Fast värdet av just den produkten syns mest i Adobe's vinstmarginal och aktieägarnas regelbundna utdelningar som genereras av din kontinuerliga cashflow. De kan inte välja några andra produkter än Adobe's för att generera sina utdelningar och aktievärden, men du kan välja alternativa produkter från andra leverantörer än Adobe för att generera värde med dina bilder. Men de är säkert väldigt tacksamma för lojala kunder som du, som tror att det inte är möjligt!
Jag talar om värdet för mig.
Klart man alltid kan hitta alternativ men nånstans så gäller det att hitta ett worlflow som fungerar och som man är bekväm i.
Hur stor är inte kostnaden att stup i ett byta workflow. Dvs innan du är lika effektiv i ett konkurrerande flöde. Lat nja, bekväm lite, kostnadsmedveten ja (tid är en kostnad).
Men visst man kan hitta ett värde i att jämt jaga bästa programvaran,
Man kan hitta ett värde i att byta kameramärke så fort det kommer nåt nytt, eller kanske rentutav vänta in nästa modell som är ännu bätte...för det värdet...
Man kan hitta ett värde i att konstant raljera över Canon, Adobe eller Apples snara död.
Eller kan man konstatera att man har ett väl fungerande och smidigt workflow som är "good enough" och konstatera att det i sig är värt mycket för mig (och mina kunder).
Väver man dessutom in InDesign, Illustrator och Acrobat i flödet så är Adobe överlägset.