Annons

Problem med blixten. Trasig? (SB600, D90)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fudpucker

Medlem
Hej.

Jag har stött på ett problem med min SB600.
Blixten verkar inte synka med slutaren när jag tar bilder.

Jag satte blixten i blixtskon och slog på kamera och blixt.
Kameran i läge A och TTL. När jag tar kortet blixtrar det till men bilden blir precis som om den togs helt utan blixt. I menyn på blixten blinkar underexponeringsvärdet -3.0 trots att jag hela tiden sätter den på 0.0.

Testade köra trådlöst och det går bra. Synkar fint och det går att ställa underexponering utan problem.

Provade att ta ett kort i autoläge med den inbyggda blixten och det går bra. Testade samma med SB600 monterad i skon men bilden blir mörk precis som om blixten inte används trots att den blixtrar till. Håller jag handen för blixten får jag samma resultat i bilden.

Jag hoppas verkligen att det är jag som lyckats med att strula till det med nån inställning och att kamera och blixt är fullt fungerande.

Hjälp tack!

Efter lite mer testande kan jag konstatera att blixten fungerar bra i trådlöst läge men när den sitter monterad på kameran verkar den inte synka.

Återställt kamera och blixt.
Blixtskons kontakter rengjorda utan förbättring.

Det kan ju vara blixtskon i kameran som felar har du möjlighet att låna en blixt och prova?

Har nu testbytt både kamera och blixt och felet följer med blixten.
Fungerar alltså klockrent i trådlöst läge och syncar inte alls när den är monterad i skon, oavsett kamera.

Plockade isär den nedre delen av blixten idag för att se om någon anslutning släpp eller liknande men hittade ingenting märkligt.

Blir väl till att köpa ny blixt och använda denna endast som trådlös.

ANNONS
Götaplatsens Foto