Dadigan
Avslutat medlemskap
larsaz skrev:
Stackare...
Du har inte funderat på att använda den?
Larsa
Jodå, den fungerar mycket bra. Det känns lite snopet, men vad tusan, det var den värd.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
larsaz skrev:
Stackare...
Du har inte funderat på att använda den?
Larsa
Jag köpte begagnade D30 i April månad för 9000kr.Linmajon skrev:
Det går att göra riktiga klipp på nästan-nya digitalkameror idag. En D30 för 5000:- är ett helt ofattbart klipp idag.
Jimsan skrev:
Det skall bli intressant att se om 10D'n går samma väg om tre år.
KGS skrev:
Om tre år kostar en 10D 3-4000:- max... men du kommer ändå att tveka på att köpa den...
larsaz skrev:
Då köper jag ett par stycken + några 300D till ungarna för dom bör man väl nästan få gratis då...
Ja, absolut. D30 är som sagt än idag otroligt bra. Helt up-to-date i princip. Mega-snabb AF tom. jämfört med ex. D7. Ok, 3Mpix bara...men det är ganska bra pixlar. D7 kändes gammal redan när den kom. En klart omogen produkt.KGS skrev:
Vilka digitalkameror var hetast för tre år sen?
Canon D30 var hetast då.
vill du ha nån av dem idag? Dimage 7 e väl bara 2 år som modell än, känns den ny o fräsch? *s*
Linmajon skrev:
Ja, absolut. D30 är som sagt än idag otroligt bra. Helt up-to-date i princip. Mega-snabb AF tom. jämfört med ex. D7. Ok, 3Mpix bara...men det är ganska bra pixlar. D7 kändes gammal redan när den kom. En klart omogen produkt.
Linmajon skrev:
D7 kändes gammal redan när den kom. En klart omogen produkt.
Ja du...DET skulle jag inte vara så säker på.KGS skrev:
...samma sak blir det förstås med 10D om tre år. Då finns det bra, mycket bra, DSLR hus för 5000 nya...
Linmajon skrev:
Ja du...DET skulle jag inte vara så säker på.
"Mycket bra" för mig innebär åtminstone kamerahus i magnesium/aluminium a'la 10D. Inte ens om huset säljs 'tomt' dvs. utan sensor, display etc. tror jag den blir så billig. En EOS33 av MYCKET plast, utan sensor etc. kostar ju >6000SEK, nytt. Att det kommer nya, plastiga DSLR, visserligen bra, för småpengar tvivlar nog ingen på. Mycket bra optik för småpengar tror jag ännu mindre på dock...
För det 7:e så bryr jag mig knappt. Pengar jag köpt prylar för räknar jag som helt förlorade. Jag jobbar, så jag har råd..![]()
Njae.... fattar inte varför den kostar så himla mycket i sverige, men jag tror canon sverige försöker mjölka järnet här. ca 5200 på cyberphoto... med dagens dollarvärde kostar den 2500 i usa.En EOS33 av MYCKET plast, utan sensor etc. kostar ju >6000SEK, nytt.
Linmajon skrev:
...och på glada åttiotalet var man 100% säker på att en bra dator snart skulle gå att köpa på Konsum för nån hundring...Tjena!
Ett 'ruggigt bra' analogt hus kostar för mig idag 13000:- (EOS3). Filmtransportmekaniken är heller inte särskilt dyr, och det kan ju komma kameror utan speglar med bajonett, typ D7i som inte går av för hackor. Vi väntar o ser...
Både ja och nej, hållbarheten är det som kostar i fallen av Eos3 och över, inte tekniken direkt.Att mata film med flera bilder per sekund e väl ett precisionsjobb som kräver en hel del stabil o hållbar mekanik, eller?
dykaren skrev:
....JAG väntar på ett Nikon-hus med en bättre CCD, så att man slipper brännvidsförändringen.
...