Annons

Problem efter service (20D)

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Har precis haft min 20D inne på service (stockholms centralservice) och när jag fick tillbaka den (har tagit ca 6v totalt) så funkar inte menyknappen.. trycker jag på den så blinkar menyn förbi och jag hamnar i "info-rutan" istället, exakt samma sak händer om jag trycker på "infoknappen". Efter upprepade tryckningar (5-20) så kan det hända att jag kommer in i menyn som jag ska men sen nästa gång så är det samma sak igen..
Det stora kruxet är bara att jag inte kan vara utan kamera igen eftersom jag har jobb som redan fått vänta för länge... *pust*

egentligen behövde jag bara få skriva av mig lite men har nån någon idé om hur man kan få hjälp/lösa problemet så vore det också klart trevligt...

/Micke

PS: Nyss hade tråden rubriken "men va *****!" (eftersom jag inte var/är på speciellt gott humör ;o) var lite sen med att ändra den). Nedan följer svaren jag redan hunnit få på den:

Björn Westerdal
(s60761)
Medlem

Prova att avlägsna alla batteri på kameran så att den blir nollställd. Ska finnas ett batteri i batteriluckan för minnet i kameran (Kolla instruktionsboken). Detta för att reset:a programvaran. Fungerar det inte med det får du nog in med kameran igen.

Magnus Fröderberg
(froderberg)
Medlem

Rubriken är fullständigt intetsägande. Ändra på den om du vill ha hjälp.

då har jag ändrat den.. hursomhelst, jag inser också att den lär behöva komma in på service igen men min fundering är om det på nåt vis kan gå att få ha en "lånekamera" eller liknande under tiden eftersom jag redan haft den på en rätt lång service och faktum är att jag behöver den till jobb.

/Micke

Jag tycker att du ska ringa din kommunala konsumentvägledare för att finna argument. Det finns i konsumentköplagen angivet att en garantireperation ska ske inom rimlig tid. Konica Minoltas tolknng är att tiden är två veckor och för att klara det flyttar de servicen till Sverige.

Canon har lånekameror till proffs. Om du får ett löfte från Canon så måste verkstaden låna ut ett hus till dig. Kolla med fotochefen Gunnar Wahlbeck.

Tack för svaret Magnus.. har varit i kontakt med Canons verkstad i göteborg (efter samtal med Canon support) och dom skulle "kolla upp" och höra av sig.. Ger dom resten av dagen innan jag ringer tillbaka..

/Micke

Hur gick det?

Hej Micke,
Kan du inte berätta hur det gick med Canon!
Jag har själv ett problem (error 00) och funderar på att lämna in min men känner stor ångest inför ett liv utan kamera, även under en begränsad period.

Har varit i kontakt med Canon nu och resultet är att dom helt enkelt skickar fraktsedlar så att jag får skicka tillbaka kameran så snart jag fått gjort jobbet som väntar (kan ta bilder med kameran så länge jag inte behöver komma åt menyerna) och dom åtgärdar det ASAP. Är det inget krångligt som kräver nya delar så skall den kunna vara på väg tillbaka samma dag.

Ställde även frågan om "lånekamera" men det erbjuds tydligen enbart sk "CPS-kunder" (tror att bokstavsföljden var sådan) vilket man kan ansöka om att bli med kravet att man äger ett visst antal EOS-hus(ev. t.o.m. ett 1DS-hus) och L-objektiv. Mao inte aktuellt för min del tyvärr.

Summan av det hela är att jag helt enkelt får hålla tummarna och ett järnöga på serviceföretaget.

/Micke

Error 00

Var på Grafexmässan igår och träffade en del representanter från Canons tekniska avdelning.
Jag bskrev mitt problem och det visar sig att E00 är en indikation på att det är dålig kontakt mellan objektivet och huset. Av och på med objektivet ev. ut med batteriet ett par sek och det ska lösa sig.
Om det håller i sig så ska kameran in på service, i mitt fall så har det varit tillsammans med ett sigma objektiv som felet har uppstått och det är i det här fallet problemet enligt Canon. Sigma har alltså en del strul med konstruktionen i fattningen enligt Canon.

Säg gärna till om det är ngn annan som har erfarenheter med kombinationen Sigma och Canon 20D!!!

Del två i såpan:

Skickade in kameran i mitten av förra veckan och eftersom den skulle fixas direkt (killen jag pratade med sa att den skulle kunna vara på väg tillbaka samma dag som dom fick den om dom inte behövde beställa delar) så borde den ju vara tillbaka den här veckan. Viktigt eftersom jag måste ha den senast nu på fredag. Eftersom jag tyvärr har lite trista erfarenheter av sådant här så har jag hela tiden försökt ha koll på vad som händer. Efter drygt 3 dagars ringande så har dom iaf fått fram den till en tekniker, nu har det stått "apparat påbörjad" sen i går morse men när jag ringer så kan jag inte få något svar eftersom dom "inte kan få tag på teknikern". Jag har till på köpet upprepade gånger bett dom ringa DIREKT om det skulle bli någon form av problem men inte hört ett smack.
Hur man än vrider och vänder på det så behöver jag en kamera nästa vecka (åker hemifrån på måndag morgon) och det betyder att den måste skickas idag oavsett om jag får min från Centralservice eller i värsta fall måste låna från en bekant. Ska man inte iaf kunna vänta sig ett rakt besked?!

Är era erfarenheter av Centralservice likadana eller är det bara något jag råkat ut för? Hur ska man gå till väga för att få något att hända?

/Micke

Tre månader var jag utan kameran när det var problem med "blixtkortet" nu var det iofs över jul och nyår, så det var ju begränsat antal arbetsdagar.

Nu slutade det ju bra för min del den gången, eftersom kameran var "privatimporterad" och Canon gjorde om sitt avtal vid årsskiftet så att även sånna som jag fick kameran lagad på garanti. Hade den kommit tillbaka på en gång hade jag nog fått betala några tusen för reparationen.

Hoppas att det löser sig snabbare för dig.

Killen som servade min kamera ringde precis och meddelade att den är klar och skickas idag. Trist att behöva härja med dom som antagligen redan har jobb över öronen. Hursomhelst så var han trevlig och gav ett rakt (och framförallt positivt) svar.
Lite synd är det bara att man inte kan få klara besked direkt, hinner man inte direkt så är det ju bara att acceptera och lösa problemet på ett annat sätt..

/Micke

ANNONS
Götaplatsens Foto