Annons

Problem med polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

tis

Ny medlem
Jag har ett litet problem som irriterar mig. Jag har precis köpt ett cirkulärt Polarisationsfilter från Scandinavian Photo till min Nikon D80 med Sigma 18-50 objektiv för att få bort reflexer och få lite mer stuns i himlen i landskapsbilder. Men som ni ser på bilderna så får jag ju bara den effekten på ett cirkulärt område någonstans i bilden. Jag vill ha effekten över hela bilden! Har det här med att filtret är just cirkulärt att göra eller beror det på vinkeln mot solljuset?

Mvh Mattias

Bilagor

• polproblem.jpg
    polproblem.jpg
    50.5 KB · Visningar: 334
Känt problem, polfiltret klara helt enkelt inte att täcka ut 18mm tror inte ens B/W:s dyra filter gör det. :(

Runt 24-28 mm borde det funka bra.

Fabian Fogelberg skrev:
Känt problem, polfiltret klara helt enkelt inte att täcka ut 18mm tror inte ens B/W:s dyra filter gör det. :(

Runt 24-28 mm borde det funka bra.
Det där problemet har inte jag på mitt 10-22mm-objektiv. Är du säker i det du säger? Tror mitt Scandinavian Photo-filter täcker hela.

Här har ni bildbevis på vad filtret klarar av. :)

Canon 20D, Canon 10-22mm + SP Polfilter.

Det beror inte på att polfiltret är cirkulärt, det blir alltid så.
När man använder vidvinkel kommer himlens ljus från så många olika håll att det inte går att få polariseringseffekt över allt.
Det är fysikens lagar som styr här, inget att göra åt. Du får välja längre brännvidd, men då blir det ju helat andra bildutsnitt istället.

Ajdå, det var inte roligt! Men det var ju konstigt att Daniel tycks få effekt över hela bilden, på 10-22 gluggen till och med! 18 är ju inte särskilt vidvinkligt tycker jag... Å jag som tänkt köpa ett 12-24 tillsammans med polfilter och fota natur med, men det går ju inte då tydligen...

-Mattias

tis skrev:
Ajdå, det var inte roligt! Men det var ju konstigt att Daniel tycks få effekt över hela bilden, på 10-22 gluggen till och med! 18 är ju inte särskilt vidvinkligt tycker jag... Å jag som tänkt köpa ett 12-24 tillsammans med polfilter och fota natur med, men det går ju inte då tydligen...

-Mattias
Det visade sig ju vara så enkelt att jag hade solen i ryggen. :) Precis som Magnus skrev.

Okej det förklarar saken, det får bli lite mer ansträngning vid komponering i förhållande till solen eller annars vid bildbehandlingen efteråt.
För det hjälper väl inte att köpa ett "vanligt" polfilter, alltså inte cirkulärt? Det täcker ändå inte hela utsnittet eller?

-Mattias

tis skrev:
Okej det förklarar saken, det får bli lite mer ansträngning vid komponering i förhållande till solen eller annars vid bildbehandlingen efteråt.
För det hjälper väl inte att köpa ett "vanligt" polfilter, alltså inte cirkulärt? Det täcker ändå inte hela utsnittet eller?

-Mattias

Ljuset från olika delar av himmelen är olika mycket polariserat och polfiltret ger således olika effekt på olika delar av himmelen. Problemet uppstår främst på vidvinkelbrännvidder eftersom en stor del av himmelen täcks av brännvidden. Det har inget med att det är ett cirkulärt polfilter utan är helt enkelt ett resultat av fysikens lagar.

ANNONS
Götaplatsens Foto