Annons

Problem med ändelsen på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

BosseJonsson

Aktiv medlem
Jag har skrivit förut att jag inte lycka publicera bilder från jobbdatorn. Fick då svaret att jag hade jpg som ändelse ist för jpeg (eller om det var tvärtom). Kan man ändra detta på bilder som är sparade, eller är det ngn inställning i Photoshop som gör att det blir fel?

Mvh

Bosse

Har du provision;-)?

Nejdå, inte stött...har inga problem normalt sett med några program eller funktioner...det handlar oftast om trial and error!

Nu är det bara så att jag stött på ETT problem som jag inte ser hur jag ska lösa, eftersom jag inte har det problemet hemma.

Känner inte riktigt för att ta en eller flera kurser á några tusen för att klara av detta, utan tänkte att detta forum, med den kunskap som finns, skulle kunna ge mig ett råd på hur jag enklast löser problemet!

Mvh

Bosse

Filnamn i DOS eller dess utökade version i nyare windows består av namnet, en punkt och ett filnamnstilläg. Du kan döpa dina filer till vad som helst inklusive tillägget, t.ex. "filnamn.bild", man kan även ha flera punkter i filnamn såsom "filnamn.fin-bild", det går hur bra som helst, en jpeg bild är en sådan oavsett om filnamnet har tillägget jpg, zz eller bild. Problemet är att vissa program och ibland hela operativsystem inte hanterar MIME eller content-type och därmed inte vet hur det skall handskas med innehållet annat än genom filens "efternamn".

Du måste beskriva vad du gör, annars kan ingen tala om för dig vad du gör fel. Att bara säga att det funkar inte leder liksom ingen vart. Som man frågar får man svar.

OK.

Vad jag gör här på jobbet är att jag bearbetar bilden i Photoshop och sparar den, på exakt samma sätt som hemma. Här blir det, vad jag fick beskrivet en ändelse på .jpg, vilket fotosidan uppenbarligen inte accepterar när man laddar upp en bild. Hemma får den uppenbarligen ändelsen .jpeg och då är det OK?!.

Med andra ord, jag gör ingen skillnad här mot hemma, ändå blir resultatet annorlunda och bilden går ej att ladda upp!

Det svar jag fick på förra frågan var:

"Din browser skickar av någon anledning fel mediatyp - image/jpg är inte en korrekt sådan; image/jpeg skall det vara."

Jag hade inte problemet tidigare, utan det har börjat helt plötsligt och utan några nya program, OS eller annat, så...:-(.

Mvh

Bosse

BosseJonsson skrev:
OK.

Vad jag gör här på jobbet är att jag bearbetar bilden i Photoshop och sparar den, på exakt samma sätt som hemma. Här blir det, vad jag fick beskrivet en ändelse på .jpg, vilket fotosidan uppenbarligen inte accepterar när man laddar upp en bild. Hemma får den uppenbarligen ändelsen .jpeg och då är det OK?!.

Med andra ord, jag gör ingen skillnad här mot hemma, ändå blir resultatet annorlunda och bilden går ej att ladda upp!

Det svar jag fick på förra frågan var:

"Din browser skickar av någon anledning fel mediatyp - image/jpg är inte en korrekt sådan; image/jpeg skall det vara."

Jag hade inte problemet tidigare, utan det har börjat helt plötsligt och utan några nya program, OS eller annat, så...:-(.

Mvh

Bosse

vad har du för operativsystem och browser, utan detta är det inte lätt att lista ut felet

BosseJonsson skrev:
Vad jag gör här på jobbet är att jag bearbetar bilden i Photoshop och sparar den, på exakt samma sätt som hemma.

Din beskrivning hänvisar till något odefinierat. Din fråga är i princip om 10+X=Y+10 är sant. Det fattas variabler för att göra ekvationen möjlig att lösa. Alltså, vad är samma som hemma (X) och vilka skillnader jämfört med hemma finns på jobbet (Y).

Uppenbarligen skickar du fel information till fotosidan från jobbet, det kan vara något tokigt i PS på jobbet, det kan vara du som gör nåt knas du inte tänkt på, på jobbet kanske du sitter bakom någon proxy som ställer till det, osv. osv. Vi kan inte gissa oss till din situation, du måste tala om det för att få hjälp, annars blir den här tråden oändlig.

Jadu...det är inte lätt att veta exakt VAD för uppgifter som kan vara inblandade om man inte är en fullständig expert. Å andra sidan om jag var den experten, så skulle jag förmodligen lösa detta själv.

Jag är självklart tacksam för den hjälp jag kan få, och ska göra mitt bästa för att ge så relevant info som möjligt.

I det hela kan jag säga att skillnaderna mellan hemmadatorn och jobbdatorn i princip BARA består i hur uppkopplingen är. Jag har i stort sett identiska innehåll i dem, vad gäller OS (XP pro), browser (IE 6,0), Photoshop 7,0, and whatever.

Uppkopplingen som jag har på jobbet har inte varit ngt problem förut, det är därför jag blir så konfunderad.

Frågan låg mest i om det fanns något sätt att ÄNDRA detta jpg till jpeg manuellt? I övrigt så kan jag förstå att det är svårt för er att gissa.

Mvh

Bosse

BosseJonsson skrev:
Jadu...det är inte lätt att veta exakt VAD för uppgifter som kan vara inblandade om man inte är en fullständig expert. Å andra sidan om jag var den experten, så skulle jag förmodligen lösa detta själv.

Jag är självklart tacksam för den hjälp jag kan få, och ska göra mitt bästa för att ge så relevant info som möjligt.

I det hela kan jag säga att skillnaderna mellan hemmadatorn och jobbdatorn i princip BARA består i hur uppkopplingen är. Jag har i stort sett identiska innehåll i dem, vad gäller OS (XP pro), browser (IE 6,0), Photoshop 7,0, and whatever.

Uppkopplingen som jag har på jobbet har inte varit ngt problem förut, det är därför jag blir så konfunderad.

Frågan låg mest i om det fanns något sätt att ÄNDRA detta jpg till jpeg manuellt? I övrigt så kan jag förstå att det är svårt för er att gissa.

Mvh

Bosse

Ja ditt problem ser ut att vara att din browser skickar upp .jpg-filer som typen image/jpg istället för image/jpeg som det skall vara.

antagligen skickar den .jpeg som image/jpg med, då du hade provat att döpa om filen?

(filändelsen anger vilken MIME-typ som sen browsern uppger då den laddar upp filen)
(det är möjligt att IE kollar *i* filen med, det ryktas att en del versioner av PS felaktigt taggar filen internt som image/jpg)

jag vet faktiskt inte hur man ändrar detta i IE eller vad som skulle ha ändrat det till det felaktiga värdet...

man kan nog ändra det i regedit, med att rota där kan vara vanskligt.

så här ser det ut i mitt registry:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Classes\.jpg
"Content Type"="image/jpeg"

och

HKEY_CLASSES_ROOT\.jpg
"Content Type"="image/jpeg"

Vad filen har för ändelse spelar som sagt ingen roll. Det som är viktigt är vad det står för information i Windows register att filändelen är associerad med för filtyp.

Starta registereditorn och titta efter vad det står för .jpeg och .jpg
Start-knappen - Kör - Skriv regedit och tryck enter.
När registereditorn startat klickar du på HKEY_CLASSES_ROOT och skrollar ner till .jpg och .jpeg för att kontrollera vad som står för Content-Type

Det ska stå image/jpeg om det står image/jpg är det förmodligen det som är felet. Jag tror jag vågar rekommendera att du ändrar om det inte är rätt. (Högerklicka på Content-Type och välj Ändra)
Man bör i allmänhet vara försiktig med att ändra i registret men i detta fall tror jag inte det ska kunna ställa till några problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto