Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

rnyholm

Avslutat medlemskap
Jag har en längre tid fått Err01 när jag använt mitt Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM. Detta fel uppstår förstås då det inte får göra det.

Nu har jag hittat orsaken till det. Jag har nämligen fått skråmor på elkontakterna. Dessa skråmor har jag själv förorsakat genom att försöka i brådskan byta objektiv. Detta objektiv har ett stativfäste och på detta stativfäste finns en röd prick. Denna prick har jag i brådskan sett att vara den röda pricken som skall passa in på husets motsvarande.

Kan canon service byta ut dessa elkontakter på objektivet?

Kan du ta en bild på kontakterna?

Mina kontakter har också lite "repor". Detta är oundvikligt när man byter optik, eftersom husets piggar glider mot optikens kontakter. Jag har inga problem.

Men om det är hyffsat nytt så är detta en garantiåtgärd jue.. Optiken skall ju inte bete sig på det viset.

Canon servicen bytte ut IS på objektivet mitt och dessa skråmor jag trodde felet berodde på hade ingen betydelse.

Det kan möjligtvis inte vara lite oxid på kontakterna? Prova att med fin smärjelduk göra rent kontakterna försiktigt.

Fungerar objektivet i övrigt som det ska? Fokuserar till båda ändlägena utan problem osv?

//Peter

rnyholm skrev:
Canon servicen bytte ut IS på objektivet mitt och dessa skråmor jag trodde felet berodde på hade ingen betydelse.

Jag har samma problem med mitt Canon EF 75-300mm f/4-5.6III! Det är mest i "extremlägena" det händer, men precis som du säger - bara då det inte får hända. Ett inte jättedyrt och fint objektiv men det är ändå irriterande.

Det är alltså bara att lämna in på service då eller?

malinson skrev:
Jag har samma problem med mitt Canon EF 75-300mm f/4-5.6III! Det är mest i "extremlägena" det händer, men precis som du säger - bara då det inte får hända. Ett inte jättedyrt och fint objektiv men det är ändå irriterande.

Det är alltså bara att lämna in på service då eller?

Vad menar du med "extremlägena"? Är det när fokusmotorn går i botten åt ena eller andra hållet?

Jag hade det problemet med mitt 70-200 IS. Jag lämnade in det för justering och rengöring. Sedan var det som nytt.

/Peter

peter_wahlström skrev:
Vad menar du med "extremlägena"? Är det när fokusmotorn går i botten åt ena eller andra hållet?

Ja, precis.

Jag hade det problemet med mitt 70-200 IS. Jag lämnade in det för justering och rengöring. Sedan var det som nytt.
[/QUOTE]

Ja, det är nog det jag får göra :)

/malin

malinson skrev:
Ja, precis.

Ja, det är nog det jag får göra :)

/malin
[/QUOTE]

Jag kan varmt rekommendera Canon RCC i Göteborg.
telefon 031-720 34 80

Min service gick på c:a en tusenlapp.

Lycka till!
Mvh /Peter

ANNONS
Götaplatsens Foto