Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är just genom att använda LR för att flytta bilder man undviker problem av den typ du beskriver.
Sedan jag startade om med Lightroom för något år sedan har jag använt Lightroom för att deleta och flytta bilder. Men flyttningen har inte gått så bra.
När jag flyttar bilder i Lightroom så markerar jag bilderna och drar dom till den mapp som jag vill ha dom i. När mappen sedan är tom i Lightroom så tar jag bort den. Men kan ändå hitta mappen m hj ä Bridge på den plats där den ursprungligen låg med bilder kvar. Mycket störande.

Sedan jag startade om med Lightroom för något år sedan har jag använt Lightroom för att deleta och flytta bilder. Men flyttningen har inte gått så bra.
När jag flyttar bilder i Lightroom så markerar jag bilderna och drar dom till den mapp som jag vill ha dom i. När mappen sedan är tom i Lightroom så tar jag bort den. Men kan ändå hitta mappen m hj ä Bridge på den plats där den ursprungligen låg med bilder kvar. Mycket störande.

Förmodligen är det så att du har bilder i den mappen som LR inte är medveten om (som inte är importerade till LR). När du då inifrån LR vill "ta bort" den mappen så inser LR att det riskerar att försvinna andra filer som LR inte hanterar. Och därför tas mappen inte bort från disken, utan bara från LR's databas. Och därför hittar du mappen med dess bilder utanför LR. LR tar bara bort en mapp om den faktiskt är tom.

Men jag måste säga att du verkar ha ett väldigt krångligt arbetssätt, och det verkar inte alls som att du förstått hur LR fungerar, eller hur man använder det på bästa sätt.

Förmodligen är det så att du har bilder i den mappen som LR inte är medveten om (som inte är importerade till LR). När du då inifrån LR vill "ta bort" den mappen så inser LR att det riskerar att försvinna andra filer som LR inte hanterar. Och därför tas mappen inte bort från disken, utan bara från LR's databas. Och därför hittar du mappen med dess bilder utanför LR. LR tar bara bort en mapp om den faktiskt är tom.

Men jag måste säga att du verkar ha ett väldigt krångligt arbetssätt, och det verkar inte alls som att du förstått hur LR fungerar, eller hur man använder det på bästa sätt.

När jag stoppar in ett minneskort i datorn så startar Lightroom automatiskt och lagrar bilderna under fliken 2014 i mappar med aktuellt datum. När jag sedan sorterat och städat och kastat så flyttar jag bilderna till den mapp som jag vill ha dom i. Sedan tar jag bort den tomma mappen. Men kan trots detta hitta den på gamla platsen, men inte med Lightroom utan med Bridge och utforskaren.

Jag har använt PS i mer än 10 år och skaffat mig ett mappsystem som jag gillar och är van vid.
Jag vill inte anpassa mig till Lightrooms system utan Lightroom får anpassa sig till mitt system.
Hade några funktioner från Lightroom funnits i PS hade jag aldrig befattat mig med Lightroom.

Ett annat alternativ är att byta program helt och hållet. Är det nödvändigt med Lightroom eller PhotoShop för det du gör? Om inte så kanske t.ex. Corel PaintShop Pro kan vara något för dig!?

Så länge jag kan ska i alla fall jag hålla mig borta från det där "kreativa molnet"..och i mitt sökande efter lämpliga redigeringsprogram har jag upptäckt PaintShop Pro. Det kanske inte passar dig, men å andra sidan vet du ju inte det förrän du testat det.. ;-)

Jag är ganska övertygad om att du kommer klara dig utmärkt med åtminstone editeringsdelen i det programmet - däremot kan jag inte gå i god för att katalogiseringsdelen räcker till för dina behov eftersom jag själv inte vet vad den delen riktigt går för ännu.

Hur som helst..hoppas du får rätt på dina filer först och främst!

Jag ska vara tydligare än förra inlägget när jag hade så lite tid på mig.
jag menar att du kan välja ut vilka filer som du vill importera. Och samtidigt importera dem till rätt plats med en gg.
då får du det som du vill ha det direkt.
Nackdelen är att du måste göra enimport per lagringsplats.

Ett annat alternativ är att byta program helt och hållet. Är det nödvändigt med Lightroom eller PhotoShop för det du gör? Om inte så kanske t.ex. Corel PaintShop Pro kan vara något för dig!?

Så länge jag kan ska i alla fall jag hålla mig borta från det där "kreativa molnet"..och i mitt sökande efter lämpliga redigeringsprogram har jag upptäckt PaintShop Pro. Det kanske inte passar dig, men å andra sidan vet du ju inte det förrän du testat det.. ;-)

Jag är ganska övertygad om att du kommer klara dig utmärkt med åtminstone editeringsdelen i det programmet - däremot kan jag inte gå i god för att katalogiseringsdelen räcker till för dina behov eftersom jag själv inte vet vad den delen riktigt går för ännu.

Hur som helst..hoppas du får rätt på dina filer först och främst!
Jag saknar nog inga filer utan har troligen dubbelt av dom.
Photoshop har jag haft i 12 år och det kommer jag inte att släppa i första taget.
Lightroom är smidigt i vissa fall, men kommer inte riktigt överens med vissa saker i programmet.
Kan tänka mig att släpp Lightroom. Har gjort det en gång förut.

Jag ska vara tydligare än förra inlägget när jag hade så lite tid på mig.
jag menar att du kan välja ut vilka filer som du vill importera. Och samtidigt importera dem till rätt plats med en gg.
då får du det som du vill ha det direkt.
Nackdelen är att du måste göra enimport per lagringsplats.
När jag enbart jobbade med PS så importerade jag alla bilder till mappen "diverse".
Sedan när mapparna var "städade" så flyttade jag bilderna till den slutliga mappen, fåglar fjärilar mm mm.
Med lightroom gjorde jag på samma sätt (skötte all flyttning i Lightroom), men Lightroom "bestämde vilken mapp bilderna skulle importeras till, 2014. Försökte ändra men Lightroom ändrade tillbaka.
Tvingades (ogillar) att acceptera mappen 2014. Gör på samma sätt med Lightroom som med PS, men hittar borttagna bilder och mappar med utforskaren och Bridge.

Med lightroom gjorde jag på samma sätt (skötte all flyttning i Lightroom), men Lightroom "bestämde vilken mapp bilderna skulle importeras till, 2014. Försökte ändra men Lightroom ändrade tillbaka.
Tvingades (ogillar) att acceptera mappen 2014.

Gör på samma sätt med Lightroom som med PS, men hittar borttagna bilder och mappar med utforskaren och Bridge.
Vid import autostartar LR när kort sätts i kortläsaren.
Bilderna dyker upp.
Jag väljer antingen alla eller en delmängd av bilderna. och använder Copy som alternativ.
I högerkanten visas vart filerna kommer hamna. Vill man att filerna skall hamna ngn annanstans så är det bara att klicka dig fram till vart det skall hamna.
Vill du skapa en ny mapp så klickar du i "into subfolder" o skriver vad det nya biblioteket skall heta. Sedan bockar jag i rename files och döper filerna som jag vill med sekvensnumrering. Normalt döper jag mappen till datumet för fotograferingen eller startdatum för händelsen(typ semester) plus ett namn tex 2014-02-11-vemdalen. Normalt döps filerna till samma som huvudmappen 2014-02-11-vemdalen_0001.

Under mappen 2014-02-11-vemdalen kommer nu datumbibliotek att skapas automatiskt av LR. Passar mig ypperligt.

Jag bockar också i Dont import suspected duplicates. Finns det sådana så kommer de inte vara valbara för import samt i en mörkare grå färg.
renderar 1:1
klart

Filerna dyker upp o jag går igenom o väljer x-tangenten för markering för alla som skall bort. Raderar sedan alla markerade filer från disken.

Om jag förstår rätt så:

1) Du vill fortsätta med Photoshop

2) Du vill inte använda Lightrooms funktoiner för att enkelt organisera bilder utan vill fortsätta att flytta filer till en mappstruktur som du är van med.

3) Du litar inte riktigt på att Lightroom gör det som du vill att det skall göra.

4) Du kommer inte riktigt överens med Lightrooms importfunktion.

Då blir min fråga, varför överhuvudtaget använda Lightroom? Vad är det i programmet som du vill åt som du inte kan göra i Photoshop?

Bara nyfiken - själv så älskar jag Lightroom men inser att det förstås inte kan passa alla.

Lightroom tvingar dig inte till någonting. Men som med det mesta annat här i livet så måste man lära sig och förstå hur saker fungerar.

Lightroom tvingar dig inte till någonting. Men som med det mesta annat här i livet så måste man lära sig och förstå hur saker fungerar.

Du har säkert rätt, men jag har under mer än 12 år inte haft några problem med Photoshop.
Detta tyder på (tror jag) att Lightroom är onödigt komplicerat och svårt att lära.

Har hittat mer om mitt problem:
En massa mappar under 2014 har jag tagit bort efter att bilderna flyttats till dom mappar som jag normalt använder. Dom syns inte i Lightrooms bibliotek.
MEN när jag nu går till Importera i Lightroom och väljer vilken mapp som dom nya bilderna skall läggas i, D-disken under Picture, så finns mapparna kvar där. Och naturligtvis finns dom kvar på ursprungliga platsen disken, då utforskaren och Bridge hittar dom.
Detta måste innebära att dom bara flyttas i Lightrooms bibliotek men inte på disken.
När jag flyttar en bild i Lightrooms bibliotek så får jag följande meddelande: "Detta medför att motsvarande fil på disken kommer att flyttas"
Detta är inte rätt. Filen har bara flyttats i Lightrooms bibliotek och ligger kvar på platsen på disken.

Något är fel och nu har jag stora problem att städa disken.

Om jag förstår rätt så:

1) Du vill fortsätta med Photoshop

2) Du vill inte använda Lightrooms funktoiner för att enkelt organisera bilder utan vill fortsätta att flytta filer till en mappstruktur som du är van med.

3) Du litar inte riktigt på att Lightroom gör det som du vill att det skall göra.

4) Du kommer inte riktigt överens med Lightrooms importfunktion.

Då blir min fråga, varför överhuvudtaget använda Lightroom? Vad är det i programmet som du vill åt som du inte kan göra i Photoshop?

Bara nyfiken - själv så älskar jag Lightroom men inser att det förstås inte kan passa alla.

1. Ja det finns funktioner i Photoshop som jag använder då och då. Lagerhanteringen behövs ibland. Skärpning av bilder är bättre i Photoshop. Använder macron från Moderskeppet för skärpning. Filmredigeringen behöver jag nu när jag flyger med fotohelikopter.

2. Svar Ja.

3. Nej har punkter där jag tycket att Lightroom försöker bestämma hur jag skall göra. Se också mitt nya inlägg nedan eller inte gör vad jag förväntar mig.

4. Egentligen inga stora problem med den. Problemen kommer när jag skall flytta bilderna till mitt mappsystem.

Det finns några funktioner i Lightroom som jag älskar och saknar i Photoshop, bl a möjligheten att använda 2 bildskärmar. Möjligheten att ställa in preset för export av webb-bilder är också smidig.
Tänk om man kunde stänga av import/exportfunktionen i Lightroom. För mig komplicerar den bara i onödan.

Svårt att svara på vad som går fel via dina beskrivningar, men med största sannolikhet är det inte LR som gör "fel" utan det är något i din hantering som ställer till det.

Tar du bort mapparna via LR eller utforskaren? Har du några frågetecken på mapparna i LR som visar att det finns mappar i LR som inte finns kvar på HD?

Mappstrukturen i LR ska se exakt likadan ut som på din HD som du har synkat LR med. Enklast är att du lägger bilderna rätt direkt vid importen. Om du som jag ofta kan ha flera olika tillfällen på samma minneskort så får man göra flera importer och lägga dom i rätt mapp. Detta gör du via (engelsk version)

Destination
Organize - Into one folders

Har du redan en mapp där du vill lägga bilderna så pekar du ut mappen i strukturen som ska spegla dina hårddiskar. Vill du skapa en ny mapp så väljer du Into Subfolder och döper den till något lämpligt. När du väl fått in bilderna så går du snabbt igenom dom och slänger de bilder du inte vill spara via Delete -> Ta bort bilderna från disk

Vet att vissa väljer att importera dom via By date och då skapas undermappar som du beskriver för varje datum. För mig fungerar det bättre att jobba som jag beskrivit ovan.

Svårt att svara på vad som går fel via dina beskrivningar, men med största sannolikhet är det inte LR som gör "fel" utan det är något i din hantering som ställer till det.

Tar du bort mapparna via LR eller utforskaren? Har du några frågetecken på mapparna i LR som visar att det finns mappar i LR som inte finns kvar på HD?

Mappstrukturen i LR ska se exakt likadan ut som på din HD som du har synkat LR med. Enklast är att du lägger bilderna rätt direkt vid importen. Om du som jag ofta kan ha flera olika tillfällen på samma minneskort så får man göra flera importer och lägga dom i rätt mapp. Detta gör du via (engelsk version)

Destination
Organize - Into one folders

Har du redan en mapp där du vill lägga bilderna så pekar du ut mappen i strukturen som ska spegla dina hårddiskar. Vill du skapa en ny mapp så väljer du Into Subfolder och döper den till något lämpligt. När du väl fått in bilderna så går du snabbt igenom dom och slänger de bilder du inte vill spara via Delete -> Ta bort bilderna från disk

Vet att vissa väljer att importera dom via By date och då skapas undermappar som du beskriver för varje datum. För mig fungerar det bättre att jobba som jag beskrivit ovan.

Kort svar: Gör alla flyttningar av bilder i Lightroom.

LR's syn på mappstruktur och mappinnehåll behöver inte alls vara samma som "verkligheten". LR visar i sin lista bara de mappar och bilder som den känner till, genom att man importerat dem. Det kan mycket väl finnas en massa mappar och filer i detta som LR inte är medveten om.

LR's syn på mappstruktur och mappinnehåll behöver inte alls vara samma som "verkligheten". LR visar i sin lista bara de mappar och bilder som den känner till, genom att man importerat dem. Det kan mycket väl finnas en massa mappar och filer i detta som LR inte är medveten om.
Alla bilder är importerade via Lightroom. Det finns ett undantag. Har en mapp som heter Exporterade bilder. Där ligger bilder som används för FB, fotosidan och Bildbehandling i PS och dom är exporterade från Lightroom.

Tänk om man kunde stänga av import/exportfunktionen i Lightroom. För mig komplicerar den bara i onödan.

Det kommer inte att vara möjligt. Importen är själva grunden i hur Lightroom arbetar.

Jag kan hålla med om att Lightroom har en inlärningströskel. Det tog mig ett par dagar av intenstivt användande innan jag greppade hur programmet arbetar.

Jag trot att de allra flesta är överens om att när man väl förstått hur LR arbetar så är imprten och själva filhanteringen i programmet logisk och stabil.

Jag tycker du har två alternativ.

a) Lägg omedelbart ner LR - fortsätt med Photoshop, Bridge och var nöjd med det.

b) Lär dig hur Lightrooms import och filhantering fungerar. Enklast tycker jag är att göra en liten testkatalog och där importera några hundratal bilder. Flyttar runt, döp om mappar, se vad som händer. Men hjälp av alla de utmärkta guider, videos och liknande som finns på nätet bör det inte vara alltför svårt.

Lycka till!

Det kommer inte att vara möjligt. Importen är själva grunden i hur Lightroom arbetar.

Jag kan hålla med om att Lightroom har en inlärningströskel. Det tog mig ett par dagar av intenstivt användande innan jag greppade hur programmet arbetar.

Jag trot att de allra flesta är överens om att när man väl förstått hur LR arbetar så är imprten och själva filhanteringen i programmet logisk och stabil.

Jag tycker du har två alternativ.

a) Lägg omedelbart ner LR - fortsätt med Photoshop, Bridge och var nöjd med det.

b) Lär dig hur Lightrooms import och filhantering fungerar. Enklast tycker jag är att göra en liten testkatalog och där importera några hundratal bilder. Flyttar runt, döp om mappar, se vad som händer. Men hjälp av alla de utmärkta guider, videos och liknande som finns på nätet bör det inte vara alltför svårt.

Lycka till!

Du har nog rätt i att jag skall lägga av med Lightroom. Har gjort det en gång förut då jag fick problem med att flytta bilder till en annan disk. Monterade in en SSD som c-disk och var tvungen att flytta alla bilder till D-disken. Läste på först hur man skulle göra. 50% avbilderna flyttades rätt men resten hamnade lite här och var.

Har jobbat med Photoshop i mer än 13 år (från version 5.5). Har ett 10-tal DVD-skivor om Photoshop, dom flesta från Moderskeppet. Har gått kurs i bildbehandling på Högskolan i Jönköping.
När det gäller Lightroom så ha jag Patrik Larssons kurs från Moderskeppet (3 st DVD:er), Scott Kelbys bok Lightroom 4 för digitalfotografer samt Mattias Karlssons bok och videokurs, Lightroom 4 från början.
Jag tycker att jag nu borde kommit över Lightrooms inlärningströskel, men har fortfarande problem med Lightroom men inte med Photoshop.

Ett annat problem som jag hade med Lightroom var följande: Har en förstorad bild på bildskärm 2.
Tidigare bedömde jag skärpan på denna bild ända tills jag upptäckte att den bilden inte var lika skarp som bilden på bildskärm 1. Det brukade ta någon sekund innan bilden på skärm 2 blev skarp. Men under lång tid så upptäckte jag att bilden på skärm 2 inte blev skarp ens efter 2 min. Tyvärr hann jag kasta ett antal bilder innan jag upptäckte felet. Om jag i framkallningsmodulen rörde något av reglagen så poppade bilden till på skärm 2 och blev skarp. Pratade med Patrik Larsson om detta och han trodde att det var en bugg i mitt program. Förmodligen så hade han rätt för problemet är nu borta. troligen p g a någon uppgradering från Creativ Cloud.

ANNONS
Götaplatsens Foto