Annons

Prissättning Canon RF 28-70 F2

Produkter
(logga in för att koppla)

Idomin

Medlem
Hej,

Sitter med tankarna att sälja min 28-70 RF F2.0 för att byta till en fast 50 mm, men har väldigt svårt att sätta pris på objektivet.

Objektivet är i väldigt bra skick och har alltid använts med filter.

Jag hittar inga andra till salu eller tidigare sålda på t.ex. Tradera för att prissätta med.

Någon som har sett liknande till salu eller ungefärligt pris?

Svensktsålt med kvitto
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Eftersom att det finns få till salu så hade inte jag prutat mycket.
Prova nypris minus en %-sats.
%-satsen... fråga dig själv hur mycket billigare det måste vara för att du inte väljer ett nytt istället.
 

apersson850

Aktiv medlem
Snabb koll på ett ställe visar att nytt med cashback kan jag köpa för 33000. Då hade jag inte gett mer än 25000 om det varit utanför butiken och vänt.
Annars kan jag köpa nytt och ha en firma att gå och gnälla på om det inte vill fungera som det ska.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Rajala har ett begagnat i Helsingfors för 30 tusen. Jag köpte ett återlämnat på Fotokungen för 31 tusen före jul. Jag skulle säga som Anders, 25 tusen kr ungefär. Magiskt objektiv för övrigt, jag säljer hellre mina brorsbarn än det objektivet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Sen är det också en fråga om vad syftet med säljandet är. Vill du egentligen sälja, eller tänker du annonsera ut det för att din partner tycker du har för mycket prylar? I första fallet sätter du kanske 25000, i den andra 31000, för i det andra fallet är du rätt säker på att inte bli av med den.
"Men snälla du, jag har försökt sälja den, men det gick inte."

Det är skillnad på att köpa begagnat från en firma, där du ändå har någon sorts reklamationsrätt. Privat ska vara billigare. Då hamnar vi på 25000 igen.
Personligen skulle jag inte för ett ögonblick fundera på att köpa ett begagnat från Rajala för 30000 när jag i praktiken kan köpa ett nytt för 33000. Skillnaden är för liten.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Och jag skulle säga, om det är i nyskick, 75-80% av nypris, alltså 25-26", så i linje med övriga förslag :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tycker det är oerhört svårt att bestämma pris idag. Jag uppfattar det så att nypriserna har ökat i takt med inflation samt minskade volymer och extra i Sverige p g a en svag krona. Sedan verkar det som att folk fortsätter att begära 65-70% aktuellt nypris på fortfarande aktuella varor. Det har i min begränsade erfarenhet varit svårt att få sålt för det. Min tolkning är att tillverkarna imte bryr sig så mycket om de säljer lite i Sverige då det är en liten marknad så att priserna är för höga på nytt för att ha volymer bryr de sig mindre om. Däremot privatpersoner som sätter ut annonser behöver få sålt och då behöver de anpassa priset till folks aktuella ekonomi som går dåligt särskilt i Sverige just nu. Därav uppfattar jag att skillnaden mellan nypris och begpris är större nu än på länge och begpriserna som folk lyckas få sålt för inte stigit i takt med nypris. Jag har givetvis begränsad erfarenhet då jag inte sålt mycket på sistone men så upplever jag det.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Helt klart har köpkraften minskat. Men på smala, nischade och exklusiva grejor så spelar det inte så stor roll. Objektivet är speciellt och ska nog inte jämföras med standardbetonade gluggar.
Jag tror att man får helt enkelt lägga ut objektivet på säljmarknaden och ha is i magen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det var det jag försökte beskriva ovan. Tänker du annonsera ut den för att göra affär eller för att skylta med att du har ett sånt? Om det är det första ska du sätta ett pris som du kanske tycker är i billigaste laget, men å andra sidan slår du inte av något mer än så. Då får du sålt på kort tid och så var det bra med det. Både du och köparen blir nöjd.

Eller så sätter du vad du egentligen vill ha och så får du förnya annonsen varje månad, eller hur ofta det nu behövs, tills någon som inte har koll trillar dit. Eller så får du pruta med dig själv med tiden. Varken du eller köparen är riktigt nöjd.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Dom som kan tänka sig att handla från England får det nytt med ett års garanti för under 31000kr. Jag håller dock med om att 25000kr kan fungera. Det kan nog dröja med att hitta köparen men troligen får du en tillslut. Jag hade satt ut den för 22000-23000kr om det var viktigt med lite snabbare affär.

50 1.2 är verkligen ett häftigt objektiv. Jag använder mitt allt för sällan sett till pengainsatsen men kan ändå inte tänka mig att sälja av det. När brännvidden passar är det kul att plocka fram juvelen.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har aldrig handlat från Einfinity, men firman garanterar att ingen skatt eller tull ska tillkomma, priset på webbsajten gäller.
Ja så är det. Det är nog mer den moraliska aspekten PMD är ute efter. Innan och strax efter Brexit var ju priserna väldigt låga på många varor och firman verkade ha hittat kryphål som åtminstone kändes lite ljusskygga. Idag är priserna inte så långt ifrån våra egna nätbutiker. Jag minns att 28-70 2.8 gick för 18000kr när det var som bäst. Bättre valutaläge var väl en parameter och möjligen skumraskaffärer. Den diskussionen känns mindre nödvändig idag även om det fortfarande finns några produkter som ligger konstigt lågt.
 

Idomin

Medlem
För att uppdatera, jag har lagt upp linsen till försäljning på blocket. Första dagen fick jag en köpare och den gick för 28000. Innan jag hann sälja linsen fick jag 2 bud på 25. Blev en ny 50mm istället för min del.
 

gamleJ

Aktiv medlem
För att uppdatera, jag har lagt upp linsen till försäljning på blocket. Första dagen fick jag en köpare och den gick för 28000. Innan jag hann sälja linsen fick jag 2 bud på 25. Blev en ny 50mm istället för min del.
Grattis till en bra försäljning. Kan däremot inte förstå hur någon betalar så mycket när det kan köpas nytt med garanti för 31000kr i svensk webbshop, Rätt köpare helt klart😃👍
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Grattis till en bra försäljning. Kan däremot inte förstå hur någon betalar så mycket när det kan köpas nytt med garanti för 31000kr i svensk webbshop, Rätt köpare helt klart😃👍
Jag betalade en gång 8000 för ett begagnat Sony 90mm makro, för att ingen då hade något nytt att sälja i Sverige (under pandemin). Hade nog inte gjort det annars. Objektiv vill jag helst köpa i butik. Men den gången hade jag väl tur. Fick dock varken förpackning eller fodral. Låg bara i en låda med lite bubbelplast. I övrigt i OK skick om än inte i någon "mint condition". Man såg att det var använt men optiskt har jag inget att klaga på.

Numera finns ju en hyfsad andrahandsmarknad även för Sony men så har det inte alltid varit. Canon-fotografer har nog tidigare varit rätt bortskämda med begagnat men det har nog jämnat ut sig ordentligt med det spegellösa.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag betalade en gång 8000 för ett begagnat Sony 90mm makro, för att ingen då hade något nytt att sälja i Sverige (under pandemin). Hade nog inte gjort det annars. Objektiv vill jag helst köpa i butik. Men den gången hade jag väl tur. Fick dock varken förpackning eller fodral. Låg bara i en låda med lite bubbelplast. I övrigt i OK skick om än inte i någon "mint condition". Man såg att det var använt men optiskt har jag inget att klaga på.

Numera finns ju en hyfsad andrahandsmarknad även för Sony men så har det inte alltid varit. Canon-fotografer har nog tidigare varit rätt bortskämda med begagnat men det har nog jämnat ut sig ordentligt med det spegellösa.
Med tanke på att Sonys fattning är öppen för tredjepart lär begagnatmarknaden bli riktigt trevlig framöver för er Sonyfotografer.

90% av nypris som i TS fall är på tok för dyrt vid köp av begagnat utan några garantier. Det finns all anledning att lyckönska.
 
ANNONS