Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med grön färgskiftning vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

piratjenny

Avslutat medlemskap
Jag skriver ofta ut svartvita bilder hos Fujifilm och har vid några tillfällen haft problem med att utskrifterna har en svag grönskiftning. Jag har påtalat detta och fått en del konstiga svar.

Jag har tidigare alltid skickat in bilderna i RGB-format via Fujifilms programvara Photolink, men senast konverterade jag bilden till CMYK-format och tog upp den för redigering i Photolink. Då såg jag att bilden hade en stor grönskiftning som jag plockade bort genom att dra ner färgmättnaden i Photolink till noll.

Kan nån svara på varför denna grönskiftning uppstår och varför den inte syns i Photoshop utan bara i Photolink?

//Jenny

svv bilder på färgfotopapper är mycket beroende av betrakningsljuset. för att kunna avgöra om det finns ett färgstick eller ej betrakta bilderna i dagsljus eller i halogenljus av typ modern skrivbordslampa. alla former av energisparlampor, lysrör, "vanliga" glödlampor ger varierande färgstick. det kan variera mellan grönt, magenta och gult. samma stick finns i färgkopiorna men vårt färgseende hjälper till att "filtrera rätt". vi lever ju inte i normalt i en svv-värld så därför reagerar vi på minsta avvikelse från gråskalan.

ta gärna en kopia i handen, memorera färgintrycken, gå runt och prova olika ljuskällor och häpna!

olle

Jag tycker också att de flesta SV-bilder blir bra, men är det nån som har nån aning om varför konvertering till CMYK-format påverkar bildens utseende i Photolink? Just den här bilden har jag inte hämtat än, så jag vet tyvärr inte hur det utskrivna resultatet blev.

ANNONS
Götaplatsens Foto