Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Problem med D90 & Tamron 90/2,8
- Trådstartare mulle1
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
Har nyss köpt en Tamron SP AF 90/2,8 Di till min D90. Men så fort jag går från bländare (orange 32) till något annat så går det ej att fota och blinkar FEE i displayen. Någon som vet varför? Om så ta det på AMATÖR språk då jag är fullkommligt novis kring detta.
Ja, vi vet varför... Om du läser handboken till antingen kameran eller objektivet, så står där att för objektiv med bländarring ska den stå på minsta bländare. Alltid.
Bländaren regleras på kameran, inte på objektivet.
Per.
j2^
Aktiv medlem
Har nyss köpt en Tamron SP AF 90/2,8 Di till min D90. Men så fort jag går från bländare (orange 32) till något annat så går det ej att fota och blinkar FEE i displayen. Någon som vet varför? Om så ta det på AMATÖR språk då jag är fullkommligt novis kring detta.
Tillägg till Pers svar: Vill du kunna styra bländaren från bländarringen så behöver du en D200 eller större. Men jag förstår personligen inte varför nån hellre skulle vilja göra det än att använda kommandorattarna.
j2^
Aktiv medlem
Men faller inte lite av det hela med en macro om man mekaniskt alltid måste han gluggen max stängd?
Vaddå? Vad har "Makro" med bländare att göra?
Återigen: Läs manualen, du har lika stora möjligheter att styra bländaren via kommandorattarna som du har med en mekanisk ring.
sacce
Aktiv medlem
Men faller inte lite av det hela med en macro om man mekaniskt alltid måste han gluggen max stängd?
i objektivet sitter det en fjäder i bländaren
sätt objektivet på minsta bländaren o för spaken åt andra hållet så ser du att bländar lamellerna rör på sig.
om du gör tvärt om, sätter bländarringen på 2,8
så säger tar det stopp
j2^
Aktiv medlem
och den kan jag väl inte öppna via kameran?
Jo, SJÄLVKLART kan du det.
j2^
Aktiv medlem
Lugn..... Hur? Har inte inst bok till objektivet, då det köptes beg och hittar inte detta i inst boken till kameran.
Objektivets bok behöcer du inte.
Du styr bländaren med en av kommandorattarna.
perstromgren
Aktiv medlem
Om den mekaniska bländaren är max sluten kan jag aldrig få in max ljus och den kan jag väl inte öppna via kameran?
Bländaren styrs precis likadant på detta objektiv som på ett som saknar bländarring (med automatik eller M- eller A-läget). Kravet är dock att man ställer bländaren på minsta möjliga.
Så är det bara, lyssna på oss.
Per.