Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med kameran!

Produkter
(logga in för att koppla)
---
Saken är den att åtminstonde inte jag vet något sätt att få reda på att filmen faktiskt är korekt framdragen, även utan film i kameran känns motståndet i framdragningsspaken i sin helhet precis som när det är film i kameran.

Aja, that's life.
Att det inte går att känna någon skillnad på om filmfliken har fäst eller inte torde vara tämligen unikt. Jag har genom mitt liv ägt och använt ett tre-siffrigt antal av olika småbildskameror av olika fabrikat, och för samtliga dessa har det gått att känna en tydlig skillnad ifall filmfliken har fäst eller ej.

Först - filmen. Att en exponerad film skulle kunna bli helt blank pga rejäla temperaturskillnader eller fukt är HELT UTESLUTET (när du tog bort objektivet och tittade in, så antar jag att du är helt säker på att det var filmemulsion du såg, och inte ridåslutaren).

När det gäller filmen kvarstår då endast att något skulle ha gått väldigt galet under framkallningen. Att något då skulle ha kunnat förvandla en exponerad film till en helt blank remsa torde vi också lugnt kunna utesluta.

Vad som har hänt i ditt fall förefaller mig vara detta:
Vid filmladdningen har du inte lyckats fästa fliken ordentligt i matningsspolen, så att filmen aldrig matades fram (som du själv varit inne på). Du såg i och för sig filmen när du tog bort objektivet och kikade, men vad du såg var bara den allra första början av filmen, som normalt klipps bort efter framkallningen eftersom den biten ju blir helt svart.

De flesta småbildsfotografer har antagligen någon gång gjort detta misstag. Metoden att undvika detta är att först fästa fliken säkert, förstås, och sedan mata fram ytterligare lite film innan man stänger bakluckan. Bättre att offra en (oexponerad) filmruta i början än att förlora samtliga exponerade rutor sedan. Dessutom kollar man för säkerhet också när man drar fram till den första rutan att återspolningsveven roterar med.

Så har jag alltid gjort, vilket har förhindrat mig från att råka ut för detta problem.

Precis, är helt inne på ditt spår. Det förefaller mig mindre troligt att kyla eller fukt skulle radera _allt_ Möjligen förstöra/påverka färgens kvalitet el likn. till viss del.
Hade bara tidigare inget tänkbart att skylla på, så det blev hur jag utsatt filmen under december månad... :)

Att återspolningsveven snurrar för varje bild jag tar är inget jag någonsin tänkt på, kontrollerade detta nu genom att offra en bild för att konstaterade detta fakta!

Att det inte går att känna någon skillnad på om filmfliken har fäst eller inte torde vara tämligen unikt. Jag har genom mitt liv ägt och använt ett tre-siffrigt antal av olika småbildskameror av olika fabrikat, och för samtliga dessa har det gått att känna en tydlig skillnad ifall filmfliken har fäst eller ej.

Eeh okay, har inget bra svar på det :)

Det var betydligt tydligare i slutet av rullen att där kändes att det var film i kameran, inte heller något som slagit mig förrut :)
Konstaterade även att slutare och biltagningssekvensen fungerar alldeles utmärkt nu när jag avslutat den rullen.

F u filmframmatningen är frågan om slutaren öppnade sig. Spegeln kan ha kraft att röra sig men slutaren kanske inte gör det. Testa genom att: kör med nya batterier med öppen lucka. Sätt i de gamla batterierna (döda batterier kan få momentan ström igen efter vila) och gör samma sak igen.

De batterier som sitter i nu är väldigt friska, när jag plockade ur filmen ställde jag kameran till Bulb-läge och höll in avtryckaren, med öppet magasin såg jag rakt igenom optiken.
Som sagt, jag är väldigt säker på att det var helt användarhavande-fel när jag satte i filmen jag använde i december - tillsammans med ett skitdåligt batteri som från början öppnade denna tråd.

ANNONS
Götaplatsens Foto