Dykhjelm
Aktiv medlem
Nej. Jag har mina bilder i olika mappar under "Mina bilder". Om det kan kallas samlingar vet jag inte.När du skriver mapp "ex v djur landskap, barnbarn mm"... menar du samlingar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Jag har mina bilder i olika mappar under "Mina bilder". Om det kan kallas samlingar vet jag inte.När du skriver mapp "ex v djur landskap, barnbarn mm"... menar du samlingar?
Sedan jag startade om med Lightroom för något år sedan har jag använt Lightroom för att deleta och flytta bilder. Men flyttningen har inte gått så bra.Det är just genom att använda LR för att flytta bilder man undviker problem av den typ du beskriver.
Sedan jag startade om med Lightroom för något år sedan har jag använt Lightroom för att deleta och flytta bilder. Men flyttningen har inte gått så bra.
När jag flyttar bilder i Lightroom så markerar jag bilderna och drar dom till den mapp som jag vill ha dom i. När mappen sedan är tom i Lightroom så tar jag bort den. Men kan ändå hitta mappen m hj ä Bridge på den plats där den ursprungligen låg med bilder kvar. Mycket störande.
Förmodligen är det så att du har bilder i den mappen som LR inte är medveten om (som inte är importerade till LR). När du då inifrån LR vill "ta bort" den mappen så inser LR att det riskerar att försvinna andra filer som LR inte hanterar. Och därför tas mappen inte bort från disken, utan bara från LR's databas. Och därför hittar du mappen med dess bilder utanför LR. LR tar bara bort en mapp om den faktiskt är tom.
Men jag måste säga att du verkar ha ett väldigt krångligt arbetssätt, och det verkar inte alls som att du förstått hur LR fungerar, eller hur man använder det på bästa sätt.
Ett alternativ är kanske att köpa LR? Det går fortfarande.
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/10650211/bildhantering#category=13432915
Jag saknar nog inga filer utan har troligen dubbelt av dom.Ett annat alternativ är att byta program helt och hållet. Är det nödvändigt med Lightroom eller PhotoShop för det du gör? Om inte så kanske t.ex. Corel PaintShop Pro kan vara något för dig!?
Så länge jag kan ska i alla fall jag hålla mig borta från det där "kreativa molnet"..och i mitt sökande efter lämpliga redigeringsprogram har jag upptäckt PaintShop Pro. Det kanske inte passar dig, men å andra sidan vet du ju inte det förrän du testat det.. ;-)
Jag är ganska övertygad om att du kommer klara dig utmärkt med åtminstone editeringsdelen i det programmet - däremot kan jag inte gå i god för att katalogiseringsdelen räcker till för dina behov eftersom jag själv inte vet vad den delen riktigt går för ännu.
Hur som helst..hoppas du får rätt på dina filer först och främst!
När jag enbart jobbade med PS så importerade jag alla bilder till mappen "diverse".Jag ska vara tydligare än förra inlägget när jag hade så lite tid på mig.
jag menar att du kan välja ut vilka filer som du vill importera. Och samtidigt importera dem till rätt plats med en gg.
då får du det som du vill ha det direkt.
Nackdelen är att du måste göra enimport per lagringsplats.
Vid import autostartar LR när kort sätts i kortläsaren.Med lightroom gjorde jag på samma sätt (skötte all flyttning i Lightroom), men Lightroom "bestämde vilken mapp bilderna skulle importeras till, 2014. Försökte ändra men Lightroom ändrade tillbaka.
Tvingades (ogillar) att acceptera mappen 2014.
Gör på samma sätt med Lightroom som med PS, men hittar borttagna bilder och mappar med utforskaren och Bridge.
Lightroom tvingar dig inte till någonting. Men som med det mesta annat här i livet så måste man lära sig och förstå hur saker fungerar.
Om jag förstår rätt så:
1) Du vill fortsätta med Photoshop
2) Du vill inte använda Lightrooms funktoiner för att enkelt organisera bilder utan vill fortsätta att flytta filer till en mappstruktur som du är van med.
3) Du litar inte riktigt på att Lightroom gör det som du vill att det skall göra.
4) Du kommer inte riktigt överens med Lightrooms importfunktion.
Då blir min fråga, varför överhuvudtaget använda Lightroom? Vad är det i programmet som du vill åt som du inte kan göra i Photoshop?
Bara nyfiken - själv så älskar jag Lightroom men inser att det förstås inte kan passa alla.
Svårt att svara på vad som går fel via dina beskrivningar, men med största sannolikhet är det inte LR som gör "fel" utan det är något i din hantering som ställer till det.
Tar du bort mapparna via LR eller utforskaren? Har du några frågetecken på mapparna i LR som visar att det finns mappar i LR som inte finns kvar på HD?
Mappstrukturen i LR ska se exakt likadan ut som på din HD som du har synkat LR med. Enklast är att du lägger bilderna rätt direkt vid importen. Om du som jag ofta kan ha flera olika tillfällen på samma minneskort så får man göra flera importer och lägga dom i rätt mapp. Detta gör du via (engelsk version)
Destination
Organize - Into one folders
Har du redan en mapp där du vill lägga bilderna så pekar du ut mappen i strukturen som ska spegla dina hårddiskar. Vill du skapa en ny mapp så väljer du Into Subfolder och döper den till något lämpligt. När du väl fått in bilderna så går du snabbt igenom dom och slänger de bilder du inte vill spara via Delete -> Ta bort bilderna från disk
Vet att vissa väljer att importera dom via By date och då skapas undermappar som du beskriver för varje datum. För mig fungerar det bättre att jobba som jag beskrivit ovan.
Alla bilder är importerade via Lightroom. Det finns ett undantag. Har en mapp som heter Exporterade bilder. Där ligger bilder som används för FB, fotosidan och Bildbehandling i PS och dom är exporterade från Lightroom.LR's syn på mappstruktur och mappinnehåll behöver inte alls vara samma som "verkligheten". LR visar i sin lista bara de mappar och bilder som den känner till, genom att man importerat dem. Det kan mycket väl finnas en massa mappar och filer i detta som LR inte är medveten om.
Tänk om man kunde stänga av import/exportfunktionen i Lightroom. För mig komplicerar den bara i onödan.
Det kommer inte att vara möjligt. Importen är själva grunden i hur Lightroom arbetar.
Jag kan hålla med om att Lightroom har en inlärningströskel. Det tog mig ett par dagar av intenstivt användande innan jag greppade hur programmet arbetar.
Jag trot att de allra flesta är överens om att när man väl förstått hur LR arbetar så är imprten och själva filhanteringen i programmet logisk och stabil.
Jag tycker du har två alternativ.
a) Lägg omedelbart ner LR - fortsätt med Photoshop, Bridge och var nöjd med det.
b) Lär dig hur Lightrooms import och filhantering fungerar. Enklast tycker jag är att göra en liten testkatalog och där importera några hundratal bilder. Flyttar runt, döp om mappar, se vad som händer. Men hjälp av alla de utmärkta guider, videos och liknande som finns på nätet bör det inte vara alltför svårt.
Lycka till!