Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med fokus med Sigma 70-200

Produkter
(logga in för att koppla)

Haze73

Medlem
Jag har svårt att få fokus på mer än en bild om jag skjuter en serie med min 70-200 2,8. Kameran är en D200. Om jag skjuter 6 bilder så kanske det är 3 bra och 3 utan ordentlig fokus/skärpa.

Några tips?

Det finns en inställning där du kan ställa in om du vill ha prioritet på fokus eller avtryck, alltså om kameran ska ta så många bilder som möjligt eller om den ska vänta med att exponera varje bild tills den har fokus. AF-C prioritet tror jag inställningen heter, ligger i anpassningsmenyn.

Det Sigmat har väl inget rykte om att ha snabb fokus tyvärr, så det går kanske inte att vänta sig så många skarpa bilder i en serie på högsta hastighet om avståndet varierar snabbt.

Det roliga är att allt sker på en och samma våg och jag har inte samma problem på vintern med skidåkningen.

AF-C Priorti? Skall kolla på det nu.

Hur menar du med att det sker på samma våg? (felstavning?)

Problemet kan också vara att kameran vill fokusera om för att den hittar något den hellre vill fokusera på...

Nu när det tydligen är så att det fungerar i vissa fall och inte i andra får du gärna beskriva hur det går till när det fungerar och inte! Det finns lite olika inställningar som kan hjälpa dig :)

ANNONS
Götaplatsens Foto