Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att ansluta till datorn EOS90D

Produkter
(logga in för att koppla)

The Russian

Aktiv medlem
Försöker ansluta EOS90D till min laptop.Den är ansluten till min router Linksys,och den syns på laptoppen i utforkaren under nätverk
andra enheter men startar jag EOS utility så hittas den inte.
Nån som vet lösningen?
 

apersson850

Aktiv medlem
Har inte 90D någon anslutningsguide i sina kommunikationsinställningar? Om jag inte får kontakt "som vanligt" brukar jag använda guiden från kameran. Tror aldrig det har hänt att den inte kunnat leta upp datorn. Det har fungerat på tre olika modeller som jag har, men jag har ingen 90D.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Har du senaste versionen av Canon Utility 2 ?
Jag hader problem med min 7D mk II som löste sig genom en uppdatering till senaste Utliity 2.
 

martley

Aktiv medlem
Canon kommer emellanåt med nya versioner av sitt utility-program. En vanligt förekommande ändring i nya versioner är stöd för nya kameramodeller. Kontrollera att det är senaste versionen som körs.

Jag har märkt när jag ska ansluta min kamera (inte 90D iofs, men dock en canon) att anslutningen inte upprättas. Det brukar då fungera att via Aktivitetshanteraren i Windows ta bort alla processer som har något med canon att göra, och därefter starta Canon Utility på nytt. Jag vet inte om det är ett generellt problem eller om det är nåt i min dator som är fel, men det brukar alltid fungera efter den operationen.
 

Erik X

Aktiv medlem
Om man går in på usa.canon.com så hittar man senaste versionen av Canon Utility, som går att installera direkt. Så slipper man göra stegvisa uppgraderingar utifrån den man fick med kameran.. :)
 

martley

Aktiv medlem
Jag vet inte det, på canon.se hittar jag EOS Utility 3.12.10.7, släppt 19 mars 2020 men på usa.canon.com hittar jag version 3.12.10 från 3 feb.Men jag kanske letar fel.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Man kan uppgradera EOS Utility, och andra program från Canon, i ett steg oavsett hur många versioner man hoppar över. Eller installera direkt. Ibland får man ange serienumret på sin kamera vid nedladdningen.
Det är bara om man går mellan olika program, typ EOS Utility 2 till 3, som det är en ny installation, inte en uppgradering av den befintliga.
 

The Russian

Aktiv medlem
Uppgraderade till senaste programvaran på USA siten och nu funkar det...
Men Canon digitalinfo funkar inte på EOS90D
 

martley

Aktiv medlem
EOS Utility i all ära, men även om jag kan hålla med om att det är bekvämt att dels slippa kabel för anslutning av kameran och dels på ett bekvämt och automatiskt sätt få bilderna insorterade i datumkataloger på datorn, och bara de bilder som man inte redan har kopierat från kameran, så går det besvärande långsamt när det börjar bli ett större antal bilder eller om man har raw-filer eller filmer med.
Snabbaste metoden är fortfarande att ta ur minneskortet ur kameran och plugga in i en kortläsare, helst en som är inbyggd i datorn.
Gör man en bildkopiering på det viset så förstår tyvärr inte EOS Utility att man gjort så, och nästa gång man använder EOS Utility så kommer den att kopiera de filer den tidigare inte har kopierat i alla fall. Den verkar hålla reda på vilka filer som har kopierats på ett annat sätt än att titta i målkatalogen. Den skriver dock inte över befintliga filer utan lägger på ett löpnummersuffix på filnamnet. Enligt detta resonemang så borde EOS Utility inte heller försöka kopiera en fil från minneskortet som den tidigare har kopierat men som har tagits bort från målkatalogen, vilket kan vara värt att veta.
 

martley

Aktiv medlem
Jo, datorn har USB-3 på alla USB-portar men kameran har bara USB-2. Kortläsaren sitter inbyggd i datorn.
 
ANNONS