Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Prisvärd kalibreringsutrustning?
- Trådstartare plenty1
- Start datum
stefohl
Aktiv medlem
Min kalibreringsutrustning behöver uppdateras, den följde med min Eizo skärm.
Tips på bra och prisvärda kalibreringsutrustning mottages ( skall fungera på Mac och en Eizo skärm)
X-Rite 1Display Pro
waruda
Medlem
Funderar också på skärmkalibrering. För mig räcker det att skärmen visar hyfsat rätt. Om jag beställer utskrifter så får det inte bli mörkt/ljust jämfört med hur det såg ut på skärmen. Om sen någon viss ton av grönt inte visas 100% korrekt så kan jag leva med det. Är det fortfarande X-Rite 1Display Pro som är tipset? Eller är det overkill på min Eizo EV2436W?
Jag kör Mac med 10.10.5 om det spelar någon roll.
stefohl
Aktiv medlem
Funderar också på skärmkalibrering. För mig räcker det att skärmen visar hyfsat rätt. Om jag beställer utskrifter så får det inte bli mörkt/ljust jämfört med hur det såg ut på skärmen. Om sen någon viss ton av grönt inte visas 100% korrekt så kan jag leva med det. Är det fortfarande X-Rite 1Display Pro som är tipset? Eller är det overkill på min Eizo EV2436W?
Att få till bilden så att den motsvarar printens ljushet är bland de svåraste du kan få till. Framförallt som de flesta ställer skärmen för ljust och, framförallt, ser på printen i för svagt ljus. Det är därför många klagar på att bilderna de får från labben ser för mörka ut. Och det handlar ju framförallt om hur kalibreringsprogrammet fungerar. Men jag rekommenderar fortfarande samma kalibrator.
elgenper
Aktiv medlem
Att få till bilden så att den motsvarar printens ljushet är bland de svåraste du kan få till. Framförallt som de flesta ställer skärmen för ljust och, framförallt, ser på printen i för svagt ljus. Det är därför många klagar på att bilderna de får från labben ser för mörka ut. Och det handlar ju framförallt om hur kalibreringsprogrammet fungerar. Men jag rekommenderar fortfarande samma kalibrator.
Stefan, vad rekommenderar du för vitpunktsintensitet på en modern LCD-skärm? Minns att du hade 80-120 cd/m2 på CRT-tiden. Kalibrerade själv om min iMac Retina 27" för bara några timmar sen, med min i! Display. Den hade åkt upp ända till 360 när jag installerade om OS, och det var ju helt omöjligt för bildjobb. Jag la den på 160, men har inte hunnit göra några utskrifter än.
stefohl
Aktiv medlem
Stefan, vad rekommenderar du för vitpunktsintensitet på en modern LCD-skärm? Minns att du hade 80-120 cd/m2 på CRT-tiden. Kalibrerade själv om min iMac Retina 27" för bara några timmar sen, med min i! Display. Den hade åkt upp ända till 360 när jag installerade om OS, och det var ju helt omöjligt för bildjobb. Jag la den på 160, men har inte hunnit göra några utskrifter än.
Beror mycket på hur ljust ditt betraktningsljus är. Ju ljusare du har för att kolla dina utskrifter, dest ljusare ska din skärm vara. Men 120 cd/m2 är väl ett bra startvärde.
stefohl
Aktiv medlem
Själv köpte jag en Spyder 5 Pro som jag tycker funkar alldeles utmärkt.
Både i1Display Pro och Spyder 5 har blivit betydligt bättre kalibratorer än föregångarna.
stefohl
Aktiv medlem
Så om man köpt sig en Spyder 5 eller i1Display Pro har man gjort ett bra val av kaliberator.
Utan tvekan.
waruda
Medlem
Jag skaffade en i1Display Pro, och det gick ju ganska enkelt och snabbt att kalibrera. Dock trodde jag att den på något sätt också skulle guida en igenom själva skärmens inställningar, men den verkar ju helt styra det via datorn. Om jag har en dassig inställning på skärmen (kontrast, ljusstyrka etc) så måste det ju påverka högst väsentligt och det kan knappast vara något som den skapade profilen kan fixa till? Eller har jag missförstått det hela? Hur vet jag att skärminställningarna är så bra som möjligt så att kalibratorn kan göra ett optimalt bra jobb?
stefohl
Aktiv medlem
Jag skaffade en i1Display Pro, och det gick ju ganska enkelt och snabbt att kalibrera. Dock trodde jag att den på något sätt också skulle guida en igenom själva skärmens inställningar, men den verkar ju helt styra det via datorn. Om jag har en dassig inställning på skärmen (kontrast, ljusstyrka etc) så måste det ju påverka högst väsentligt och det kan knappast vara något som den skapade profilen kan fixa till? Eller har jag missförstått det hela? Hur vet jag att skärminställningarna är så bra som möjligt så att kalibratorn kan göra ett optimalt bra jobb?
Nej, du har inte missförstått det. Du har bara profilerat din skärm, det vill säga mätt upp din skärms färgåtergivning och sedan skapat en profil. Det gör att en del program förstår hur din skärm ser ut och kan använda profilen för att konvertera färgvärdena så att det ser så bra ut som möjligt på skärmen.
Det du inte har gjort, det är att kalibrerat din skärm, det vill säga ställa in den optimala ljusstyrkan och färgtemperaturen. På vissa skärmar kan detta ske automatiskt. Det är dessa som kallas för hårdvarukalibrerade. Du ställer in vilken färg och vilken ljusstyrka du vill ha, din kalibrator mäter upp ljusstyrkan och färgen på skärmen och sedan justerar sedan skärmen till dess att den nått de önskade värdena.
Men även på enklare skärmar kan du/ska du ställa in skärmen. Då brukar det finnas delar av ditt kalibreringsprogram som kan mäta upp ljusstyrka och färgtemperatur och ange hur långt ifrån de önskade värdena du ligger. Sedan får du med hjälp av skärmens inställningspanel ändra på skärmens inställningar till dess att du når de önskade värdena. Sedan är ju den intressanta frågan, vad är de önskade värdena?
stefohl
Aktiv medlem
Hur vet jag att skärminställningarna är så bra som möjligt så att kalibratorn kan göra ett optimalt bra jobb?
På https://www.facebook.com/ProjektorUtbildning/notes har jag skrivit om hur du kan tänka när du ska bestämma önskade värden på ljusstyrka och färgtemperatur.
stefohl
Aktiv medlem
Är kalibratorn färskvara?
Jag har en eye-one display 2 som börjar bli till åren.
/Lars
De äldre kalibratorerna, som till exempel eye-one display 2 använder filter som bleks relativt snabbt. Så de är färskvara, särskilt om man slarvat med förvaringen. De gillar inte fukt, hög temperatur eller ljus.
larjo
Aktiv medlem
De äldre kalibratorerna, som till exempel eye-one display 2 använder filter som bleks relativt snabbt. Så de är färskvara, särskilt om man slarvat med förvaringen. De gillar inte fukt, hög temperatur eller ljus.
Tack för infot.
Kalibratorn ligger i lådan mellan gångerna men får nog skaffa en ny framöver.