Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 20d och rawfiler.

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hej!

Med 10d så tankade jag över alla filer till datorn med zoombrowser. Både jpeg och Rawfiler. Men nu känner inte programmet av 20ds rawfiler, vad e fel? Har installerat nya skivan som följde med 20d. Använder 20d någon annan programvara?

Vill köra zoombrowser då den döper filerna på ett speciellt sett. Någon som har tips?

zoombrowser funkar med 20ds jpeg filer.

Hej!

Jag fick inte heller över min RAW-filer, så jag fick springa iväg och köpa en kortläsare för att kunna föra över dem...

Det földe med ett program med kortläsaren, men i och med att jag har windows XP som operativsystem så behövde jag inte använda det programmet. Det var bara att plugga in kortläsaren. Sen använder jag "Digital PHoto Professional" för att framkalla RAW-filerna. Det programmet följde ju med kameran...

Jag anser att de möjligheter som finns att föra över bilder är SKIT! Ursäkta svenskan. Det var 100 gånger lättare och SMARTARE på min Canon Powershot G3, då jag använde ZoomBrowser. Kataloger skapades automatiskt och programmet kände av vilka bilder som redan blivit nedladdade tidigare. Sanslöst dåligt detta!

Powershooter skrev:
Jag anser att de möjligheter som finns att föra över bilder är SKIT! Ursäkta svenskan. Det var 100 gånger lättare och SMARTARE på min Canon Powershot G3, då jag använde ZoomBrowser. Kataloger skapades automatiskt och programmet kände av vilka bilder som redan blivit nedladdade tidigare. Sanslöst dåligt detta!

Håller med till fullo

Det absolut smidigaste tycker jag är följande:
1) Skaffa en kortläsare.
2) Skaffa Downloader Pro (http://www.breezesys.com/Downloader/)

Sedan är det bara att sätta i kortet i kortläsaren, starta Downloader Pro, trycka på en knapp och vips får man över samtliga filer från kortet till hårddisken. Man kan ställa in hur man vill att bilderna ska hamna på hårddisken, t.ex. en ny katalog för varje datum osv, man kan även tala om vad bilderna ska heta när de hamnar på hårddisken. Ja man kan tom göra så att bilderna förs över automatiskt så fort man sätter i kortet i kortläsaren och därefter tas bort från kortet när överföringen är klar.

Formaterat?

Du glömde inte att formatera kortet i kameran, va?
Bara en grej som slog mig.

Ska prova både Browser och Downloader Pro från Breeze. Synd ändå att Canon inte har något vettigt i sina program. Det blir ju så många olika program totalt sett.

ANNONS
Götaplatsens Foto