Annons

Problem med markering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bling

Aktiv medlem
Alltså nu blir jag tokig. Har förut använd funktionen med att markera en kvadrat med hjälp av SHIFT, - och börja en markering från mitten med hjälp av ALT.

Helt plötsligt fungerar inte det. Med crop och slicetool fungerar det fintfint. Programmet är startat om, även så datorn, men problemet kvarstår.

Någon som har liknande problem? Kan jag ha kommit åt någon inställning?

Mycket tacksam för hjälp, - får skaffa peruk snart... *sliter mig i håret*

Bling skrev:
Mycket tacksam för hjälp, - får skaffa peruk snart... *sliter mig i håret*
Det vore ju synd. Starta om Photoshop och håll ner ctrl-alt-shift under starten om du använder en PC, håll ner kommando-alt-skift on du är Mac-användare.

Stefan

Testa att återställa verktyget först, -se bild

Bilagor

• bild 1.jpg
    bild 1.jpg
    82.9 KB · Visningar: 200
WFS) (Graylingman skrev:
Stefans förslag är vad Mattias på moderskkeppet kallar Livsfarligt nödtrick Livsfarligt är väl lite överdrivet, men lite tråkigt är det ju om t ex makron försvinner.
Det återställer programmet till den funktion som det hade när programmet installerades. Mattias har ju en flair för att få saker låta häftiga, men kan man inte använda denna funktion har man problem. Om man har makron sparar man ut dessa innan man gör detta. Har man egna snabbkommandon gör man likadant. Sedan är det bara att köra på.

Livsfarligt, nej inte särdeles. :)

Stefan

Jo, men Mattias poäng är väl att det kanske räcker med att återställa just det verktyg man har problem med. Utan att spara egna makron och snabbkommandon. Och som sagt.. livsfarligt är väl lite överdrivet :)

Jätte-super-mycket tack för svaren.

Inte har jag blivit klokare på PS, men fick det till slut att fungera.

Provade först "Reset Tool" - hjälpte inte. Sen sparade jag min makron och egna kommandon och testade med CTRL-ALT-SHIFT.... men inte heller det hjälpte.

Vad var det då...? Ja, inte vet jag. Jag testade lite att göra olika markeringa och var inne på "Reset Tool" ett par ggr till... och helt plötsligt så fungerade det bara. Bara att hoppas, att det håller i sig.

Har kommit på en sak under testandet. Det verkar som man enbart kan använda ALT, SHIFT eller både i en markering per bild. Ja så är det här i alla fall. Det gör dock inget, - jag använder det mest när jag gör vinjettering.

Igen... STORT tack för hjälpen.

//Berit

WFS) (Graylingman skrev:
Jo, men Mattias poäng är väl att det kanske räcker med att återställa just det verktyg man har problem med. Utan att spara egna makron och snabbkommandon. Och som sagt.. livsfarligt är väl lite överdrivet :)
Oftast hjälper det inte. Det är bara om man gjort någon konstig inställning som man kan återställa just detta verktyg till grundinställningen.

Det tips jag gav är om Photoshop inte beter sig på rätt sätt. Man kan ha alldeles rätt inställningar, men ändå fungerar inte saker och ting. Då brukar ju många installera om programmet och sedan bli besvikna över att det inte hjälpte. Felet ligger i att programmets preferensinställning har blivit korrupt.

Stefan

Jag tycker Photoshop gott kunde utstöta ett "kaboom" när man nollställer det helt. Kanske oxå en svag strömpuls genom musen.

Stefan har dock rätt i att tricket sällan hjälper.

ANNONS
Götaplatsens Foto