är en Nikon....

Ska vi säga att Fuji och Canon sköt den där annonskampanjen i sank ? ;)

Hehe, ja, det kan vi säga.

Jag vill ändå köpa D100an, men inte för 20k. Jaja, det blir till att hålla i pengarna en stund till.

Mmmmm...
Jag var i kontakt med Nikon svenska igår, inga somhelst planer på att sänka. Hegethorns o Scandinavian har inte hört ett knyst om någon sänkning heller! Fuji kommer med en ny modell enl. Hegethorns, kanske cannon åxå? Däremot så har Björns fotovideo höjt till 19295:- ifrån 17995:- på D100.

// Martin - som köpte sin för 17995:-

Jeppe skrev:
Köp den, det är okej. Det är en Nikon....

Ska vi säga att Fuji och Canon sköt den där annonskampanjen i sank ? ;)

jaa.. lika effektivt som Canon sköt D60 ägare i foten när de släppte 10d... kundvård om befintliga kunder - nja.. eftermarknaden är den bästa marknaden heter det ju men man undrar med Canons prispolitik.. vågar man köpa Canon idag... det kanske kommer en ny modell imorgon som är mycket billigare och lite bättre.... risken finns att många kan komma att känna sig lurade.

Mvh
Johan

Hmm ja.. jo.. Förvisso. MEN.. det är alltid ett övervägande när man köper något.. Är man beredd att betala det belopp som varan kostar? Uppfyller varan den kravspec. som man har?

Om de två stämmer överrens, ja då köper man varan och sen tänker man inte mer på det. Om det känns surt att jag kunde fått min 10D för 15kkr istället för 18.5kkr ?? Nej, för jag har tagit en massa bilder under de 5 månaderna som jag ägt en.

Surt för de som köpte den för 2 veckor sedan?
Kanske för vissa, men än en gång.. ÄR du beredd att betala priset för kameran?

Att prisutvecklingen går nedåt kan väl knappast komma som någon överraskning om man ser tillbaka på de 3 åren som gått.

Vad som däremot är en överraskning, är att Nikon inte riktigt verkar hänga med i konkurransen..

D100 är säkert en minst lika bra kamera som 10D/S2 men varför betala nästan 5000:- mer ??

Ps. Mitt inlägg skulle egentligen läsas med en glimt i ögat, såsom Felix uppfattade det..

Mvh

Jeppe

Linmajon skrev:
För att man redan har Nikonprylar...men 5000..?? Det får man en ganska hygglig glugg för.

Naturligtvis...Men det är ju inte heller någon vidare kundvård då..om vi ska jämföra det på det viset ;)

Fast jag tycker nog det är kundvård att hela tiden förbättra sina modeller och sänka prisnivån. Kanske inte rent ekonomiskt sett.. Men ur synvinklen att man kan få riktigt bra grejjor (som 10D t.ex.)

Vi som följer med i strömmen

"Hör ni grabbar, släpp nu hörnflaggan och kom med i spelet" ja det var faktiskt en "svensson" som lärde mig frasen senast på Cypern.

Ta nu och kolla runt lite på er omgivning, vist kan man även i dag köpa en pryl för 30 k i SEK och sen så stannar man upp i utvecklingen. Men er omgivning stannar inte upp, utan går raskt vidare.

Den analoga tiden då man köpte en dyr metallåda med kilovis av linser i, som räckte livet ut är och är och är förbi.

Nu är det plast och elektronik som gäller ett år åt gången. Har man insett detta så blir man inte skjuten i tån så ofta.

Okej jag tog kanske i lite, men detta är REALITET.nu Okej, jag är kanske lite jävig eftersom jag jobbar i IT-branschen där vi är tvungen att förnya oss 4-6 gånger per år.

julgus skrev:
jaa.. lika effektivt som Canon sköt D60 ägare i foten när de släppte 10d...

Njae... jag känner mig inte speciellt skjuten i foten - i vart fall haltar jag inte. :)

D60n motsvarade de önskemål jag hade på en digital systemkamera när jag köpte den. Det gör den ännu - att Canon släppt en modell till, som är ännu bättre ändrar ju inte på det, eller hur...?

Jag förstår inte riktigt de grämelse som uppstår när det släpps en ny DSLR. Vad är man ute efter - en bra kamera eller "det allra senaste"? Inom den "analoga" världen känner jag inte alls igen detta... Där släpps kameramodeller utan att folk stönar och "känner sig lurade", vilket egentligen är det naturliga...

mvh Janne

Re: Vi som följer med i strömmen

jharmala skrev:

Den analoga tiden då man köpte en dyr metallåda med kilovis av linser i, som räckte livet ut är och är och är förbi.
Nejdå, jag är 99.9% säker på att marknaden kommer att stabiliseras nästan helt. Det finns helt enkelt inte behov av hur många pixlar som helst, oändligt stora minneskort osv. och priserna kommer inte att sjunka till noll på bra DSLR (och även andra) digitalkameror. SLR-kameror är redan idag otroligt mogna produkter som just nu bara anpassas lite till den heldigitala världen.
Jag har redan en (ganska dyr visserligen) kamera (10D) som orkar teckna skarpa och ganska otroliga A3-förstoringar och är i princip blixtsnabb i hanteringen, . Jag ser redan 'taket' skymta faktiskt...
Kameror är heller inten IT-produkt, likt datorer.

Senast ändrad:
Re: Re: Vi som följer med i strömmen

Linmajon skrev:
Nejdå, jag är 99.9% säker på att marknaden kommer att stabiliseras nästan helt. Det finns helt enkelt inte behov av hur många pixlar som helst, oändligt stora minneskort osv. och priserna kommer inte att sjunka till noll på bra DSLR (och även andra) digitalkameror. SLR-kameror är redan idag otroligt mogna produkter som just nu bara anpassas lite till den heldigitala världen.
Jag har redan en (ganska dyr visserligen) kamera (10D) som orkar teckna skarpa och ganska otroliga A3-förstoringar och är i princip blixtsnabb i hanteringen, . Jag ser redan 'taket' skymta faktiskt...
Kameror är heller inten IT-produkt, likt datorer.

Mooooaaahahaha... ska spara det här inlägget o påminna dej om två år... redan nästa jul (2004) kommer 10-12 megapixel att vara standard i tvålkoppskamerorna och som du själv påpekat är större sensorer ett önskemål. Digitalkamerorna kommer att bli snabbare, smartare, bättre och billigare under lång tid framöver...

Re: Vi som följer med i strömmen

jharmala skrev:
".....Okej, jag är kanske lite jävig eftersom jag jobbar i IT-branschen där vi är tvungen att förnya oss 4-6 gånger per år.

hmm.. vilket företag då.. där skulle jag vilja arbeta.. du menar inte på fullt allvar att ni totalt byter utrustning 4-6 ggr per år.. knappast...

Mvh
Johan

Med över 20-år inom IT-branschen.

Jeppe skrev:
Vad som däremot är en överraskning, är att Nikon inte riktigt verkar hänga med i konkurransen..

Hej Canonvärd.. nej forumvärd var det visst.. har du missat utvecklingen helt... D100 kom för över ett år sedan, 10d för några månader sen.. först nu är 10d funktionellt i paritet... dock ej på SW-området.. vem ligger först i utvecklingscykeln.. inte är det Canon med 10d.. utan just Nikon som antagligen har en ersättare till D100 i faggorna som naturligtvis är bättre, bättre än D100 och konkurrenterna. Ren o enkel logik.

Mvh
Johan

Re: Re: Vi som följer med i strömmen

du menar inte på fullt allvar att ni totalt byter utrustning 4-6 ggr per år.. knappast...

Nej, det var nog mera tillämpningar jag syfta på. Jobbar som säljare på administrativa rutiner.

Undrar varför björns fotovideo höjer priset när alla andra sänker!? Hmm... kanske har något att göra med att de inte köpte direkt från svenska nikon, utan gjorde någon form av import vad jag förstod.

Irriterande, just när jag trodde att nikon skulle bli tvugna att dumpa också! Fast man ska nog aldrig lita på vad de säger... Om de sa att de skulle sänka skulle ju ingen köpa förrän de gjort det.

Jaja, jag ska titta på prisutvecklingen noga!

felle skrev:
Undrar varför björns fotovideo höjer priset när alla andra sänker!?

Tja, varför vet jag inte. Men vad jag vet är att han troligen importerar ifrån tyskland (med europa garanti). Nikon Svenska verkar inte överlyckliga över detta. Jag frågade dem hur björn kunde ligga så mycket lägre... Men fick inget svar!

ANNONS
Götaplatsens Foto