Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med inbyggd blixt i D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Torun

Aktiv medlem
Fick min Nikon D50 för några månader sedan. Det är min första digitalkamera och jag håller på att lära mig hur allt fungerar steg för steg. Något som dessvärre aldrig har fungerat är den inbyggda blixten. Har lusläst manualen hur många gånger som helst och börjar nu undra om det är fel på kameran eller mig. Kan jag ha gjort någon inställning som gör att den inte fungerar? Har provat i Autoläge och P, olika avstånd och slutartider. Blixten fälls upp, men lampan i sökaren som skall tändas när blixten är laddad tänds aldrig. Kan någon hjälpa mig?

Intresset, eller svarsfrekvensen iaf, har ju inte varit översvallande precis. Men, om någon hittar hit och har liknande problem, vill jag berätta att det var fel på blixten i kamera redan när jag fick den. Den är inlämnad på reparation.

Torun

Testa att trycka på knappen med blixtsymbolen till vänster om själva blixten. Om den poppar upp och när du börjar plåta (Välj M på den runda ratten till vänster) så fungerar den, annars är den garanterat paj. Reklamera!

Den ska hoppa upp automatiskt i Auto-läget vid dåligt ljus. Så det verkar ju onekligen som den är sönder, har en bekant som haft samma problem med D70 där blixten också vägrar hoppa upp. Så jag skulle nog kontakta din återförsäljare.

Min kamera är som sagt var inne på reparation. Blixten ploppade snällt upp både automatiskt när den ansågs behövas och när jag själv ville använda den. Problemet var att blixten inte laddades.

ANNONS
Götaplatsens Foto