Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
problem med canon 350d
- Trådstartare annizz
- Start datum
William Spiik
Aktiv medlem
vad är problemet?
Du har en Canon EOS 350D. (och för att inte låta spydig så är det så att den kameran är väl ganska gammal och hyfsat känd för att vara ganska slö hela den(?!), sen är beror det ju på lite vad för optik du har med)
Frolicc
Aktiv medlem
Kameror har alltid svårt att hitta fokus om det är mörkt, speciellt med objektiv som har små bländaröppningar.
Om det är mörkt så kommer du att få lång slutartid vilket gör att bilden blir suddig (utsmetad) då motivet eller fotografen rör sig(skakar). lösningen är att höja ISO eller i värsta fall använda blixt.
Om det är mörkt så kommer du att få lång slutartid vilket gör att bilden blir suddig (utsmetad) då motivet eller fotografen rör sig(skakar). lösningen är att höja ISO eller i värsta fall använda blixt.
ma59
Aktiv medlem
hehe jo den är rätt gammal
Men iaf så köpte jag mig ett objektiv som är 50mm f 1,8 och har fotat på hela 1600 ISO när det varit dålig belysning. Men ändå är dom inte skarpa..
Men brukar det var så svårt att fokusera med Canon kameror generellt?
Med EF 50/1,8 ska en 350D inte vara direkt urusel att fokusera, men i DÅLIGT ljus är de flesta kameror sämre på autofokusen än annars, oavsett modell.Nyare (dyrare) är bättre iofs...och som redan sagts är 350D inte precis känd för ultimat AF.
Jag har haft en själv, och med EF 70-200/4 L är AF mkt bra, medan med Sigma 18-50/2,8 EX klart sämre, särskilt i dåligt ljus men lite opålitlig även i bra ljus faktiskt.
Har även ägt EF 50/1,8:an och med den funkade AF ganska OK tycker jag rent subjektivt.Lite långsam AF iofs så var noga med att inte trycka av slutaren innan du har koll på att fokus verkligen ställt in korrekt.
(1600 ISO kan ju hjälpa till att få kort slutartid, men (givetvis) inte med att själva fokuseringen blir bättre gjord)
Har du provat nån annan EOS-modell, med ditt 50/1,8, i lika dåligt ljus? Om du får tillfälle gör det så kan du lätt jämföra med din, och reda ut om den kanske är fel på den eller "bara" evt lite sämre än den jämförda modellen...
StefanGustafsson
Avslutat medlemskap
manuell fokus & stativ. det är så jag kör iaf.. kör jag frihand så är det högre ISO som gäller.
bengt-re
Aktiv medlem
men om man vill vara lite seriös så tenderar 350D att bli smutsig på af-senorn - testa att blåsa ren den så skall nog säkerheten i focus bli lite bättre igen. givetvis är 350D en gammal kamera, men med ren af-sensor så är noggranheten och känsligheten helt oki och inte alls dålig för en så pass gammal kamera. 350D är en bra kamera och jag förvånas vid de få tillfällen jag använder min hur pass bra den.
smilfinken
Aktiv medlem
Men iaf så köpte jag mig ett objektiv som är 50mm f 1,8 och har fotat på hela 1600 ISO när det varit dålig belysning. Men ändå är dom inte skarpa..
Min egen erfarenhet av EF 50/1.8 är att med den gluggen på hade min 450D väldigt svårt att autofokusera i dålig belysning.
AFJ
Aktiv medlem
Har problem med att min kamera har svårt att hitta fokus, särskilt när det är mörkt.
Men även om den hittar fokus så blir dom ofta suddiga ändå.. vad är problemet?
Som redan sagts, att hitta fokus i dålig belysning är inte lätt.
Att dom blir suddiga även när fokus hittats kan bero på att du får för långa slutartider vilket ger skaknnigsoskärpa.
Har du något bildexempel som du kan lägga upp och där du kan ange vilka inställningar som använts så underlättar det säkert för dem som vill ge råd.