Annons

problem med 20d sensor,

Produkter
(logga in för att koppla)

geronimo13

Aktiv medlem
Hej!

Har haft min 20d i lite mer än 1 månad. Är alltid grymt försiktig när jag byter glugg osv.

När jag fotade i studio häromdagen upptäcke jag massa "damm korn" på bilderna, tog väck gluggen och kikade på sensorn och ser då detta

http.//everhill.mine.nu/geronimo/sensor.jpg

Obs denna bilden är tagen efter att jag rengjort sensorn med digipads 7 (!) gånger. Fortfarande samma resultat.

Någon som har en aning vad det kan va?

Vet ej när det uppkom nämligen.

Oj det ser inte bra ut, ser nästan ut som torkad vätska blandat med damm men jag vet inte, jag hade nog lämnat in den..

/M

Hu, så ska inte en sensor se ut. Verkar väldigt konstigt att du skulle ha kunnat åstakomma det själv när du säger att du är försiktig. Undrar om inte det satt där från början? Kontrollera bilder tagna med liten bländare, då syns det bäst. Du måste definitivt lämna in kameran.

salt skrev:
Hu, så ska inte en sensor se ut. Verkar väldigt konstigt att du skulle ha kunnat åstakomma det själv när du säger att du är försiktig. Undrar om inte det satt där från början? Kontrollera bilder tagna med liten bländare, då syns det bäst. Du måste definitivt lämna in kameran.

Var vid studio fotograferingen jag upptäckte det hade inte fotat med mindre bländare tidigare.

Pratade med Scandinavian där jagskicka in den, han höll med att det ej kan vara damm. Ska skicka in den till centralservice i sthlm så får vi se vad dem säger.

//Daniel.J

En sak bara, canon kanske kan gnälla om att garantin slutar gälla när du har varit inne och gnidit själv på sensorn, så du kunde kanske tala lite tyst om det (kanske försent).

salt skrev:
En sak bara, canon kanske kan gnälla om att garantin slutar gälla när du har varit inne och gnidit själv på sensorn, så du kunde kanske tala lite tyst om det (kanske försent).

Nejdå inte försen,t bara scand som vet om det. Vilka är canons godkända rengöringsmetoder då?

Vet någon var man köper "digipads" som billigast. Dessa och vätskan går ju loss på drygt 500 pix, minst.

Slas skrev:
Kolla på http://www.zebramedia.com/ 273:- för Digi-Pads och 216:- för värskan..
Jo, precis där jag kollade, men konstigt att inte Cyber har liknande....fast utan ockerpriser.
Jag mailade dem och har ställt frågan....för andra gången. Hjälp till att peppra dem!
Tack i alla fall Dan!
Mats- som skulle ha en omnibounce också, men det har ju inte Zebra. hmmm

Mats: Hoppas inte du jämför Hamas putsset med Eclipse.....

Då kan du lika gärna tycka Nikon tar ut ockerpriser för D2h.. när man kan köpa en D70...

Jeppe skrev:
Mats: Hoppas inte du jämför Hamas putsset med Eclipse.....

Då kan du lika gärna tycka Nikon tar ut ockerpriser för D2h.. när man kan köpa en D70...
Nej då Jeppe, jag vet att jag inte kan jämföra med sådant, men varför kan man hitta dessa priser på annat håll? Nu vill jag ju helst inte köpa från okända platser, men jag vill vidhålla att prist för en halv dl rengöringsvätska är onödigt dyrt där jag kan hitta det just nu.
Hittar vätskan för mellan 6 och 8 dollar. Att den inte kan flygas över gör väl knappast priset högre?

http://www.pictureline.com/digital/daccessories/photosolutions/

Senast ändrad:
12 sensorswabs för ca 360-370 kr. Det är 185 kr för 6 st. Skulle aldrig reagera om priset låg i den storleksordningen.

Man kan inte jämföra priser med USA... Då skulle man ju inte kunna köpa någonting här i Sverige eftersom allt är billigare i USA. Man vill speciellt inte köpa så billiga saker från USA, så det känns onödigt att ens diskutera det. Det är nog därför ingen svarat ;)

Tja vad "dukarna" kostar kan jag inte uttala mig om men däremot tycker jag att det är ett fantasiskt pris på rengöringsvätskan.

Säg det finns ingen i Stockholm som har några mikroliter över så kan jag tareda på vad det är.

/Johnny

ANNONS
Götaplatsens Foto