Annons

Problem med brännhastiget i Nero

Produkter
(logga in för att koppla)

SmurfMolly

Aktiv medlem
Hejsan!
Skulle precis bränna en backup på mina bilder. Använder Nero Burning Rom och det har aldrig tidigare varit något problem. Nu plötsligt går det bara att bränna i 40x hastighet vilket inte känns så skoj. Sist jag brände backup var i maj och då fungerade det klockrent och jag kunde välja 2 x 4 x osv...
Kör windows XP och sen i maj har jag installerat SP2.. kan det ha med det att göra?
Har samma skivor och gör på precis samma sätt som förr...

Hjälp? =) /Malin

Det beror på vilken version av Nero du använder. Om SP2 för XP är installerat så behöver du uppdatera Nero om din version är äldre än 6.3.1.20.

Mer info finns här.

Om uppdateringen påverkar bränningshastigheten har jag däremot ingen aning om. Men i vilket fall som helst kan det vara värt att prova om din version är äldre än 6.3.1.20.

SmurfMolly skrev:
Hejsan!
Skulle precis bränna en backup på mina bilder. Använder Nero Burning Rom och det har aldrig tidigare varit något problem. Nu plötsligt går det bara att bränna i 40x hastighet vilket inte känns så skoj. Sist jag brände backup var i maj och då fungerade det klockrent och jag kunde välja 2 x 4 x osv...
Kör windows XP och sen i maj har jag installerat SP2.. kan det ha med det att göra?
Har samma skivor och gör på precis samma sätt som förr...

Hjälp? =) /Malin

Jag hänger inte riktigt med (kan ju bero på mig förstås :). Du säger att du kan bränna i 40x nu men 2x förut? Är inte 40x bättre/snabbare än 2x?

Hastighet?

Hej, en tips till dig Malin. Även fast Brännaren klarar att bränna i hastigheter upp till 40X så rekomenderar jag inte att man gör det. Man bör alltid hålla sig lite under maxhastigheten, eftersom det lätt kan uppstå problem om man "pressar" hastigheten. Nu är dom flesta buggar lösta i dom aldra senaste utgåvorna av Nero och har man en ny bra brännare så brukar det inte uppstå problem. Men som sagt, vad kan det skilja på att sänka lite och bränna på 4 minuter ist för 2 lr 3? :) bara ett tips! Lyckatill och juste vad menar du med 2x och 4x? så sakta kan ju knappt den första brännaren på jorden brännt :p

Re: Hastighet?

donka skrev:
Hej, en tips till dig Malin. Även fast Brännaren klarar att bränna i hastigheter upp till 40X så rekomenderar jag inte att man gör det. Man bör alltid hålla sig lite under maxhastigheten...
...Lyckatill och juste vad menar du med 2x och 4x? så sakta kan ju knappt den första brännaren på jorden brännt :p

Just att det var svårt att gå ner i hastighet var ju frågan från trådskaparen...

Och, Jo, det har funnits brännare som kan gå neråt 4X, min tex. (även om den nu inte klarar 2X...)

ajdå var lite tankspridd av mig, ledsen läste för fort.. aah men då är det en annan sak.. Antingen så sitter du snällt o brännar på dom inställningarna eller så.. Är du olaglig och laddnar ner en senare!
Förlåt för minförstånde!! :)

Tack för alla svar!
Jag hade *hoooost* glömt satt i en skiva *hoooost* och när jag gjorde det gick det plötsligt mycket bättre.. inte för att jag riktigt förstår vad det ska ha för betydelse men...
Vad det gäller 2x och 4x rör jag nog ihop det med min första brännare.. denna bränner i 8 x som långsammast. Tack igen!

/malin

Re: Re: Hastighet?

ma59 skrev:
Just att det var svårt att gå ner i hastighet var ju frågan från trådskaparen...

Och, Jo, det har funnits brännare som kan gå neråt 4X, min tex. (även om den nu inte klarar 2X...)

Min första cd-skiva bränd på min Creative-brännare brände i 1x eller 2x. Det var tider det.. närmare bestämt 1995.

Men alla dagens brännare klarar ju egentligen av att bränna i alla lägre hastigheter, det enda som begränsar är mjukvaran. Själv skulle jag inte klara mig utan att bränna i t.ex. 2/4-x eftersom det är detta som gäller för t.ex. audio-cd. Skillnaden är större än man tror.

Ja tack gode gud för att man uppfunnit brännare som är snabbare än 1x och 2x brännare.... dom kommer man ju ihåg... 74 minuter för att bränna en skiva, sen kunde man inte röra dom andra programmen på datorn då man brännde för då tog det slut i buffert minnet på brännaren och det var bara å slänga skiva. :)))

Å förresten Carl:
Ännu bättre är det att hårddiskarna inte ser ut som den på Ede skolan som Heggeland var chef över, 40 kilo tung och "Maffiga" 40 MB hårddisk som var remdriven med en 3 fas motor....... det var gamla goda tider det. Absolut förbud att visstas i rummet när hårddisken var igång för den var känslig för vibrationer.

Samt den enorma diskettstationen som tog disketter med storleken som ett A4...
/Jonas

Jonke O skrev:
Å förresten Carl:
Ännu bättre är det att hårddiskarna inte ser ut som den på Ede skolan som Heggeland var chef över, 40 kilo tung och "Maffiga" 40 MB hårddisk som var remdriven med en 3 fas motor....... det var gamla goda tider det. Absolut förbud att visstas i rummet när hårddisken var igång för den var känslig för vibrationer.

Samt den enorma diskettstationen som tog disketter med storleken som ett A4...
/Jonas
Hähä..! Ja precis. 120 rpm på den va..?

Annars var det ju mer spännande förr; man visste liksom inte resultatet på bränningen förrän man testat den =)

elohim skrev:
Hähä..! Ja precis. 120 rpm på den va..?

Annars var det ju mer spännande förr; man visste liksom inte resultatet på bränningen förrän man testat den =)

Kommer inte ihåg hur fort den snurrade men det var inte fort..
Ja... skit kul när man väntat en timme på bränningen och sen sket det sig :)))

Visst var det bara 650 MB skivor som fanns då i början va?? som var svindyra dessutom.
/Jonas

Jag köpte på mig ett 20-pack(!) i Dubai när jag var där. Fick nog pröjsa 40 spänn stycket, kostade runt 75 kr/st här i Sverige.

ANNONS
Götaplatsens Foto