Annons

Prisvärd begagnad fullformatskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Hej!
Jag är eventuellt på jakt efter en begagnad fullformatskamera (Canon eller Nikon) där huvudsyftet inledningsvis är att ta porträttkort.

Jag tänker mig Canon 6D/Nikon D600

Filmning är inte intressant och inte heller ”ta-många-bilder-i-sekunden” heller :)

Enormt tacksam för tips🙏🏽!

Du bör ju kolla minst lika mycket på objektiv också.

Och måste det vara fullformat?

Spontant tänker jag annars på Nikon D750.

Jag har D610, men skulle rekommendera D700 eller D750 över det. Du kan hitta D800E runt samma pris som D610 ibland. Kanske lite dyrare men värt det.

Nikon 35mm f2D och 85mm f/1.8D är världens bästa för porträttbilder tycker jag.

Tack så jättemycket för svar :)! Jag är lite novis och den egentliga anledningen till att jag tänker på fullformat är bara för att jag tänkte att om jag köper begagnat så bör jag få mer för pengarna :)?

Det är alltid bra att fråga och man får mycket svar. Ett tips är att titta på de tester som finns på nätet, bland annat på objektivtest.se där det även finns tetser av kameror som du kan hitta begagnade. Lycka till

Tack så jättemycket för svar :)! Jag är lite novis och den egentliga anledningen till att jag tänker på fullformat är bara för att jag tänkte att om jag köper begagnat så bör jag få mer för pengarna :)?

Nja, skulle inte påstå att du får mer för pengarna direkt.

Kör du på APS-C kan du ju få nåt ännu billigare och då kan du satsa lite mer på bra objektiv istället. Det är ju ändå i objektivet det mesta av bildkvalitén ligger.

Det beror helt och hållet på vad du ska göra med bilderna. Är det bara för hobby och eget bruk så skulle jag gå med AP-C istället för fullformat. Jag skjuter numera främst med min D7100, den är i klass med många fullformat som D800 serien, samma typ av sensor fast något mindre. Med stabil magnesium kropp och lättanvänd, är bokstavligen lillebrorsan till D610 med lika många megapixlar och samma layout av knappar och rattar.

Går du över till fullformat så kommer du behöva spendera mer pengar när det kommer till objektiv. Men igen, fråga dig själv vad du ska göra med bilderna, vad dina behov är. För AP-C serierna erbjuder numera nästan samma grej som FX modellerna. Plus att du kan använda äldre fullformat linser på dessa.

Kör du på APS-C kan du ju få nåt ännu billigare och då kan du satsa lite mer på bra objektiv istället. Det är ju ändå i objektivet det mesta av bildkvalitén ligger.
För klassiska porträtt är dock stor sensor trevligt om man vill sudda ut bakgrunden, och ett 85/1,8 kan man hitta billigt särskilt om man väljer spegelreflex. För att få liknande resultat med APS-C kommer objektivet bli rätt dyrt och då är det inte ens säkert att det blir billigare totalt sett.

Det beror helt och hållet på vad du ska göra med bilderna. Är det bara för hobby och eget bruk så skulle jag gå med AP-C istället för fullformat. Jag skjuter numera främst med min D7100, den är i klass med många fullformat som D800 serien, samma typ av sensor fast något mindre. Med stabil magnesium kropp och lättanvänd, är bokstavligen lillebrorsan till D610 med lika många megapixlar och samma layout av knappar och rattar.

Går du över till fullformat så kommer du behöva spendera mer pengar när det kommer till objektiv. Men igen, fråga dig själv vad du ska göra med bilderna, vad dina behov är. För AP-C serierna erbjuder numera nästan samma grej som FX modellerna. Plus att du kan använda äldre fullformat linser på dessa.
Jättebra poäng!

Tanken är att lära mig så mycket som möjligt och bara fota loss…
Sen skulle jag gärna ha möjligheten att utvecklas med utrustningen jag köpt. Så att om jag skulle vilja försöka frilansa och ta enstaka gig (fr vänner eller mina vänners vänner) så ska jag helst kunna göra detta med utrustningen som jag köper i samband med denna tråd :)

jag Inser att det kommer bli svårt och mycket jobb :) men det är målet/drömmen i dagsläget :)

Jättebra poäng!

Tanken är att lära mig så mycket som möjligt och bara fota loss…
Sen skulle jag gärna ha möjligheten att utvecklas med utrustningen jag köpt. Så att om jag skulle vilja försöka frilansa och ta enstaka gig (fr vänner eller mina vänners vänner) så ska jag helst kunna göra detta med utrustningen som jag köper i samband med denna tråd :)

jag Inser att det kommer bli svårt och mycket jobb :) men det är målet/drömmen i dagsläget :)
Okej, då skulle jag hellre börja med nåt som Nikon D7100 eller D7200 och starta därifrån. Grejen är att du får en mycket smidigare lärningskurva på det sättet, för du kan plocka en sån för dryga 2000-2500 kr beg och köpa ett par bra linser som har snabb autofokus. Med tiden när du utvecklar dig mer kan du testa på äldre Nikon linser som inte kostar skjortan men kanske har något segare autofokus, men jävligt bra glas, ger skarpa bilder och är snabba. Det får dig att jobba mer på tekniken och utvecklas samt få en smak av vad din stil av fotografering må va.

Och om du sen en dag vill gå över till fullformat så kommer du kunna använda fullformat linserna på din nya kamera, sälja dina DX linser tillsammans med t.ex din D7100.

Men om du istället kör på en fullformat redan från starten, och vill du ha bra objektiv med snabb autofokus, då lär det kosta dig mycket mer. Använder du istället äldre linser för att spara på pengarna, så kommer du behöva jobba hårdare för att du inte har utvecklats tillräckligt mycket för att kunna utnyttja dem till deras fullo.

Ha inte bråttom är bokstavligen vad jag försöker säga. Finns gott om tid, du kommer inte att missa något.

Cyberphoto har en Canon EOS 5 M2 för 4000 ute nu. Köper en likadan själv nu. Canon har många bra gluggar, därför valde jag själv Canon. 70- 200 4L är fin och relativt billig.

APS-C kan vara billigare, men måste inte vara det. Framförallt får man svårigheter att hitta sådana fördelar om det är kort skärpedjup man är ute efter, eftersom man då måste köpa de ljusstarkaste objektiven till APS-C för att få lika kort skärpedjup som lite mindre ljusstarka till småbild.

Det finns en annons på Canon Mark2 med ett 85 mm objektiv för en rimlig peng här på fotosidans köp/sälj. Men jag tycker Canons 70-200 4L är ett bättre val at utvecklas med (prisvärt ca 4000 kr på blocket).

Senast ändrad:
Tog inte så mycket porträttbilder och aldrig i studio med skärmar, blixtrar, rullgardin bakom osv, utan det var kul ibland när släkten var i trädgården att ta närbilder på huvudet utan att krypa inpå och skrika omelett, och då var en 135:a väldigt bra med lite avstånd till personerna, mera avspänt utan att tränga sig på, bra även om det var barn som agerade mera naturligt, när man är på lite avstånd, 100-300 fungerade fint också.

En zoom 47-133 f2.5 finns inte till Nikon aps-C men om den fanns skulle det motsvara ett 70-200 f4 på fullformatshus (om matematiken är med mig idag :). Tror ingen med aps-C skulle fnysa åt ett sådant objektiv för porträtt? Speciellt inte väl fungerande redan på full öppning. Annars mår de lite äldre konstruktionerna som tex 85 1.8 bra på att blända ner ett steg, med en fullformatssensor finns det mer spelrum att hitta optisk kvalitet med hyfsat kort skärpedjup.

Kriget kring fullformatssensor vs mindre sensoralternativ lär rulla vidare men utifrån din korta kravspecifikation kan jag inte se varför du skulle välja aps-C.

En zoom 47-133 f2.5 finns inte till Nikon aps-C men om den fanns skulle det motsvara ett 70-200 f4 på fullformatshus (om matematiken är med mig idag :). Tror ingen med aps-C skulle fnysa åt ett sådant objektiv för porträtt? Speciellt inte väl fungerande redan på full öppning. Annars mår de lite äldre konstruktionerna som tex 85 1.8 bra på att blända ner ett steg, med en fullformatssensor finns det mer spelrum att hitta optisk kvalitet med hyfsat kort skärpedjup.

Kriget kring fullformatssensor vs mindre sensoralternativ lär rulla vidare men utifrån din korta kravspecifikation kan jag inte se varför du skulle välja aps-C.

Snarare så hamnar man mellan f/2,6 och f/2,7 om man ska vara petig.

Det som finns på temat APS-C-zoomar av den typen är Sigma 50-100/1,8 och den äldre utgångna Sigma 50-150/2,8. Bara det senare finns, i sin senaste version, med optisk stabilisering. Dock kryllar det nog inte direkt av det senare objektivet överhuvudtaget. Risken är även att det inte fokuserar på flera Nikon-kameror, eftersom Sigma fick strul med en del objektiv när Nikon uppdaterade kamerornas AF-P-stöd (åt Canons STM-håll). På de nyare går det att uppdatera, men de äldre är man utlämnad till om Sigma har en uppdatering och att skicka in objektivet.

Nikons 1,8G-serie är rätt bra och klart bättre än de äldre motsvarande D-versionerna, särskilt vidöppna. Inte lika bra som objektiven till Z-fattningen dock, men det är en annan prisbild. Just 85:an, som är en av fyra av dem jag har, är nog det bästa skulle jag tro.

Porträtt fotografering i huvudsak.... Då skulle jag nog också sikta på att skaffa FF och ett bra objektiv någonstans 70 till 100 mm. De bästa är ganska dyra men kanske viktigare än kameran.

Har bara erfarenhet av Nikon FF. Vi har bytt till Z serien men har kvar fina D800:an som jag tror man idag kan få för ett OK pris. Riktigt vassa bilder. D800E finns också. Senare modeller finns men då sticker priset iväg. Har bara använt makro objektiv runt 100. Främst Nikons 105:a. funkar också till porträtt men det finns andra lite kortare som mer är tänkt för porträtt

Om man behöver ljus arrangera så har jag mycket goda erfarenheter av Nikons blixt system.

Men som sagt - det finns märken och modeller jag aldrig har använt

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto