Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

problem med blixtsko på 40d?

Produkter
(logga in för att koppla)

dojz

Medlem
jag har nyligen köpt en blixt till min eos 40d. Av ekonomiska snålhetsskäl blev det en Nissin di622 vilket verkade vara en mycket bra blixt för pengarna men för att fatta mig kort så verkar det inte gå att använda den på annat sätt än att ställa in allting manuellt. Menyer för att ställa in blixten funkar inte och (e)TTL-läget fungerar inte alls.

Är det så enkel att det är något problem med blixtskon på 40d så att en del blixtar inte fungerar pga detta? jag har sett något om det någonstans men inget som backar upp det med några fakta.

Jag funderar på att byta upp mig till en 430ex om jag hittar en bra begagnad sådan men jag är ändå tacksam för om någon kan komma med lite info om mitt problem.

har för mig att jag läst någonstans att blixtskon på 40d är annorlunda än på tex. 400d. Och att blixtar som inte är canon kan ha problem med automatiken.

Innan du kollar på begagnad 430ex så vänta till version två kommer i juli. Då sänks säkert priset på första versionen.

du har möjligtvis inte några referenser till vart du såg det? det står inget om det i manualen.. vilket jag faktiskt tycker att det borde göra. lite tokigt.

tack för tipset med v2! kanske komer utbudet på begagnade öka då, får hoppas på det och byta ut den då.

kan kanske passa på att fråga en sak till, vet du eller någon annan här hur snabba slutartider man kan komma ner i med en 430ex? 1/250 med Nissinblixten va inte så mycket att hänga i julgranen direkt.

sitter skon riktigt fast utan att du skruvar fast blixten, på vissa blixtar så åker foten lite upp när man drar åt skruven och det kan blir glapp mellan kontakterna.

den sitter som den ska.
ibland när man går in i menyn för att ställa in allt för blixten dyker inget upp, ibland hälften, ibland allt.. det låter väldigt konstigt på alla sätt och vis tycker jag. ett glapp hade inte betett sig så.

Har haft smma problem, köpte en blixt till min, Dörr DAF42. Om man går in på den blixtens artikelsida på Cyberphoto ( http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42C ) så har de beskrivit där att det är problem med vissa blixtar till ex. 40D på grund av dess lite högre blixtsko.
På denna står det då att blixten ska fungera bra om man inte drar åt blixtskon. Kan väl säga att det inte fungerade särskilt bra med den blixten jag köpte tyvärr, den returnerades och nu har jag istället en Metz som fungerar ypperligt även när man drar åt den.
För mig så blev det inte särskilt många bra exponeringar när blixten satt löst, och inte är det särskilt kul heller med en sladdrig blixt på kameran.

blixten sitter där den ska och den funkar hur fint som helst i manuellt läge men att få (e)TTL att funka går inte. om den inte fick kontakt skulle inget funka alls tycker jag.

kan du få ner exponeringstiderna ordentligt med den blixten om du skulle vilja det? efter det lilla som jag läst så verkar det som att det bara går med canon ex-serien att ta kortare än 1/250.

Jo, det tyckte ja också först, men hade samma problem som du. Det är ju inte bara en kontakt som ska få kontakt, så det kanske är tillräckligt för att kunna fyra av den i manuellt läge. Jag ska inte gå in på rent tekniskt hur det fungerar, för det vet jag inget om. Problemet har du ju fortfarande kvar och jag kan med ganska stor säkerhet säga att det beror just på att blixtskon är lite annorlunda utformad och passar inte alla lite billigare blixtar.

Jag hade också problem att komma åt menyerna för blixten i kameran för det mesta, ibland hade den riktig kontakt och då gick det, men för det mesta funkade det inte, och ibland kom man bara åt vissa inställningar.

Blixten jag har nu klarar kortare tider än så ja, men jag gick ju upp en del i pris och köpte den här: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58AF1C . Den är ju i klass med Canons 580EX så det kanske inte är ett alternativ för dig om du inte vill betala lite mer.

blixten känns dock inte sladdrig men det kan säkert stämma det du säger. dumt men det är väl bara att sälja av och köpa en annan blixt istället. den du länkade såg mkt bra ut fast den va 3ggr så dyr mot vad ja kan tänka mig att lägga (nu iaf).
tack för svar och tips!

ANNONS
Götaplatsens Foto