Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 550ex och trådlös 420ex.

Produkter
(logga in för att koppla)

Anden

Aktiv medlem
Lekte lite med 550 på kameran och 420 trådlöst. Min bror fick agera modell. Varje kort resulterade i blundande ögon då han blev bländad.
Vad gör jag fel? Eller är han väldigt känslig för förblixten?

Andreas

Förblixten kan göra att man blinkar på när väl bilden tas. Ju närmare och direktare blixten är desto större är problemet. Hur ljust det är i omgivninge kan också påverka.

Personer med snabb blinkreflex brukar kunna blunda för förblixtar. Jag är själv en av dom, till en dels stora förtret ;)

Något du kan testa är att han får sitta avslappnad och blundar, och sen öppnar ögonen på kommando när du trycker.

Ett tips:

När jag plåtar djur (som har mkt snabba ögonreflexer) är det nästan omöjligt att få en bild där de inte blundar, jag brukar då se till att mäta ljuset (med *-knappen på canon nertryckt) några sekunder innan jag tar själva bilden, då utlöses förblixten. Sedan väntar jag till att modellen öppnat ögonen igen och knäpper av bilden, då hinner oftast inte modellen att blinka.
Funkar utmärkt på min katt och en del hundar jag testat på.
Lycka till!

mvh
Patrik

ANNONS
Götaplatsens Foto