Annons

Problem med Canon EF 50/1,4 USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Mafor

Aktiv medlem
Hej

JAg har ett Canon EF 50/1,4 som ibland "dör". Autofocusen slutar lite då och då helt att fungera och inget händer när jag trycker ner avtryckaren till hälften. Dock så går det fortfarande att ta bilder.

JAg har tidigare haft kameran inne på reparation där dom har bytt ut autofokusmotorn (för ca ett år sedan). Innan dess hade jag objektivet inne pga samma problem där jag är osäker på vad dom åtgärdare. Dock så är problemet tillbaka igen, Tvärr så tror jag att min garranti har gått ut vid detta laget. Objektivet är över två år gammalt.

Jag har testat objektivet både med min Canon EOS 350D och en kompis 400D och får samma problem. En effekt jag fick idag var att det fungerade när jag siktade ner i marken. Men reste jag kameran upp och siktade frammåt så fungerade det inte.

1) Någon som har varit med om något liknande och kan ge mig tipps och råd?

2) Vad gäller här. Har jag någon möjlighet att reklamera detta? Bevisligen så har reparationerna inte löst problemet.

Stort tack på förhand!

Mvh Mattias
 
Låter som trasig af-motor eller att af-mekaniken "jammar". Det är dock med största sannolikhet något fel på din optik. Detta objektiv är tyvärr känt för att vara mycket känslig för slag emot fronten och har lite rackig mekanik tyvärr. Trösten är att det med största sannolikhet går att laga, det tråkiga är att det förmodligen kommer att kosta pengar om det över tiden för att kunna betrakta det som ett produktionsfel.

Har du jättetur så är det bara smutsiga kontakter - jag tror inte det, men kostar inget att testa att göra rent dem.
 
Man kan undra vad som verkligen var fel på din kamera, för det finns inte någon autofokusmotor i kameran. Den sitter alltid i objektivet, när det handlar om Canon EOS med EF/EF-S optik.
 
Även om nu garantitid gått ut kan du försöka åberopa din allmänna reklamationsrätt hos ARN (allmänna reklamationsnämnden). Där gäller det att styrka att felet troligtvis funnits från början samt att garantireparationer inte hjälpt. Tidsgränsen kan mycket väl sträcka sig över 2 år i sådana fall.

Kolla på www.arn.se för vidare info.
 
ANNONS