Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med ljusupptagning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alore

Medlem
Jag fotar produktbilder med min Canon 5D mk II, min Speedlight 430 EX II och en Profoto D1. Till en början gick allt bra men nu verkar det som om kameran blir trött - bilderna blir mörka och vitbalansen helt uppfuckad. Det är inget fel på D1an och resultatet blir likadant (bara en viss nyansskillnad) om jag använder blixten som om jag stänger av den. Samma resultat oberoende av vilken glugg jag använder. Är det någon som har några idéer om vad det kan bero på? Kameran är bara drygt ett halvår gammal och har tagit runt 10k bilder.

Tillägg: Efter lite testande har jag nu kommit fram till att kameran är antingen för snabb eller för långsam och helt enkelt inte får med blixtarna när jag har D!an inkopplad. När jag kör med bara Speedliten är det inga problem. ad är det som är fel? Den har funkat helt utan problem tidigare ju. CF-kortet är långt ifrån fullt och kameran har tagit kanske 50 bilder sen jag satte i batteriet helt fulladdat för några timmar sedan.
 
Senast ändrad:
Och jag har testat att byta batteri i Speedliten också, utan effekt. Ska lägga in ett par bilder så ni får se hur det diffar.
 
Har du råkat missa att stänga av förblixt?

Om kameran mäter styrkan på den dedicerade blixten så tänder förblixten studioblixten, så att den är tom när bilden tas en kort stund senare.
 
Här är två bilder tagna med exakt samma inställningar direkt efter varandra (den ljusa först, ursäkta ordningsförvirringen). f3,2, 1/100 s, ISO 320, D1an på 10 (max). Och då är även den ljusare bilden otroligt mörk jämfört med hur jag har fotat tidigare, med inställningar runt f14, 1/200 och ISO 100 när D1an bara stod på runt 6.

15i4zt4.jpg


Varför varför varför?
 
Har du råkat missa att stänga av förblixt?

Om kameran mäter styrkan på den dedicerade blixten så tänder förblixten studioblixten, så att den är tom när bilden tas en kort stund senare.

Det har jag inte haft en tanke på i och med att det har funkat tidigare. Men det är möjligt att jag råkat komma åt någon inställning i min desperation... Hur kontrollerar jag om förblixten av avstängd?
 
Här är två bilder tagna med exakt samma inställningar direkt efter varandra (den ljusa först, ursäkta ordningsförvirringen). f3,2, 1/100 s, ISO 320, D1an på 10 (max). Och då är även den ljusare bilden otroligt mörk jämfört med hur jag har fotat tidigare, med inställningar runt f14, 1/200 och ISO 100 när D1an bara stod på runt 6.

15i4zt4.jpg


Varför varför varför?

Som sagts tidigare: Jag tror också att du har någon förblixt aktiverad som löser ut din huvudblixt långt innan det att slutaren öppnas.
 
Om din Canon-blixt står i något TTL-läge, så bränns studioblixten av innan slutaren öppnas, och dessutom mäts en högre ljusstyrka än den som verkligen blir, och när slutaren sedan öppnas dras styrkan på EX-blixten ner kraftigt, eftersom mätningen såg mer ljus än förblixten sände ut.

Sedan förstår jag inte riktigt varför du alls använder blixt till såna motiv.
 
Gud vad dum jag är. Ja, Speedliten står i ETTL-läge. Jag ändrade till M och nu funkar det fint. TACK, ni har verkligen räddat min dag!

cocyou - Du menar att alternativet skulle vara att rigga upp med belysning? Jag använder blixt i huvudsak för att jag gör detta i jobbet och får låna en Profoto D1 gratis. Bra ljusriggar är inte gratis och dessutom är vår "studio" ett halvtomt kontor där jag har kanske 1,5x2 meter yta att röra mig på. Inte ultimat, nej, men det funkar.

Eller ja, för det mesta då. När gravidhjärnan inte går igång och fuckar upp inställningarna på blixten till exempel... :D
 
ANNONS