Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med Nik Collection

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Jag har Photoshop 2025 och skaffade i somras Nik Collection. Det funkade som det ska.
Sen började Nik Collection tjata om en uppgradering och jag laddade ner den, men tvekade med uppdatering eftersom jag är rätt beroende och alltid rädd att saker inte ska funka.
Nu installerade jag uppgraderingen, men nu är mina värsta farhågor besannade. När jag startar ett filter kommer först bara en programskylt upp, sen ett meddelande: "You cannot currently use Adobe Photoshop, as a Nik Collekcion 8 Plugin is open. To re-acess Photoshop, apply or cancel your edit in Nik Collection."
Men jag har inget filter öppet och den här rutan går inte att komma ur, jag måste använda Aktivitetshanteraren för att stoppa Photoshop. Jag har startat om datorn, men det har inte hjälp.
Blir galen på sånt här, nån som vet nåt?

Senast ändrad:
Jag använder inte kombinationen Silver Efex och PS (använder den med LrC) så jag kan inte hjälpa dig däremot skulle jag rekommendera att ställa frågan i DxOs NIK-forum

Jag _vet_ inte och frågar bara för säkerhets skull: Har du provat med att avinstallera Nik Collection, starta om datorn och sedan installera Nik igen?

Om det inte fungerar så ska lösningen tydligen vara (konsulterat en kompis och sedan hittat förslag hos DxO):

Avinstallera Nik Collection
Använd clean-up-verktyget
Installera Nik Collection igen

Anledningen till detta trassel finns beskrivet på länken

clean-up tool:
Please follow these steps to clean up the software installation:

To start using Cleaning Tool, please uninstall Nik Collection via uninstaller (Add or remove programs on Win).
Then download and unzip the Nik Cleanup Tool from this link (se nedan).
Extract files of the just downloaded 'NIK-Cleanup-tool-Win.zip' to your computer, right-click the script file 'NikCleanup.ps1 ', and choose 'Run with PowerShell'. Confirm that you allow this app to make changes on your device.
You will see a Windows PowerShell window showing the script status. You can close this window when you see the message 'Nik Cleanup finished!'.
You will then receive a NikCleanup. Log file and NikCleanupBackup_* (contains removed Nik files/folders) on the desktop. Those files can be deleted after you've successfully reinstalled Nik Collection.
Install Nik Collection again from your customer account.

ladda hem clean-up-verktyget:

Tack för svaren!
Det här är vad jag fick från supporten på DXO:
Please follow these steps carefully:
  1. Close Photoshop and any other host applications.
  2. Uninstall Nik Collection from your system:
    • On Windows: Go to Settings > Applications > Nik Collection > Uninstall.
  3. Once the uninstall is complete, restart your computer.
  4. Make sure your system (Windows 11) and Photoshop 2025 are fully up to date.
  5. Log in to your DxO customer account and download the latest installer for Nik Collection 8.
  6. Run the installer and complete the installation process.
  7. Restart your computer once more before launching Photoshop again.

After reinstalling, please try launching a Nik filter again and let us know if the issue persists.

Jag har inte gjort detta ännu, håller tummarna och läser en del trollformler.

Jo, jag avinstallerade och laddade ner den senaste versionen och nu funkar det. Men det är otroligt omständligt. När man laddar ner den uppdaterade versionen gör man det i form av en try out-version och man får ett sån try out aktiveringskod. Men jag har ju en riktig license med en licens-aktiveringskod.

Behövde dock inte använda nån kod, funkar så här långt, det är några dagar sen jag gjorde detta. Jag antar att det beror på att den riktiga aktiveringskoden kanske ligger kvar i registret nånstans. Men det är väldigt förvirrande och supporten har inte kunnat tala om för mig hur jag kan se att min version räknas som licensierad, så att det inte plötsligt dyker upp meddelanden om att nu är din try out-tid över.

Har haft rätt mycket konversation med supporten och jag menar att de har en hel del att tänka på vad gäller rutin kring uppdateringar. Tveksam om jag ska uppdatera nästa gång de börjar tjata om ny version.

Det var ju skönt att du slapp städproceduren som hade varit nästa steg.

Det är rätt många programmerare (Adobe inkluderat, är kanske värst faktiskt) som väljer knappt fungerande rutiner för uppdateringar.
Jag gillar Nik Collection men kör fortfarande med den gamla gratisversionen från Google. Kanske finns den versionen kvar eller så har den blivit ogoogelbar.

Den gamla google-versionen har jag och hade gärna fortsatt med den, kan inte se att det är nån direkt fördel sen DXO gjort den ogratis. Lite annat gränssnitt, inte nödvändigtvis bättre, filtren har vad jag kan se samma funktioner.
Men jag fick ett felmeddelande i den om "diskfel", vilket är jättekonstigt, har inga dåliga sektorer enligt test, men det är bara ett av filtren som funkar.

Den gamla google-versionen har jag och hade gärna fortsatt med den, kan inte se att det är nån direkt fördel sen DXO gjort den ogratis. Lite annat gränssnitt, inte nödvändigtvis bättre, filtren har vad jag kan se samma funktioner.
Men jag fick ett felmeddelande i den om "diskfel", vilket är jättekonstigt, har inga dåliga sektorer enligt test, men det är bara ett av filtren som funkar.
Diskfel känner jag inte igen men den gamla google-versionen kräver att man efter installation flyttar filtren till den nya placeringen i kataloghierarkin.
Adobe har alltså, som ännu ett led i deras strävan efter att irritera sina kunder, flyttat runt på filterkatalogen. Eller vad det nu är som får dem att göra sånt.

Ingen kul rapport! Jag har köpt och betald DxO som plugin på Affinity version 1 på min mac m1 dator. Det var skitjobbigt att få installationen att fungera. Till slut printade jag ut proceduren på papper (det blev 4 A4) och det funkade till de cirka 80% Dxo lovade.

Nu har jag Affinity 2 utan DxO. Borde installera DxO men törs inte. Och borde uppdatera OS-systemet till senaste version i Macen men har fegat ur. Din rapport förstärker oron.

(Jag är svårt beroende av Viveza 3. Lite allmänna justeringar och sen Control Points med radiella filter. Och gillar Silver Efex. Men ogillar installationskrånglet!)

@ Jonas: Kampen mot kunderna bedrivs med alla medel!

Jag har Photoshop 2025 och skaffade i somras Nik Collection. Det funkade som det ska.
Sen började Nik Collection tjata om en uppgradering och jag laddade ner den, men tvekade med uppdatering eftersom jag är rätt beroende och alltid rädd att saker inte ska funka.
Nu installerade jag uppgraderingen, men nu är mina värsta farhågor besannade. När jag startar ett filter kommer först bara en programskylt upp, sen ett meddelande: "You cannot currently use Adobe Photoshop, as a Nik Collekcion 8 Plugin is open. To re-acess Photoshop, apply or cancel your edit in Nik Collection."
Men jag har inget filter öppet och den här rutan går inte att komma ur, jag måste använda Aktivitetshanteraren för att stoppa Photoshop. Jag har startat om datorn, men det har inte hjälp.
Blir galen på sånt här, nån som vet nåt?
Jag upplevde det samma när jag tidigare idag installerade Nic Collection 8 till PS 2026. Det verkar som om Nic öppnas i ett separat fönster och därför kan man inte använda PS innan man applicerat Nic-ändringen eller avbrutit Nic. Varje gång jag öppnar en Nic plug in så kommer detta meddelande upp = inget att bry sig om.

Jag gjorde en test i LrC för att se hur det fungerar där. Det går att först öppna bilden för extern redigering i Silver Efex och medans den är öppen göra redigeringar i Lightroom men resultatet blir ologiskt så det finns en logit i att låsa bilden för redigering i Adobe medans den är öppen i Nic

ANNONS
Götaplatsens Foto