Annons

Problem med manuell fokus på 18-55 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjofs

Aktiv medlem
Har sökt igenom forumet men kunde inte hitta ngt ang det jag undrar över..

Har en 350D med kitobjektivet 18-55 mm. Autofokus fungerar bra och den har jag använt mest fram tills nu när jag börjar kunna kameran bättre. Nu vill jag försöka använda manuella fokusen mer.
Men när jag använder manuell fokus så spelar det ingen roll att jag tycker det är skarpt när jag ska fota för när jag sedan kollar på datorn så är det aldrig lika skarpt som när jag använder autofokus. Gör jag ngt fel eller kan det vara fel på objektivet? Man borde väl kunna få lika bra skärpa med manuell som med auto?

Ngn som vet vad som är fel?

Jag antar att det finns en dioptriinställning vid okularet även på din kamera, har du ställt in den rätt?

Sedan är inte så lätt att fokusera manuellt på en mattskiva som saknar mikroraster och snittbild. Alldeles särskilt i vidvinkelläge vill jag påstå att det är näst intill omöjligt. Om du nu ändå vill fokusera manuellt så ta hjälp av kamerans autofokus som Peter föreslår.

-Lite sen av mej ser jag.

Tjofs skrev:
Har sökt igenom forumet men kunde inte hitta ngt ang det jag undrar över..

Har en 350D med kitobjektivet 18-55 mm. Autofokus fungerar bra och den har jag använt mest fram tills nu när jag börjar kunna kameran bättre. Nu vill jag försöka använda manuella fokusen mer.
Men när jag använder manuell fokus så spelar det ingen roll att jag tycker det är skarpt när jag ska fota för när jag sedan kollar på datorn så är det aldrig lika skarpt som när jag använder autofokus. Gör jag ngt fel eller kan det vara fel på objektivet? Man borde väl kunna få lika bra skärpa med manuell som med auto?

Ngn som vet vad som är fel?

Det är många som gjort samma erfarenheter som du just gjort. Det är för det mesta svårare att fokusera en digital systemkamera än en motsvarande analog. Främst beror detta på att de analoga har/hade bättre sökare och man dessutom ofta hade snittbild och/eller raster som fokuseringshjälpmedel. Sådana hjälpmedel finns sällan som standard i dagens digitala systemkameror. Speciellt svårt är det att fokusera manuellt med äldre digitala systemkameror med små ljussvaga sökare. Du får kanske vara glad åt att din AF verkar funka som den ska. Rent teoretiskt, så behöver inte en sökarbild som verkar vara i perfekt i fokus, vara en hundraprocentig garanti för att du ska få en bild som är perfekt fokuserad när du trycker av heller.

ANNONS
Götaplatsens Foto